کارشناسی ارشد ناپیوسته مهندسی شیمی گرایش نانو فناوری

 – تعریف و هدف :

تعریف : رشته مهندسی شیمی  یا Chemical Engineering  به طور کلی به استفاده از یافته های شیمیدان ها در صنایع مختلف می پردازد. کابرد رشته مهندسی شیمی بسیار گسترده بوده و علاقه مندان به این رشته می توانند با توجه به علایق خود گرایش های متنوعی که در این رشته وجود دارد را انتخاب نمایند. به عنوان مثال یک مهندس شیمی با توجه به گرایش خود می تواند به وظایفی هم چون: حوزه نانو, طراحی و تولید مواد غیر آلی, ساخت و تولید مواد شیمیایی از سوزاندن و ترکیب مواد دیگر و … بپردازد . در دنیای امروز می توان گفت که فناوری نانو در تمامی علوم و فنون کاربرد دارد و به جزیی جدا ناپذیر از زندگی بشر تبدیل شده است و کاربرد آن روز به روز در حال افزایش می باشد.  در گرایش کارشناسی ارشد نانو در مهندسی شیمی از دید نانو به مهندسی شیمی پرداخته خواهد شد. از کاربردهای این گرایش می توان به زمینه های مختلفی همچون پلیمر, رنگ, پوشاک, دارو و … اشاره نمود که همان طور که پیداست می توان ذکر نمود که تقریبا در تمامی علوم و زندگی بشر این رشته کاربرد دارد. هدف از گرایش نانو را می توان به دستیابی به فرآوردهایی با کیفیت و کمیت بهتر نام برد که به عبارتی باعث تبدیل فرآوردهای قبلی به فرآوردهایی ارزانتر, کاراتر و مفید تر می گردد.

هدف : هدف از ارائه این دوره تربیت طراحان و تحقیقگران صنایع شیمیایی، پتروشیمیایی و پالایشگاه ها و سایر صنایع مرتبط می باشد. در امتداد افداف آموزشی تربیت مربیان آموزشی و تحقیق مراکز آموزشی و تحقیقاتی را نیز در بر می گیرد. فراگیران در ضمن آشنایی با اصول مهندسی شیمی در سطح پیشرفته و با تحقیق در کی از موضوعات مهندسی شیمی قادر خواهند بود پاسخگوی نیازهای صنایع و مراکز صنعتی و تحقیقاتی کشور در زمینه های متنوع و مختلف تحقیقاتی در رابطه با مهندسی شیمی باشند.

– اهمیت و اولویت تأسیس دوره :

کشور جمهوری اسلامی ایران دارای منابع سرشار نفت، گاز و مواد بوده و تبدیل این منابع به مواد مصرفی مستلزم تنوع فوق العاده و وسعت صنایع شیمیایی می باشد، صنایع شیمیایی شامل پالایشگاه های نفت و گاز، پتروشیمی، صنایع معدنی و صنایع پلاستیک سازی، صنایع غذایی و داروسازی، بیوتکنولوژی، مهندسی پزشکی، صنایع نظامی، محیط زیست و غیره از گستردگی زیادی برخوردار و نقش اساسی در اقتصاد کشور ایفا می نمایند. تربیت متخصصین کارشناسی ارشد مهندسی شیمی با عنایت به اینکه غالب این صنایع نیاز مبرمی به تحقیق و توسعه در جهت اخذ دانش فنی در زمینه های  مربوط دارند از اولویت خاصی برخوردار است.

– ارتباط دوره با سایر دوره‌ها :

این دوره با طیف گسترده آموزشی و موضوعات تحقیقاتی مهندسی شیمی می تواند با دیگر دوره های کارشناسی ارشد فنی و مهندسی مرتبط باشد. به عنوان مثال می توان از رشته های مکانیک حرارت و سیالات و تبدیل انرژی و رشته مواد نام برد.

– شرایط پذیرش دانشجو :

الف: شرایط عمومی و مصوب شورایعالی برنامه ریزی

ب: جنسیت: زن و مرد

ج: رشته ها و دوره های کارشناسی مورد قبول:

تبصره : گروه مهندسی شیمی هر دانشگاه می تواند برای پذیرفته شدگان غیر از مهندسی شیمی با توجه به نیاز آن ها دروس پیش نیاز و جبرانی از دروس دوره کارشناسی مهندسی شیمی را پیش بینی نماید ولی تعداد کل آنها نبایستی از 12 واحد بیشتر شود.

– طول دوره و برنامه آموزشی و تحقیقی :

طول دوره : مدت این دوره 2 سال است. پذیرفته شدگان دارای درجه کارشناسی دوره های مهندسی شیمی می توانند در صورت دارا بودن فعالیت های مطلوب آموزشی در 2 سال تحصیلی این دوره را به پایان برسانند.

– نحوه اخذ واحدهای درسی در دوره کارشناسی ارشد :

تعداد کل واحدهای لازم برای گذراندن این مجموعه 32-29 واحد آموزشی و تحقیقی است. واحدهای آموزشی شامل 12 واحد اجباری و 12 واحد اختیاری است. تعداد واحدهای تحقیقی 8 واحد می باشد که 2 واحد آن سمینار، شامل مرور بر نشریات و تهیه پیشنهاد تحقیقی در ارتباط با موضوع پایان نامه است و 6 واحد آن به پایان نامه اختصاص دارد.

دروس الزامی                12 واحد

دروس اختیاری             12 واحد

سمینار                          2 واحد

پایان نامه                     6 واحد

کل دروس                   32 واحد

مقالات ارایه شده گروه

11969