کارشناسی پیوسته مدیریت بازرگانی

 – تعریف و هدف :

مدیریت بازرگانی از مهمترین بخش های مدیریت شرکت های تجاری است . زمانی یک شرکت می تواند بین خود مشتریان و خریدارانش ارتباط تجاری خوبی برقرار کند که یک مدیر بازرگانی موفق داشته باشد . فردی که مدیریت بازرگانی یک بنگاه اقتصادی را به عهده می گیرد در جذب مشتریان و عرضه و معرفی صحیح و اصول محصول یا خدمات یک شرکت تلاش می کند و به طور طبیعی مدیر بازرگانی فردی است که نقش اساسی در سود و زیان شرکتها دارد . دوره کارشناسی مدیریت بازرگانی یکی از دوره های تحصیلی آموزش عالی است و هدف از تشکیل این دوره آموزش نیروی انسانی متخصص مورد نیاز سازمانها، اداره ها، موسسه ها و شرکتهای دولتی و خصوصی در زمینه بازرگانی با وظایف و هدفهای گوناگون در سطوح کارشناسی می باشد.

-آینده شغلی :

فارغ التحصیلان این رشته با تسلط به مباحث مربوط به بازار، مباحث تدوین استراتژیهای سازمانی، شناخت مشتریان و نحوه ارتباط با آنها، شناخت فرایندهای فروش، بازاریابی و خدمات به مشتریان زمینه لازم جهت استخدام در واحدهای بازرگانی سازمانها را داشته و نسبت به سایر گرایش های مدیریت با توجه به نبود رشته ای جایگزین از بازار کار مناسبی برخوردارند. ضمن اینکه دانشجویان این رشته با توجه به شناخت کافی از کسب و کار و نحوه ایجاد تجارت موفق شانس زیادی برای موفقیت در حیطه کارآفرینی و تشکیل کسب و کار جدید دارند. فارغ التحصیلان این رشته به خوبی می توانند در سطح مدیران اجرایی در سازمانهای بازرگانی، صنعتی و دولتی به کار اشتغال ورزند و یا در سمت مشاور مدیریت انجام وظیفه نمایند. انتظار می رود این فارغ التحصیلان پس از کسب تجربیات کافی بتوانند مسئولیتهای بیشتری را در سطوح بالای سازمان عهده دار شوند. علاوه بر این، فارغ التحصیلان این دوره می توانند در کارهای پژوهشی و تحقیقاتی که امروز در موسسات بزرگ از اهمیت زیادی برخوردار است، مشغول بکار شده و در مؤسسات بازرگانی، امور دفتری مانند: تدارکات، اداره امور کارگزینی، امور مالی، بازاریابی را عهده دار شوند.

– دروس‌ مشترك‌ در‌ گرايش‌های مختلف‌ مديريت‌ :

اصول‌ حسابداری، رياضيات‌ و كاربرد آن‌ در مديريت‌، آمار و كاربرد آن‌ در مديريت‌، كامپيوتر و كاربرد آن‌ در مديريت‌، اقتصاد خرد، اقتصاد كلان‌، روش‌ تحقيق‌ در مديريت‌، مبانيی سازمان‌ و مديريت‌، تحقيق‌ در عمليات‌، مديريت‌ رفتار سازمانی، مديريت‌ منابع‌ انسانی، حقوق‌ اساسی، مبانی مديريت‌ اسلامی، سيستم‌های اطلاعاتی در مديريت‌.

– دروس‌ اصلی و تخصصی گرايش‌ مديريت‌ بازرگانی:

مديريت‌ استراتژيك‌ ، حقوق‌ بازرگانی، حسابرسی، مديريت‌ توليد، مديريت‌ مالی، توسعه‌ اقتصادی و برنامه‌ريزی ، روانشناسی كار، حسابداری صنعتی، بازاريابی و مديريت‌ بازار، تجزيه‌ و تحليل‌ و طراحی سيستم‌، سازمان‌های پولی و مالی بين‌المللی ، بازرگانی بين‌المللی ، بازاريابی بين‌الملل‌، پول‌ و ارز و بانكداری، سياست‌ پولی و مالی، سيستم‌های خريد و انبارداری توزيع‌، حقوق‌ بازرگانی بين‌الملل‌، تحقيقات‌ بازاريابی، روابط‌ صنعتی، سمينار در مسايل‌ مالی، سمينار در مسايل‌ بازاريابی، بهره‌وری و تجزيه‌ و تحليل‌ آن‌ در سازمان‌.

 – طول دوره و شکل نظام :

طول دوره کارشناسی ناپیوسته مدیریت بازرگانی کاربردی 4 سال است و تمامی درس‌های آن در مدت 8 نیمسال ارائه و برگزار می‌شود. طول هر نیمسال تحصیلی 16 هفته می‌باشد. در این دوره علاوه بر درس‌های نظری، بر جنبه‌های کاربردی درس‌ها تأکید ویژه‌ای شده است.

– تعداد واحدهای درسی :

تعداد کل واحدهای درسی دوره کارشناسی مدیریت بازرگانی 138 واحد به شرح زیر است:

دروس عمومی             22 واحد

دروس پایه                38 واحد

دروس اصلی              37 واحد

دروس تخصصی         36 واحد

دروس اختیاری             5 واحد

جمع                        138 واحد

کارشناسی ناپیوسته مدیریت صنعتی

 – تعریف و هدف:

مدیریت صنعتی عموما به مفهوم مدیریت نظام مند یک واحد صنعتی یا کارخانه تلقی می گردد. این واژه در سال های ابتدایی قرن بیستم هنگامی که انقلاب صنعتی موجب تغییر روش های کاری از روش های دستی به تولید ماشینی شد، متداول گردید. اداره تسهیلات تولیدی جدید نظیر شرکت فورد که پا به عرصه گذاشته بودند، نیاز به مهارت، نظم وکنترل داشت. لذا شیوه های علمی مطالعه کار توسط پیشگامان این حوزه مطرح شد، پس از گذشت مدتی نیاز به پرداختن به مسائل انسانی و انگیزشی نمایان شد و مطالعاتی در این خصوص را موجب گردید. در کنار مطالعات آکادمیک، مدیریت در عمل نیز به صورت یک مجموعه پیچیده دانش و مهارت شناخته شد و با افزایش تخصص گرایی، گرایش هایی برای آن تعریف شد. با توسعه فناوری های جدید و فناوری اطلاعات در سالهای بعد، تفاوت هایی در شکل و نحوه اداره سازمان ها پدید آمد که تعاریف گذشته را تحت تاثیر قرار داد و مدیریت صنعتی تداعی گر بهبود کارایی و بهره وری گردید و اکنون به مجموعه ای جامع از دانش روز مرتبط با تکنولوژی، تولید و عملیات، کیفیت، شیوه های بهبود و…. اطلاق می شود که نه تنها در سازمان های صنعتی بلکه در مجموعه های خدماتی نیز قابل استفاده هستند. در دنیای امروز مدیران باید قادر به دیدن سازمان به صورت فرایندهایی یکپارچه باشند و بتوانند از ایده ها و ابزارهای جدید در راستای تعالی سازمان بهره بگیرند. این رشته‌ دارای‌ سه‌ بعد اصلی‌ فنی‌ و تکنیکی‌، مالی‌ و رفتاری‌ است. بعد فنی‌ و تکنیکی نزدیکی زیادی با مهندسی‌ صنایع‌ دارد، اما می توان گفت مزیت رشته مدیریت صنعتی توجه به دو بعد مالی‌ و رفتاری‌ صنایع در کنار بعد فنی و تکنیکی است.

– آینده شغلی:

منظور از تربیت مدیر در دوره کارشناسی رشته مدیریت صنعتی تربیت رئیس نیست بلکه تربیت افرادی است که بتواند در حوزه کار خود دارای استقلال فکری بوده و عوامل مهمتر و موثر در جریان کار خود را مورد تحلیل قرار داده و در جهت رفع مشکلات قادر به تصمیم گیری مناسب و مطلوب باشند. بنابراین فارغ التحصیل رشته با آگاهی و شناختی که از ساخت سازمانی، تئوریهای مدیریت و سازماندهی، مسایل رفتاری، ابعاد مالی سازمان ها بخصوص بهای تمام شده کالاها و حسابداری صنعتی و نیز تکنیکهای کمی مختلف در حوزه های تولید و پژوهش عملیاتی برای رفع مشکلات پیدا می کنند، قابلیت جذب در تشکیلات و سازمانهای مختلف بازرگانی و صنعتی با وظایف گوناگون در سطوح کارشناسی را دارا می شوند و میتوانند در بهبود و ثمربخشی و کارآیی سازمان موثر باشند، به عبارت دیگر فارغ التحصیلان دوره کارشناسی مدیریت صنعتی الزاماً مدیریت موسسات صنعتی را که برای احراز آن شرایط خاصی لازم است عهده دار نخواهند شد و فقط پس از کسب تجربیات می توانند مسئولیتهای بیشتری در سطوح مختلف مدیریت عهده دار گردند. فارغ التحصیلان مدیریت صنعتی می توانند در قسمتهای مدیریت منابع انسانی، مدیریت تولید، کنترل کیفیت و مرغوبیت کالا و قسمت تجزیه و تحلیل کمّی مسائل صنعتی و تولیدی بکار اشتغال پیدا کنند.

– طول دوره و شکل نظام :

طول دوره کارشناسی ناپیوسته مدیریت صنعتی 2 سال است که تمامی درس‌های آن به مدت 4 نیمسال ارائه و برگزار می‌شود. طول هر نیمسال تحصیلی 16 هفته می‌باشد. در این دوره علاوه بر درس‌های تئوری بر جنبه‌های کاربردی درس‌ها تأکید ویژه‌ای شده است. دانشجویانی که دوره‌های تحصیلی قبلی آنان غیرمرتبط باشد با توجه به گذراندن دروس کمبود می‌توانند حداکثر 5 نیمسال تحصیلات خود را به پایان برسانند.

– تعداد واحدهای درسی :

تعداد کل واحدهای درسی دوره کارشناسی ناپیوسته مدیریت صنعتی 75 واحد به شرح زیر است:

دروس عمومی                      9 واحد

دروس پایه                         12 واحد

دروس اصلی                       15 واحد

دروس تخصصی                  29 واحد

دروس اختیاری                    10 واحد

جمع                                 75 واحد

15693