جهاددانشگاهی از نهادهای پیشرو در اشتغال فارغ‌التحصیلان

سید ضیاء هاشمی سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری 29 شهریور در کنفرانس خبری در شیراز گفت: جهاددانشگاهی یکی از نهادهای پیشرو در بحث اشتغال فارغ‌التحصیلان محسوب می‌شود.
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی به نقل از ایسنا، سید ضیاء هاشمی سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری 29 شهریور در کنفرانس خبری در شیراز با بیان اینکه جهاددانشگاهی یکی از نهادهای پیشرو در بحث اشتغال فارغ‌التحصیلان محسوب می‌شود گفت: در جلسه‌ای که با مسئولان جهاددانشگاهی داشتیم بر حمایت وزارت علوم از این نهاد تاکید کردیم.
سید ضیاء هاشمی اعتقاد دارد که تربیت فارغ‌التحصیلان کارآفرینی که بتوانند با راه‌اندازی کسب و کار مناسب زمینه اشتغال خود و دیگر فارغ‌التحصیلان را فراهم کند، راهکار موثری برای جلوگیری از مهاجرت نخبگان است.
او با بیان اینکه وظیفه اصلی دانشگاه‌ها پرورش نخبگان است، گفت: ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان و بهره‌گیری از ظرفیت‌های نخبه فارغ‌التحصیلان یکی از نکات مهم و تاثیرگذار در این بخش است.
هاشمی اعتقاد دارد که در سال‌های اخیر شاهد بهبود موضوع کارآفرینی فارغ‌التحصیلان بوده‌ایم و افزایش تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان و ایجاد شرکت‌های فناورانه‌ای که زمینه‌ساز اشتغال گسترده در بخش‌هایی نظیر حمل و نقل و توزیع کالا شده‌اند، گواه این ادعا است.
او تقویت الگوهای کارآفرینی در دانشگاه‌ها را یکی از سیاست‌های قطعی وزارت علوم دانست و تصریح کرد که اگر بتوان بحث دانشگاه‌های نسل سوم یا کارآفرین و توسعه آنها را بیش از گذشته دنبال کرد شاهد کاهش خروج نخبگان از کشور خواهیم بود.
سرپرست وزارت علوم معتقد است که در کنار تلاش‌های وزارت علوم باید زمینه جذب نخبگان در بخش‌های خصوصی و دولتی فراهم شود و بخش خصوصی در این بعد بیشتر تاثیرگذار است.
جهاددانشگاهی از نهادهای پیشرو در اشتغال فارغ‌التحصیلان
او با بیان اینکه جهاددانشگاهی یکی از نهادهای پیشرو در بحث اشتغال فارغ‌التحصیلان محسوب می‌شود، گفت: در جلسه‌ای که با مسئولان جهاددانشگاهی داشتیم بر حمایت وزارت علوم از این نهاد تاکید کردیم.
هاشمی در عین‌حال تاکید کرد که بحث اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی ضمن حمایت از نهادهایی نظیر جهاددانشگاهی، وزارت علوم مطالبه‌گری را در دستور کار قرار داده و هم از جهاددانشگاهی هم سایر دستگاه‌ها و بخش‌های فعال انتظار فعالیت بیشتری در این زمینه را دارد.
سرپرست وزارت علوم در پاسخ به سوالی، یکی از ضرورت‌های ارتقاء کیفیت دانشگاه‌ها را بهره‌مندی از امکانات آزمایشگاهی دانست و تاکید کرد که تمام تلاش‌ها برای تقویت کیفی تجهیزات و امکانات دانشگاهی انجام شده و می‌شود.
وی گفت: در زمینه حمایت از فعالیت‌ها و مراکز تحقیقاتی سه اقدام در دستور کار قرار دارد، استفاده از اعتبارات دولتی، به‌کارگیری ظرفیت‌ها و امکانات سایر بخش‌ها و بهره‌مندی از تعاملات بین‌المللی را شامل می‌شود.
او با بیان اینکه در استفاده از تعاملات بین‌المللی اقداماتی در دانشگاه‌های مختلف مانند شیراز انجام شده است، گفت: برای تعامل با سایر دستگاه‌ها، اخیرا روسای دانشگاه‌های کشور جلساتی را با چند تن از وزرا داشتند و به سمتی می‌رویم که از امکانات وزارت صنعت و سایر وزارتخانه‌ها بهره بگیریم و توفیقاتی هم کسب شده است.
بستر بازگشت نخبگان به کشور فراهم است
سرپرست وزارت علوم با اشاره به اینکه بسترهایی را برای حضور نخبگان ایرانی خارج از کشور فراهم کرده‌ایم، زمینه را برای بازگشت نخبگان مهیا دانست و گفت: در میان نخبگان تردد وجود دارد اما باز شدن راه بازگشت و حضور نخبگان و استفاده از خدمات علمی و تحقیقاتی آنان مورد تاکید ما بوده است.
هاشمی اعتقاد دارد که همراه با وزارت علوم سایر دستگاه‌ها و بخش‌ها نیز باید برای استفاده از ظرفیت نخبگان ایرانی خارج از کشور و داخل کشور تلاش‌هایی را داشته و اقداماتی را انجام دهند.
او خاطرنشان کرد که بخشی از فعالیت‌های انجام شده معطوف به بخش خصوصی و توسعه پارک‌ها و شهرک‌های علم و فناوری است و راه‌اندازی شهرک علم و فناوری اصفهان یکی از گام‌های برداشته شده در این ارتباط به‌شمار می‌رود که قرار است در سایر نقاط کشور هم تسری داده شود.
او در پاسخ به پرسش دیگری گفت: حمایت از ورزش خصوصا ورزش دانشگاهی مد نظر بوده است، در این رابطه سال گذشته در المپیاد ورزش‌های دانشگاهی با کسب 23 مدال رتبه دهم جهان را کسب کردیم حال آنکه در گذشته رتبه‌ای بهتر از بیستم کسب نشده بود.
هاشمی در جواب به سوالی پیرامون خالی ماندن ظرفیت‌های دانشگاهی گفت: در دانشگاه‌های دولتی که هزینه‌ای برای تحصیل اخذ نمی‌شود با کاهش تعداد دانشجو مواجه نیستیم اما در دانشگاه‌هایی که کل یا بخشی از هزینه‌ها را دانشجو می‌پردازد با صندلی‌های خالی مواجه هستیم.
وی همچنین توفیقات کسب شده در عرصه علوم انسانی را خوب دانست و با تاکید براینکه این موفقیت‌ها هنوز در حد انتظار نیست، گفت: این موضوع به جهت کم کاری زحمت‌کشان این عرصه نیست بلکه به دلیل پیچیدگی کار است. باید فعالیت بیشتر و خلاقیت بیشتری صرف شود.
لزوم مطالبه‌گری و عرضه نیازهای حوزه علوم انسانی از سوی نظام
هاشمی علوم پایه را ملاکی برای توسعه جوامع دانست و گفت: در سال‌های گذشته کارگروه‌هایی شکل گرفته که رشته‌های آموزشی متناسب با نیاز از جمله رشته‌های میان رشته‌ای که است که باید اضافه شود.
او اعتقاد دارد که نظام باید چالش‌های حوزه علوم انسانی را به دانشگاه‌ها عرضه کند تا زمینه رشد بهتر این بخش بیش از گذشته فراهم شود، طرح نیاز و سوال و مطالبه زمینه‌ساز پیگیری جواب از سوی دانشگاه و فعالیت بیشتر است.
هاشمی با تاکید براینکه پیشگام در زمینه مطالبه‌گری از دانشگاه رهبر معظم انقلاب بوده‌انذ، طرح پرسش‌هایی توسط رئیس‌ جمهور در جشنواره فارابی را نیز در همین راستا ارزیابی و خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد که نظام باید چالش‌های موجود را به دانشگاه‌ها عرضه کند و یافتن راهکارهای علمی و عملیاتی را بجوید.
او تاکید دارد که علاوه بر حمایت‌های قانونی، یکی از حمایت‌هایی که دولت می‌تواند از دانشگاه‌ها داشته باشد، عرضه سوالات و چالش‌ها و تحقیقات در حوزه علوم انسانی به دانشگاه‌ها است.
هاشمی با بیان اینکه وحدت حوزه و دانشگاه را برای توسعه علوم انسانی در دستور کار قرار داده است، گفت: در این موضوع هم حوزه علمیه و هم دانشگاه‌ها باید پاسخگو باشند، البته کارگروهی متشکل از اساتید حوزه و دانشگاه تشکیل داده‌ایم تا فرصتی برای تامل دانشمندان فعال در هر دو بخش فراهم شود.
سرپرست وزارت علوم ورود به موضوع سبک زندگی و آسیب‌های اجتماعی  که از مطالبات مقام معظم رهبری به‌شمار می‌رود، را از مباحث مهمی دانست که می‌تواند محل ورود دانشگاه به علوم انسانی باشد.
او با تاکید براینکه در دانشگاه‌ها نیازمند تحقیقاتی هستیم که منطبق بر نیازهای روز جامعه باشد، گفت: ما علاوه بر تحقیقات نیازمند توسعه فنآوری و نوآوری هستیم، صنایع امروز متکی به خلاقیت هستند و در این زمینه هم تلاش‌هایی انجام شده و کوشش می‌کنیم که بین تحقیقات و نیازهای جامعه پیوند ایجاد کرده و آن را گسترش دهیم.
سرپرست وزارت علوم همچنین تاکید کرد که از تشکیل شورای صنفی و مشارکت دانشجویان در همکاری با مدیریت حمایت می‌کند، گفت: ما رویکرد همدلانه‌ای به این موضوع داریم و از آن استقبال می‌کنیم.
باز شدن دست وزارت علوم برای مقابله با تقلب در فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی
هاشمی همچنین گفت: در بحث وقوع تقلب در فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی، وزارت علوم لایحه‌ای را به دولت ارائه داد که پس از طرح در مجلس و تصویب، اخیرا به دولت ابلاغ و توسط ریاست محترم جمهوری به وزارت علوم ابلاغ شده است؛ این موضوع دستمان را برای جلوگیری از این حواشی که به فعالیت‌های علمی پاک ضربه می‌زند باز کرده است.
سرپرست وزارت علوم با پذیرفتن این مطلب که مشکلاتی در مباحث رفاهی دانشجویان وجود دارد، گفت: ناچار هستیم مشکلات و حل آنها را اولویت بندی کنیم، در مورد امکانات خوابگاهی، اکنون بیش از 500 مرکز خوابگاهی در کشور را مورد حمایت قرار داده‌ایم اما باید بدانیم که در کشور حدود 3 میلیون دانشجو تحت پوشش وزارت علوم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *