کارشناسی ارشد ناپیوسته مهندسی شیمی گرایش فرایندهای جداسازی

 – تعریف و هدف :

تعریف : دوره کارشناسی ارشد مهندسی شیمی مشتمل بر دروس نظری پیشرفته مهندسی شیمی و پایان نامه تحقیقی در یکی از گرایش ها و با موضوعات مربوط به مهندسی شیمی می باشد.

هدف : هدف از ارائه این دوره تربیت طراحان و تحقیقگران صنایع شیمیایی، پتروشیمیایی و پالایشگاه ها و سایر صنایع مرتبط می باشد. در امتداد افداف آموزشی تربیت مربیان آموزشی و تحقیق مراکز آموزشی و تحقیقاتی را نیز در بر می گیرد. فراگیران در ضمن آشنایی با اصول مهندسی شیمی در سطح پیشرفته و با تحقیق در کی از موضوعات مهندسی شیمی قادر خواهند بود پاسخگوی نیازهای صنایع و مراکز صنعتی و تحقیقاتی کشور در زمینه های متنوع و مختلف تحقیقاتی در رابطه با مهندسی شیمی باشند.

– اهمیت و اولویت تأسیس دوره :

کشور جمهوری اسلامی ایران دارای منابع سرشار نفت، گاز و مواد بوده و تبدیل این منابع به مواد مصرفی مستلزم تنوع فوق العاده و وسعت صنایع شیمیایی می باشد، صنایع شیمیایی شامل پالایشگاه های نفت و گاز، پتروشیمی، صنایع معدنی و صنایع پلاستیک سازی، صنایع غذایی و داروسازی، بیوتکنولوژی، مهندسی پزشکی، صنایع نظامی، محیط زیست و غیره از گستردگی زیادی برخوردار و نقش اساسی در اقتصاد کشور ایفا می نمایند. تربیت متخصصین کارشناسی ارشد مهندسی شیمی با عنایت به اینکه غالب این صنایع نیاز مبرمی به تحقیق و توسعه در جهت اخذ دانش فنی در زمینه های  مربوط دارند از اولویت خاصی برخوردار است.

– ارتباط دوره با سایر دوره‌ها :

این دوره با طیف گسترده آموزشی و موضوعات تحقیقاتی مهندسی شیمی می تواند با دیگر دوره های کارشناسی ارشد فنی و مهندسی مرتبط باشد. به عنوان مثال می توان از رشته های مکانیک حرارت و سیالات و تبدیل انرژی و رشته مواد نام برد.

– شرایط پذیرش دانشجو :

الف: شرایط عمومی و مصوب شورایعالی برنامه ریزی

ب: جنسیت: زن و مرد

ج: رشته ها و دوره های کارشناسی مورد قبول:

تبصره : گروه مهندسی شیمی هر دانشگاه می تواند برای پذیرفته شدگان غیر از مهندسی شیمی با توجه به نیاز آن ها دروس پیش نیاز و جبرانی از دروس دوره کارشناسی مهندسی شیمی را پیش بینی نماید ولی تعداد کل آنها نبایستی از 12 واحد بیشتر شود.

– طول دوره و برنامه آموزشی و تحقیقی :

طول دوره : مدت این دوره 2 سال است. پذیرفته شدگان دارای درجه کارشناسی دوره های مهندسی شیمی می توانند در صورت دارا بودن فعالیت های مطلوب آموزشی در 2 سال تحصیلی این دوره را به پایان برسانند.

– نحوه اخذ واحدهای درسی در دوره کارشناسی ارشد :

تعداد کل واحدهای لازم برای گذراندن این مجموعه 32-29 واحد آموزشی و تحقیقی است. واحدهای آموزشی شامل 12 واحد اجباری و 12 واحد اختیاری است. تعداد واحدهای تحقیقی 8 واحد می باشد که 2 واحد آن سمینار، شامل مرور بر نشریات و تهیه پیشنهاد تحقیقی در ارتباط با موضوع پایان نامه است و 6 واحد آن به پایان نامه اختصاص دارد.

دروس الزامی                12 واحد

دروس اختیاری             12 واحد

سمینار                          2 واحد

پایان نامه                     6 واحد

کل دروس                   32 واحد

مقالات منتشر شده گروه

11661