کارشناسی ارشد ناپیوسته مهندسی پزشکی گرایش بیو الکتریک

 – تعریف و هدف :

علم مهندسی پزشکی عبارت است از کاربرد مهندسی در پزشکی از طریق مطالعه‌ی اصول و عملکرد سیستم‌های زنده و مدل‌سازی آن، به کار گرفتن اطلاعات و نتایج حاصل در جهت تشخیص و درمان بیماری‌ها و همچنین جایگزین کردن اسکلت بندی‌های صدمه دیده در بدن.

ارشد مهندسی پزشکی، گرایش بیوالکتریک، علم استفاده از اصول الکتریکی، مغناطیسی و الکترومغناطیسی در حوزه پزشکی است. هدف این رشته تربیت متخصصانی است که با بهره گیری از علوم پایه و مهندسی در حوزه برق و کامپیوتر بتوانند از عهده تجهیز، نگهداری و طراحی دستگاه های پزشکی برآیند. از سوی دیگر این متخصصین می توانند با الهام گرفتن از مکانیزم های زیستی و طبیعی، روش های مهندسی جدیدی را ایجاد نمایند. این متخصصین علاوه بر تسلط به تمامی گرایش های مهندسی برق به ویژه گرایش الکترونیک در مقطع کارشناسی و گرایش های کنترل و مخابرات در مقاطع بالاتر، از برخی از شاخه های مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات نیز در علم مهندسی پزشکی بهره می برند. یعنی‌ مهندس‌ بیو الکتریک باید با زمینه‌های‌ پزشکی‌ نیز آشنایی‌ داشته‌ و ‌بتواند دستگاه‌های‌ پزشکی‌ را طراحی‌ کرده‌ و بسازد یا اینکه‌ مسؤول‌ سفارش‌ دستگاه‌ از خارج‌ از کشور باشد.

– نقش و توانائی :

– پردازش تصاویر پزشکی و سیستمهای تصویربرداری

– طراحی سیستمهای گفتاردرمانی

– ساخت وسایل توان بخشی و طراحی بخشهای الکترونیکی و کنترل اعضاء و اندان مصنوعی

– طراحی سیستمهای مانیتورینگ بیمارستان و ساخت و طراحی سیستمهای آزمایشگاهی پزشکی

– پردازش علائم حیاتی

– مدلسازی سیستمهای بیولوژیک

– ضرورت و اهمیت :

با توجه به کاربرد وسیع تکنولوژی در وسایل تشخیص، درمان و کمک پزشکی در بخش‌های بیمارستانی، کمک درمانی و آموزشی کشور از یک طرف و توسعه روزافزون تحقیقات در زمینه‌های مختلف تشخیص، درمان و وسایل کمک درمانی به کمک علوم مهندسی، تربیت متخصص مهندسی پزشکی ضروری بنظر می‌رسد.

– شرایط گزینش :

– فارغ‌التحصیلان دوره‌های کارشناسی مهندسی پزشکی، مهندسی برق، بیوفیزیک، بیوشیمی، مهندسی شیمی، مهندسی کامپیوتر، مهندسی مکانیک و مهندسی مواد می‌توانند در امتحان ورودی این رشته شرکت نمایند.

 – طول دوره و شکل نظام :

حداقل طول این دوره 3 نیمسال است، بدین معنا که بدون در نظر گرفتن واحد جبرانی چنانچه دانشجو کار درسی و تحقیقاتی خود را بنحو مطلوبی انجام دهند، می‌توانند دوره را در 3 نیمسال به پایان برسانند. نظام آموزشی آن واحدی است و مدت تدریس 1 واحد نظری 17 ساعت است.

– تعداد واحدهای درسی :

– دانشجو برای تکمیل دوره کارشناسی ارشد مهندسی پزشکی- بیوالکتریک باید 32 واحد درسی و تحقیقاتی بشرح زیر را با موفقیت بگذراند.

اختصاصی اجباری                   17 واحد

اختصاصی اختیاری                   9 واحد

پایان نامه                               6 واحد

مجموع                                32 واحد

علاوه بر موارد مذکور، هر دانشجو موظف است دروسی را که کمیته تحصیلات تکمیلی برای او به عنوان جبرانی در نظر می گیرد بگذراند. گذراندن این دروس برای کلیه دانشجویان به عنوان دروس کمبود یا جبرانی الزامی می باشد.

Mohammadhasan Salimian, Abdalhossein Rezai, Shahrbanoo Hamidpour, Farzad Khajeh-Khalili, ” Effective Features in Thermal Images for Breast Cancer Detection”, 2nd National Conference on New Technologies in Electrical and Computer Engineering, Feb 2019

A Alikhassi, Sh F Hamidpour, M Firouzmand, M Navid, M Eghbal, “Prospective comparative study assessing role of ultrasound versus thermography in breast cancer detection“, Breast disease, Vol. 37, No. 4, pp 191-196, IOS Press

11564