نگرش و مهارت دو بال آموزش هستند

رییس سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان جهاد دانشگاهی، توجه به 3 رکن آموزش، مهارت و نگرش در فرآیند اشتغال یا اشتغال پذیری دانش آموختگان دانشگاه ها را الزامی دانست.

دکتر محمدصادق بیجندی، رییس سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان جهاد دانشگاهی (ستفا)، با اشاره به ارتباط تنگاتنگ میان این سازمان و دانشگاه علم و فرهنگ گفت: از همان ابتدای شکل گیری دانشگاه علم و فرهنگ، ارتباط میان سازمان و دانشگاه در بخش های مختلف، تنگاتنگ بوده و شاید بتوانیم بگوئیم، در دهه 80 یک طبقه از ساختمان سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان در اختیار دانشجویان و دانش آموختگان خلاق و ایده پردازان دانشگاه علم و فرهنگ قرار داشت. این دانشجویان و دانش آموختگان توسط اساتید دانشگاه علم و فرهنگ شناسایی و به این سازمان هدایت می شدند. خوشبختانه بسیاری از آن دانشجویان و دانش آموختگان درحال حاضر در بازار کار از چهره های شاخص و شناخته شده حوزه کسب و کارهای نوپای موفق و خلاقانه هستند.

معاون رییس جهاد دانشگاهی افزود: کشور سرمایه عظیم انسانی در اختیار دارد که اگر قدر و فرصت این سرمایه را ندانیم، فرصت تبدیل به تهدید می شود. براین باورم متأسفانه قدر سرمایه های کشور را به درستی ندانسته ایم و اکنون با انباشت سرمایه مواجه هستیم، بدون اینکه برای آنها برنامه ای داشته باشیم و آنها را هدایت کنیم.

نیازهای دانشگاه نسل سوم

دکتر بیجندی خاطر نشان کرد: دانشگاه های ما اکثرا آموزش اقتصادمحور هستند، نه آموزش پژوهش- اقتصادمحور. اگر بخواهیم به یک دانشگاه نسل سوم تبدیل شویم، باید اسباب و ابزار آن را فراهم کنیم. دانشگاه نسل سوم، دانشگاهی است که پژوهش در آن معنا داشته باشد، آموزش توام با مهارت در آن به صورت جدی دیده شود، دوره های تخصصی، مهارتی و تکمیلی مورد نیاز بازار کار برگزار کند، پارک علم و فناوری و مرکز کارآفرینی، مرکز رشد، مرکز شتاب دهی و مرکز مشاوره و هدایت شغلی داشته باشد.

عضو هیأت علمی گروه مدیریت دانشکده علوم انسانی افزود: دانشگاه علم و فرهنگ تلاش می کند این ابزارها را فراهم کند و سازمان تجاری سازی نیز (در این مسیر) در کنار دانشگاه است. سازمان درحال راه اندازی اولین مرکز مشاوره و هدایت شغلی در دانشگاه علم و فرهنگ است که از مهرماه و همزمان با ورود دانشجویان جدید، کار عملیاتی آن آغاز می شود.

دکتر بیجندی گفت: در بحث تجاری سازی، کارآفرینی و اشتغال، وجود مراکزی به عنوان بنیاد توسعه کسب و کار و مرکز شتاب دهی بسیار حائز اهمیت است و خوشبختانه در دانشگاه علم و فرهنگ، بنیادی به نام بنیاد توسعه کسب و کار وجود دارد که در نقش یک مرکز شتاب دهی عمل می کند؛ یعنی از دانشجویانی که ایده ای دارند، حمایت می کند؛ آنها را هدایت کرده و مشاوره های لازم را ارائه می دهد؛ امکانات در اختیار آنها قرار داده و کمک می کند تا حرکت کنند. اگر آنها پتانسیل لازم و قدرت تیم سازی داشته باشند، می توانند به مسیر خود ادامه داده و در مراکز رشد و سپس، پارک های علم و فناوری مستقر شوند.

3 رکن اشتغال پذیری دانش آموختگان

رییس سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان جهاد دانشگاهی خاطر نشان کرد: معتقدم در فرآیند اشتغال یا اشتغال پذیری دانش آموختگان دانشگاه ها 3 رکن وجود داد: آموزش، مهارت، نگرش. اگر آموزش، مهارت و نگرش در دانشگاه هدفمند و با برنامه عملیاتی شود، مطمئن هستیم که دانشجویان ما حتی در دوره دانشجویی، جذب بازار کار می شوند. دانشگاه علم و فرهنگ در این مسیر تلاش های زیادی انجام می دهد؛ در کنار آموزش رسمی و دانشگاهی، دوره های مهارتی و کاربردی مختلف برگزار می کند و میزبان کنفرانس های متعدد است. به عبارت دیگر، دانشگاه بستر و  ابزارهای لازم را به منظور تقویت نگرش و مهارت آماده می کند و در این فرآیند است که نگرش و مهارت ایجاد می شود. این نکته مهم را از یاد نبریم که نگرش و مهارت دو بال آموزش هستند، یعنی اگر بخواهیم آموزش موفق داشته باشیم، باید این دو بال را به خوبی تقویت کنیم.

اعضای هیأت علمی، مرکز ثقل دانشگاه

دکتر بیجندی افزود: تغییر در نگرش بیشتر در حوزه آموزش رخ می دهد که زحمت آن بر دوش اساتید و اعضای هیأت علمی دانشگاه ها است. به نظرم، اعضای هیأت علمی در تمام دنیا، مرکز ثقل و نقطه اثر اصلی مراکز آموزش هستند و هرچه این اعضا بیشتر به بحث آموزش، مهارت و نگرش ورود پیدا کنند، دانشگاه خروجی های بهتری خواهد داشت. بنابراین باید سعی کنیم که اعضای هیأت علمی را به عنوان نقطه اثر در دانشگاه ها، تقویت و از آنها حمایت کنیم؛ برای آنها ارزش و بها قائل شویم و فکر می کنم که دانشگاه علم و فرهنگ دراین زمینه تلاش های زیادی انجام داده و می دهد.

عضو هیأت علمی گروه مدیریت دانشکده علوم انسانی گفت: ریاست دانشگاه، اعضای هیأت رئیسه و هیأت امنای دانشگاه، خط مشی خوبی در این زمینه در پیش گرفته اند، اما درعین حال باید بدانیم که یک خط مشی زمانی به اثربخشی کامل خود دست پیدا می کند که همه پای کار بیایند.

مشارکت جهاد دانشگاهی در جهاد علمی

دکتر بیجندی با اشاره به تعبیر مقام معظم رهبری که “جهاد دانشگاهی از رویش های مبارک انقلاب اسلامی است” تأکید کرد: معتقدم به نسبت توجهی که به جهاد دانشگاهی شده است و به نسبت بودجه و امکاناتی که به این نهاد داده شده و می شود، جهاد دانشگاهی در حوزه های فرهنگی، آموزشی، پژوهش و فناوری بسیار موفق عمل کرده است. این مسأله جز لطف خدا و همت همکارانی جهادگری که خود را در جهاد علمی شریک می دانند، نبوده است.

وی در پایان خاطر نشان کرد، جهاد دانشگاهی در دوران دفاع مقدس و پس از آن، برای حفظ ارزش ها، آرمان ها، ایده آل ها، تمام سعی و تلاش خود را نموده و خوشبختانه جزو نهادهای موفق کشور بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *