هشدار به داوطلبان ورود به آموزش عالی در سال جاری

همه ساله در همین ایام، پیامهایی از افراد مختلف در رابطه با اعتبار دانشگاهها خصوصا موسسات آموزش عالی غیر دولتی-غیرانتفاعی با هدف گمراه کردن شرکت کنندگان مطرح می شود. غالبا این پیامها بر روی کلمه موسسه و دانشگاه متمرکز می شوند و تاکید می کنند که دانشگاه معتبرتر از موسسه است. این مطالب کاملا گمراه کننده است. بیشترین مخاطبانی که فریب این افراد غیرعلمی و مغرض را می خورند آنهایی هستند که برای اولین بار وارد آموزش عالی می شوند وگرنه داوطلبان ورود به دوره های تحصیلات تکمیلی عمدتا شناخت کاملی از این کلمات دارند. برای آشنایی بیشتر توجه شما را به توضیحات زیر و نحوه انتخاب محل تحصیل آینده خودتان جلب می کنم:

1- اسم دانشگاه و یا موسسه الزاما نشان دهنده اعتبار واحد آموزشی نمی باشد و صرفا به ساختار سازمانی آن واحد بستگی دارد. از نظر وزارت علوم هر موسسه ای که حداقل دارای سه دانشکده و 9 گروه آموزشی فعال باشد می تواند متقاضی نام دانشگاه باشد. در نتیجه هیچ تفاوتی بین موسسه و دانشگاه وجود ندارد و این صرفا یک هوچیگری است.

2-– موسسه فناوری ماساچوست MIT یک موسسه آموزش عالی در امریکاست که رتبه جهانی آن بین 10 دانشگاه برتر دنیاست ولی هیچگاه اقدام به تغییر نام خود از موسسه به دانشگاه نکرده است.

3- معیار برتری یک واحد آموزش عالی، کیفیت آموزش و پژوهش آنست و نه چیز دیگر.

بنابراین سعی کنید این معیار را ارزیابی کنید. تعدادی از شاخص هایی را که در این رابطه باید از طریق سایت آن واحد آموزش عالی مد نظر قراردهید عبارتند از:

الف: تعداد مقاله چاپ شده توسط اعضای هیات علمی آن واحد در سالهای قبل که نشاندهنده پویایی علمی آن واحد است.

ب: تعداد پروژه های پژوهشی در حال اجرا و  نوآوری و اختراع در آن واحد.

پ: تعداد فارغ التحصیل آن واحد آموزشی که در مقاطع بالاتر و در دانشگاههای شناخته شده تر (بخصوص دانشگاههای دولتی) پذیرفته شده اند.

پ: میزان فعالیتهای علمی، فرهنگی، پژوهشی، فوق برنامه و اجتماعی آن واحد آموزشی.

ت: مراجعه به سایت آن واحد آموزشی و کسب اطلاعات بروز از آن.

ث: صحبت با فارغ التحصیلان آن واحد آموزش عالی و کسب اطلاعات واقعی میدانی.

ج: مراجعه به محل آن واحد و بازدید از امکانات آن

لازم به توضیح است که با استناد به گزارش سازمان سنجش در 13 سال گذشته واحدهای آموزش عالی غیر دولتی اعم از موسسه یا دانشگاه  (به غیر از واحدهای دانشگاه آزاد) بیشترین پذیرش در دوره تحصیلات تکمیلی در دانشگاههای دولتی را داشته اند. در این رابطه دانشگاههای آزاد و پیام نور در رتبه های بعد قرار گرفته اند. توجه داشته باشید که کلیه واحدهای دانشگاه آزاد و پیام نور دارای اعتبار یکسان نیستند و از شهری به شهر دیگر و از واحدی به واحد دیگر تفاوت می کنند. وبگاههای مختلفی وجود دارند که می توانند اطلاعات مناسبی در اختیار شما قرار دهند آنها را در اینترنت بیابید و بررسی کنید.

در خاتمه توصیه میکنم که در این زمان که تعداد متقاضی آموزش عالی کاهش یافته است، مراقب پیامهای تخریب کننده باشید و برای انتخاب محل تحصیل معتبر،  تنها به این پیامها اکتفا نکرده و هفت مورد فوق را با دقت مدنظر قرار دهید. این مهم سرنوشت شما را عوض می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *