کارشناسی ارشد ناپیوسته مهندسی شیمی گرایش طراحی فرایند

– معرفی گرایش :

گرایش طراحی فرآیند مهندسی شیمی رشته‌ای است که در آن شخص آموزش می‌بیند تا روش تغییر و تحول ماده‌ای را از حالتی به حالت دیگر طراحی کند. برای تبدیل یک ماده از حالت اولیه به حالتی دیگر باید دستگاه‌های خاصی طراحی شود و محاسباتی صورت گیرد تا نتیجه‌ی نهایی مفید فایده باشد و این کار توسط یک مهندس فرآیند انجام می پذیرد. در گرایش طراحی فرآیند دانشجو با اصول طراحی واکنش‌های شیمیایی و مدل سازی و شبیه سازی واکنش‌ها آشنا می‌گردد و هدف این است که در پایان دوره بتواند این فرآیند خاص را طراحی کند. صنایعی که به طور مستقیم و غیر مستقیم به نفت خام یا فرآورده‌های پالایشگاه و صنایع پتروشیمی وابسته هستند  به این گرایش مربوط‌ اند.

مهندس شیمی در این گرایش واکنش‌های خاص را از شیمیست‌ها می‌گیرد و با توجه به شرایط محیطی، اقتصادی و … بهترین روش تولید مواد شیمیایی و خالص سازی آنها را طراحی می‌کند. در طراحی این فرآیند باید عوامل مهمی مثل انتقال جرم، انتقال حرارت و روابط ترمودینامیکی را محاسبه کند و به طراحی رآکتور و مبدل‌های حرارتی بپردازد. به همین دلیل در این گرایش تسلط به دروس پایه مهندس شیمی مثل مباحث انتقال حرارت، انتقال جرم، عملیات واحد و سینتیک و طراحی رآکتور بسیار مهم است.

تولید و توسعه‌ی نقشه‌های P&ID طراحی مبدل حرارتی، طراحی پمپ، طراحی برج‌های تقطیر و خنک کننده و طراحی رآکتور همه در حیطه‌ی مهندسی فرآیند است.

دروس تخصصی این گرایش در مقطع کارشناسی فرآیندهای پالایش نفت و گاز، طراحی برج و مبدل، تعیین مشخصات دستگاه‌ها، سیستم‌های اندازه‌گیری می‌باشد.

در مقطع کارشناسی ارشد این گرایش به دلیل اینکه شامل دروس تخصصی کاربردی در صنایع مهندسی شیمی می‌باشد علاقمندان زیادی دارد. در این گرایش دانشجویان با اصول طراحی فرآیندهای مهندسی شیمی و تجهیزات مربوطه آشنا می‌شوند و کارکردن با نرم‌افزارهای طراحی مهندسی شیمی را آموزش می‌بینند. طراحی تجهیزات فرآیندی، طراحی مفهومی فرآیندهای شیمیایی، ایمنی در فرآیندهای شیمیایی و طراحی فرآیندها به کمک کامپیوتر از جمله دروس این دوره‌اند.

 

-بازار کار این رشته:

بازار کار این رشته به دو شکل است:
1- استخدام دولتی مثل آگهی‌های استخدام پتروشیمی و صنعت نفت و …
2- استخدام شرکت‌های خصوصی.

چارت کلی و قوانین رشته مصوبه وزارت علوم تحقیقات و فناوری

ترم بندی پیشنهادی مدیر گروه برای ورودی های مهر 1400

مقالات ارایه شده گروه

32193