کارشناسی پیوسته شیمی

– مقدمه :

در تحقق اهداف علمی و عملی  مبتنی بر تربیت کارشناسان متعهد و متخصص در زمینه های مختلف علوم پایه که در جهت رسیدن به خودکفائی، مورد نیاز جمهوری اسلامی ایران میباشد؛ طرح دوره کارشناسی رشته های  شيمي محض و  شيمي كاربردي  توسط کمیته تخصصی شیمی  شورای عالی برنامه ریزی و با همکاری عده ای از استادان و متخصصان این رشته در چهارچوب مصوبات و اهداف کلی شورایعالی برنامه ریزی و با مشخصات زیر تهیه و تدوین شده است:

– تعریف و هدف :

دوره كارشناسي شيمي کاربردی يكي از دوره هاي آموزش عالي و يكي از دو شاخه شيمي محض و شيمي كاربردي  بوده و هدف اصلی آن تربیت کارشناسان ماهر برای اداره صنایع شیمیایی و بهره برداری از آنها است. بر همین مبنا برنامه درسی دوره، مرکب از دروس نظری، آزمایشگاهی، کارآموزی و پروژه است.

– هدف دوره کارشناسی :

هدف از این دوره تربیت کارشناسانی است که بتوانند از عهده مسؤولیت‌ در زمینه‌های مختلف از جمله موارد زیر برآیند:

طرح ، نظارت و اجرای طرحهای تحقیقاتی کوچک و بزرگ شیمیایی در سطوح مختلف کاربردی و علمی محض در کارخانجات و مراکز تحقیقاتی ، به منظور ارتقای کمی و کیفی محصولات مورد نیاز جامعه، مسوولیت و ارائه خدمات در آزمایشگاههای کنترل کیفی ، پیگیری و ارائه معیارهای استاندارد به منظور افزایش کمیت و کیفیت محصولات تولیدی و همچنین مواد مصرفی کارخانه‌ها و صنایع،ارائه خدمات آموزشی در سطح دبیرستانها و موسسات آموزشی، ارائه طرحهای پژوهشی به منظور استفاده از منابع اولیه ارزنده موجود در جامعه در جهت افزایش بهره‌وری از آنها و جلوگیری از صادرات بی‌رویه مواد اولیه ارزشمند و تبدیل آنها به محصولات واسطه‌ای که ارزش اقتصادی بالاتری دارند، ارائه خدمات در کارخانجات صنایع شیمیایی، صنایع غذایی ، صنایع دارویی، بهداشتی و شوینده‌ها، استفاده از گیاهان دارویی موجود در کشور، به منظور استخراج و شناسایی موارد کاربرد این گیاهان به کمک متخصصان داروساز.

– نقش و توانایی :

فارغ‌التحصیلان این دوره می‌توانند مسؤولیت‌ زمینه‌های مختلف از جمله موارد زیر را عهده‌دار باشند:

– عهده‌دار شدن مسوولیت هدایت آزمایشگاهها و کمک به امر تدریس شیمی در دانشگاهها ، همکاری در زمینه‌های پژوهشی در موسسات ذیربط و دانشگاهها، سرپرستی آزمایشگاههای کنترل کیفیت مواد اولیه و محصولات در صنایع شیمیایی و رفع مشکلات شیمیایی صنایع موجود ، ارائه روشهای بهتر جهت بالا بردن سطح تولید از نظر کیفی و کمی.

– ارائه خدمات در کارخانجات پتروشیمی ، پلاستیک ، لاستیک ، رنگ و رزین ، الیاف ، صنایع غذایی ، صنایع دارویی، بهداشتی و شوینده‌ها .

– طرح، نظارت و اجرای طرحهای تحقیقاتی کوچک و بزرگ شیمیایی در سطوح مختلف کاربردی و علمی محض، در دانشگاهها، کارخانجات و مراکز تحقیقاتی ، به منظور ارتقای کمی و کیفی محصولات مورد نیاز جامعه .

– مسوولیت و ارائه خدمات در آزمایشگاههای کنترل کیفی، پیگیری و ارائه معیارهای استاندارد به منظور افزایش کمیت و کیفیت محصولات تولیدی و همچنین مواد مصرفی کارخانه‌ها و صنایع.

– ارائه طرحهای پژوهشی به منظور استفاده از منابع اولیه ارزنده موجود در جامعه در جهت افزایش بهره‌وری از آنها و جلوگیری از صادرات بی‌رویه مواد اولیه ارزشمند و تبدیل آنها به محصولات واسطه‌ای که ارزش اقتصادی بالاتری دارند. و ارائه خدمات آموزشی در سطح دبیرستانها و موسسات آموزشی.

– کمک به توسعه صنایع دستی که در سطح گسترده‌ای در جامعه پراکنده هستند؛ از جمله ساخت رنگهای بهتر و متنوع‌تر، بخصوص استفاده از رنگهای طبیعی موجود در صنعت فرش.

 – طول دوره و شکل نظام :

طول متوسط این دوره 4 سال می باشد و برنامه های درسی آن برای 8 ترم برنامه ریزی می شود. طول هر ترم 16 هفته آموزش کامل است. مدت هر واحد برای درس نظری 16، عملی و آزمایشگاهی اصلی و تخصصی حداقل 32 و کارآموزی 150 ساعت است.

– واحدهای درسی :

تعداد کل واحدهای درسی و آزمایشگاهی این مجموعه، بر اساس معیار ها و مقررات وزارت، شامل انسجام، پیوستگی، تعادل، انعطاف پذیری، مهارت افزایی، و همچنین تحلیل برنامه های مشابه در برخی از دانشگاههای مشهور دنیا، 133 و به تفکیک زیر است:

عمومی                                        22 واحد

پایه                                            22 واحد

تخصصی                                      17 واحد

الزامی                                         53 واحد

تخصصی انتخابی                           19 واحد

تخصصی اختیاری                          14 واحد

5015