کارشناسی پیوسته مهندسی برق

 – مقدمه :

در اجرای اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، از جمله بند «ب» اصل دوم و بندهای 3 و 13 اصل سوم و ایجاد شرایط تحقق بند 4 همین اصل و نیز اجرای اصل سی ام و بند 7 اصل چهل و سوم و ایجاد شرایط تحقق بندهای 8 و 9 این اصل و اصول دیگر و با توجه به گسترش روز افزون دانش و کاربرد مهندسی برق در زمینه های الکترونیک ، مخابرات ، قدرت و کنترل در زندگی بشر، پس از بررسی و مطالعه پیشرفتها و نیازهای کشور ، دوره کارشناسی مهندسی برق با مشخصات زیر تدوین شده است:

– تعریف و هدف :

دوره کارشناسی مهندسی برق یکی از مجموعه های آموزش عالی در زمینه فنی و مهندسی بوده و هدف آن تربیت افراد مستعدی است که بتوانند با آگاهی علمی و فنی کافی از عهده وظایف طراحی، بهره برداری و توسعه، نظارت، مدیریت و نگهداری از سیستم های الکتریکی در زمینه های مرتبط برآیند و آماده تحصیل در مقاطع بالاتر باشند. بر همین مبنا برنامه درسی دوره مرکب از دروس نظری، آزمایشگاهی، کارگاهی و کارآموزی و پروژه است.

– نقش و توانایی :

فارغ التحصیلان این دوره آمادگی و مهارت های زیر را بدست خواهند آورد:

– مهارت کافی در شناخت، نحوه عملکرد و چگونگی نگهداری و بهره برداری سیستم ها و کنترل و اجرای پروژه ها در گرایش مربوطه به ویژه بصورت گروهی

– فراگیری مستمر، شناسائی و بهره برداری تکنولوژی های جدید، به ویژه فناوری اطلاعات، و ارزیابی آنها بمنظور کاربرد در طرح و توسعه و نوآوری

– شرکت در پروژه های صنعتی، تحقیقاتی و بررسی های فنی در زمینه گرایش تخصصی

– کسب توانایی های لازم جهت تجزیه و تحلیل سیستم ها و طراحی آن

– مسئولیت پذیری، علاقمندی به پیشرفت حرفه ای، استقبال از رقابت سالم، برخورداری از وجدان کاری و مهارت های ارتباطی، گفتاری، نوشتاری و رفتاری

– برخورداری از مکارم و فضایل انسانی و کسب درک صحیح از امور فرهنگی، اجتماعی و سیاسی و احساس مسئولیت در قبال آنها

– ضرورت و اهمیت :

تربیت کارشناسان مهندسی برق با توجه به موارد زیر روشن است:

– گسترش و نفوذ روزافزون فناوری و دانش مهندسی برق در ابعاد صنعتی، تولیدی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و خدماتی و لزوم نوآوری و به روزرسانی آنها جهت ارتقاء کیفی و توسعه توانایی بهره برداری از مواهب و استعداد ها در این زمینه ها

– لزوم همگامی با پیشرفت های جهانی در این حیطه ها

– طول دوره و شکل نظام :

طول متوسط این دوره 4 سال می باشد و برنامه های درسی آن برای 8 ترم برنامه ریزی می شود. طول هر ترم 16 هفته آموزش کامل است. مدت هر واحد برای درس نظری 16، عملی و آزمایشگاهی اصلی و تخصصی 34، کارگاهی 51 و کارآموزی 150 ساعت است. همچنین برای دروس نظری غیرعمومی، برگزاری کلاس تمرین تا سقف یک سوم واحد درس مجاز می باشد.

– واحدهای درسی :

تعداد کل واحدهای درسی، آزمایشگاهی و کارگاهی این مجموعه، بر اساس معیار ها و مقررات وزارت، شامل انسجام، پیوستگی، تعادل، انعطاف پذیری، مهارت افزایی، و همچنین تحلیل برنامه های مشابه در برخی از دانشگاههای مشهور دنیا، 146 و به تفکیک زیر است:

– پیش دانشگاهی                           6 واحد

– عمومی                                        22 واحد

– پایه                                            27 واحد

– تخصصی                                     53 واحد

– اختیاری                                       35 واحد

-پروژه                                             3 واحد

– کارآموزی                                       3 واحد (بدون احتساب در واحد و معدل)

کارشناسی ناپیوسته مهندسی حرفه ای الکترونیک کاربردی

– مقدمه :

این برنامه براساس چهار چوب اصلی آموزش‌های علمی کاربردی گروه هشتم شورای عالی برنامه‌ریزی و بر مبنای آموزش‌های علمی کاربردی طراحی و تدوین شده است. کارشناسان علمی کاربردی با تکنولوژی فردی است که دانش و مهارت‌های فنی‌وحرفه‌ای را بر اساس نیازهای شغلی خاص، به صورت حرفه‌ای به منظور اجرای فعالیت در طرح‌های صنعتی فرا گرفته باشد.

– تعریف و هدف :

هدف این برنامه تربیت کارشناس علمی – کاربردی در رشته الکترونیک است که اطلاعات و مهارت‌های کافی در زمینه نظری و عملی مشاغل مرتبط با الکترونیک را کسب می‌نماید.

– اهمیت و ضرورت دوره :

پیشرفت علم الکترونیک سبب رشد سریع تکنولوژی و توسعه کشورهای صنعتی گردیده است. تدریجاً سیستم‌های الکترونیک جایگزین سیستم‌های قدیمی ما می‌شود و کمبود متخصص در این زمینه قطعاً در راه‌اندازی و نگهداری و کنترل دستگاه‌ها اثر منفی خواهد گذاشت. از این لحاظ است که تربیت نیروی انسانی کارآمد در صنایع امری ضروری به نظر می‌رسد.

– مشاغل فارغ‌التحصیلان :

کارشناس ابزار دقیق

کارشناس سیستم‌های کنترل رایانه‌ای

کارشناس سیستم‌های الکترونیکی

– نقش و توانایی :

فارغ‌التحصیلان قادر به انجام امور زیر می‌باشند:

کار با سیستم‌های میکرو پرسسوری و کنترل صنعتی

تجزیه و تحلیل مدارهای الکترونیکی

شناخت و کاربرد مدارهای مجتمع و منابع تغذیه

شناخت مدارهای مخابراتی و خطوط انتقال

برنامه‌سازی به یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی

– ضوابط و شرایط ورودی‌ها :

فارغ‌التحصیلان دوره‌های کاردانی در رشته و گرایش‌های الکترونیک- رادیو تلویزیون- مخابرات الکترونیک صنعتی، و گروه برق و الکترونیک

قبولی در آزمون سراسری

داشتن شرایط عمومی

تبصره: قبول‌شدگان ملزم به گذراندن دروس جبرانی می‌باشند (به تشخیص مجری)

 – طول دوره و شکل نظام :

حداقل طول دوره در این مجموعه 2 سال است و برنامه‌های درسی آن در 4 نیمسال برنامه‌ریزی شده است، طول هر نیمسال 17 هفته آموزش کامل است. زمان هر واحد نظری 17 ساعت، آزمایشگاهی 34 ساعت و کارگاهی 51 ساعت در طول نیمسال است. (ساعات دروس آزمایشگاهی و کارگاهی یک واحدی می‌تواند به ترتیب تا 51 و 68 ساعت افزایش یابد.)

تعداد کل واحدهای درس این مجموعه بشرح زیر است:

دروس عمومی                9 واحد

دروس پایه                   13 واحد

دروس اصلی                 19 واحد

دروس تخصصی           29 واحد

جمع کل واحد              70 واحد

15467