کارشناسی پیوسته ایمنی صنعتی

– معرفی رشته ایمنی صنعتی:

این رشته، تلفیقی از سه رشته بهداشت حرفه ای، مدیریت صنعتی و مهندسی صنایع است و فارغ التحصیلان این رشته، در دو زمینه ایمنی فنی و بهداشت صنعتی توانمند می شوند که در زمینه ایمنی فنی می توانند به اندازه گیری مقاومت زمینی و ارایه طرح و محاسبه سیستم اتصال زمین، طراحی و محاسبه سیستم های اعلام و اطفای حریق، طراحی و محاسبه مدارهای حفاظتی الکتریکی، طراحی و محاسبه حفاظ های مکانیکی کلیه دستگاه ها، ارایه طرح ایمنی سازی مراحل مختلف تولید، ارایه دستورالعمل های ایمنی برای کلیه مشاغل، ارایه جدول لوازم استحفاظ فردی برای کلیه مشاغل، ارایه طرح تابلوهای ایمنی و هشداردهنده، بررسی علل حوادث ناشی از کار و اثرات زیست محیطی آن بپردازند و در زمینه بهداشت صنعتی، بررسی و اندازه گیری سر و صدا و تجزیه و تحلیل و کنترل آن در محیط کارهای مختلف، بررسی و اندازه گیری ارتعاشات وارد بر انسان و دستگاه ها و تجزیه و تحلیل و کنترل آن، بررسی و اندازه گیری روشنایی و تجزیه و طراحی آن در محیط کار، بررسی و اندازه گیری نقش های گرمایی وارد بر انسان و تجزیه و تحلیل و کنترل آنها در محیط کار در حیطه فعالیت آنهاست.

 

– پیشینه رشته:

ایمنی صنعتی گرایشی نوپا و جدید است. برای نخستین بار ‹‹دانشگاه علم و صنعت ایران›› در سال تحصیلی 1375- 1374 اقدام به ارایه گرایش ‹‹ایمنی صنعتی›› نمود. بعضی، درکارخانه های صنعتی کار می کنند و به کارفرما کمک می کنند تا از کارگران در مقابل خطرات، حفاظت کافی به عمل آید. گروهی درشرکت های بیمه در زمینه تجزیه و تحلیل حوادث، مشغول به کارند. عده ای دیگر، در کارهای ساختمانی، تولیدات مختلف، معادن و حمل و نقل مشغول به کار می‿باشند. برخی دیگر از کارشناسان نیز، به صورت مشاوره ای و پیاده سازی سیستم های مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ای در شرکت های مختلف کار می کنند.

علم ایمنی با مسایلی از قبیل مدیریت، بازاریابی و فروش، مهندسی، تکنولوژی، آموزش و پرورش، بهداشت و سلامتی، قانون و مقررات و دیگر مسایلی از این قبیل، مرتبط است. متخصصین ایمنی باید علوم مختلف را بدانند و از موضوعات مختلف اطلاعات داشته باشند. مثلاً‌ آز فیزیک، شیمی، روان شناسی، آمار، ریاضیات ، تاریخ، مدیریت، ارتباطات، بازاریابی، سازمان های دولتی و مقررات مربوطه اطلاع داشته باشند. دانستن فرآیندهای صنعتی و‌ آشنایی با کارکرد انواع ماشین آلات و نیز علوم و دروس استاتیک، دینامیک و علم مواد، جزو نیازهای اصلی این گرایش می باشد. کارشناسان ایمنی باید با فرآیندهائی نظیر ذوب فلزات، ریخته گری، چوب بری، تولید مواد شیمیایی، فعالیت های استخراج معدن و فعالیت های ساختمانی آشنا شوند.

مهم ترین اهدافی که در حرفه ایمنی دنبال می شوند، به قرار زیر می باشند:

  • مشخص کردن خطرات و ارزیابی شرایط ایجاد خطر و عملکردهای ناامن و خطرزا
  • توسعه روش های کنترل خطرات (برنامه ها و فرآیندها)
  • ارزیابی برنامه های کنترل خطرات
  • پیاده سازی سیستم های مدیریت ایمنی

 

– موقعیت شغلی فارغ التحصیل ایمنی صنعتی در ایران:

با گسترش رو به رشد صنایع در کشور و ارتباط تنگاتنگ ارتقای کیفیت تولید با ایمنی صنعتی و اهمیت جلوگیری از عملکردهای غیرقانونی واحدهای کاری، می توان به اهمیت و ضرورت حضور فارغ التحصیلان این رشته در بازار کار پی برد. بازار کار رشته مهندسی صنایع بسیار گسترده است و امکان فعالیت در قسمت های مختلف برای مهندس صنایع وجود دارد که اینها هر کدام در متفاوتی می توانند داشته باشند. اگر افراد در بخش دولتی کار کند با توجه به قانون مدیریت خدمات کشوری حقوق می گیرند و اگر در بخش خصوصی کار کنند با توجه به شرایط و معیارها که وابسته به میزان تحصیلات و دانش و سابقه کار افراد است می‌توانند دریافتی متفاوتی داشته باشند.

در کل، اکثر مراکز صنعتی مانند ذوب آهن، آلومینیوم سازی، پتروشیمی، صنایع خودروسازی، هواپیمایی، راه آهن، مترو و هر مرکز فعالیت اقتصادی (خصوصی یا دولتی) می تواند به نوعی بازار کار این رشته محسوب شود. این افراد می توانند در سمت های مختلف سازمانی (کارشناس، سرپرست و مدیر) مشغول به کار شوند و همچنین میتوانند بعنوان کارشناس فنی، برنامه ریز، کارشناس کنترل پروژه، کارشناس تضمین کیفیت، مهندس صنایع، سرپرست کنترل پروژه، سرپرست برنامه ریزی، مدیر پروژه، مدیر کارخانه و غیره کار کنند.

17282