کارشناسی پیوسته مهندسی کامپیوتر

 – مقدمه :

در اجرای اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، از جمله بند «ب» اصل دوم و بندهای 3 و 13 اصل سوم و ایجاد شرایط تحقق بند 4 همین اصل و نیز اجرای اصل سی ام و بند 7 اصل چهل و سوم و ایجاد شرایط تحقق بندهای 8 و 9 این اصل و اصول دیگر و با توجه به گسترش روز افزون دانش و کاربرد مهندسی کامپیوتر در زمینه های سخت افزار، نرم افزار ، فناوری اطلاعات در زندگی بشر، پس از بررسی و مطالعه پیشرفتها و نیازهای کشور ، دوره کارشناسی مهندسی کامپیوتر با مشخصات زیر تدوین شده است:

– تعریف و هدف :

دوره کارشناسی مهندسی کامپیوتریکی از مجموعه های آموزش عالی در زمینه فنی و مهندسی بوده و هدف آن تربیت افراد مستعدی است که بتوانند با آگاهی علمی و فنی کافی از عهده وظایف طراحی، برنامه نویسی و توسعه، نظارت، مدیریت و نگهداری از سیستم های کامپیوتری در زمینه های مرتبط برآیند و آماده تحصیل در مقاطع بالاتر باشند. بر همین مبنا برنامه درسی دوره مرکب از دروس نظری، آزمایشگاهی، کارگاهی و کارآموزی و پروژه است.

– نقش و توانایی :

فارغ التحصیلان این دوره آمادگی و مهارت های زیر را بدست خواهند آورد :

– مهارت کافی در شناخت، نحوه عملکرد و چگونگی نگهداری و بهره برداری از سیستم های نرم افزاری و کنترل و اجرای پروژه ها در گرایش مربوطه به ویژه بصورت گروهی

– فراگیری مستمر، شناسائی و بهره برداری تکنولوژی های جدید، به ویژه فناوری اطلاعات، و ارزیابی آنها بمنظور کاربرد در طراحی و توسعه و نوآوری

– شرکت در پروژه های صنعتی، تحقیقاتی و بررسی های فنی در زمینه گرایش تخصصی

– کسب توانایی های لازم جهت تجزیه و تحلیل سیستم های نرم افزاری و طراحی آن

– مسئولیت پذیری، علاقمندی به پیشرفت حرفه ای، استقبال از رقابت سالم، برخورداری از وجدان کاری و مهارت های ارتباطی، گفتاری، نوشتاری و رفتاری

– برخورداری از مکارم و فضایل انسانی و کسب درک صحیح از امور فرهنگی، اجتماعی و سیاسی و احساس مسئولیت در قبال آنها

– ضرورت و اهمیت :

تربیت کارشناسان مهندسی کامپیوتر با توجه به موارد زیر روشن است:

– گسترش و نفوذ روزافزون فناوری و دانش مهندسی کامپیوتر در ابعاد صنعتی، تولیدی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و خدماتی و لزوم نوآوری و به روزرسانی آنها جهت ارتقاء کیفی و توسعه توانایی بهره برداری از مواهب و استعداد ها در این زمینه ها

– لزوم همگامی با پیشرفت های جهانی در این حیطه ها

– طول دوره و شکل نظام :

طول متوسط این دوره 4 سال می باشد و برنامه های درسی آن برای 8 ترم برنامه ریزی می شود. طول هر ترم 16 هفته آموزش کامل است. مدت هر واحد برای درس نظری 16، عملی و آزمایشگاهی اصلی و تخصصی 34، کارگاهی 51 و کارآموزی 120 ساعت است. همچنین برای دروس نظری غیرعمومی، برگزاری کلاس تمرین تا سقف یک سوم واحد درس مجاز می باشد.

تعیین گرایش تخصصی دانشجویان رشته مهندسی کامپیوتر، پس از گذراندن موفقیت آمیز حداقل 70 واحد از دروس پایه و اصلی و اخذ نمره در چهار درس برنامه نویسی پیشرفته، ساختمان داده و الگوریتم، معماری کامپیوتر و سیستم های عامل، اولویت و امتیاز دانشجو (رابطه زیر) و ظرفیت های اعلام شده توسط دانشکده/ گروه آموزشی، حداکثر دوبار در سال صورت می گیرد. تعیین گرایش دانشجویانیکه در پایان 7 ترم تحصیل موفق به احراز شرایط نشوند و یا در اولین نوبت پس از احراز اقدام ننمایند، توسط دانشکده/ گروه آموزشی و با توجه به ظرفیت های باقیمانده انجام می گیرد.

2/0 × (معدل کتبی (سراسری) دیپلم متوسطه) = امتیاز

8/0 × (معدل کل دروس پایه و اصلی اخذ شده) +

– واحدهای درسی :

تعداد کل واحدهای درسی، آزمایشگاهی و کارگاهی این مجموعه، بر اساس معیار ها و مقررات وزارت، شامل انسجام، پیوستگی، تعادل، انعطاف پذیری، مهارت افزایی، و همچنین تحلیل برنامه های مشابه در برخی از دانشگاههای مشهور دنیا، 140 و به تفکیک زیر است:

– عمومی                                       22 واحد

– پایه                                            20 واحد

– اصلی                                         59 واحد

– تخصصی الزامی                            19 واحد

– تخصصی انتخابی                          12 واحد

– تخصصی اختیاری                          8 واحد

کارشناسی ناپیوسته مهندسی حرفه ای کامپیوتر نرم افزار

– مقدمه :

بررسی‌ها نشان می‌دهد که ترویج فرهنگ هوشمندانه اندیشیدن و خردمندانه عمل کردن به یمن تحرک اطلاعات و حرکت امواج به جای حرکت انسان امکان‌پذیر شده است. استراتژی‌های کنونی بر مبنای ارتباطات و از طریق انتقال سریع اطلاعات و بهره‌گیری مناسب از منابع (نظیر زمان، نیروی انسانی، انرژی و…) استوار گردیده است. منابع کلیدی قدرت امروز فردای جهان، بر پژوهش‌های علمی و تکنولوژیک، ارتباطات پیشرفته، نظام مالی الکترونیکی، نرم‌افزار مدرن، نیروی کار آموزش دیده و مدیریت هوشمندانه قرار می‌گیرد. طبیعتاً در چنین حالتی رایانه به عنوان ابزاری کارآمد در جهت نیل به اهداف فوق مورد توجه شایانی قرار گرفته است. در این راستا کشور ما نیز می‌بایست بیش از پیش به این مهم توجه داشته باشد و با برنامه‌ریزی‌های مناسب زمینه‌های پیشرفت دانش و فن‌آوری در حوز رایانه و اطلاع‌رسانی را فراهم آورد.

– تعریف و هدف :

دوره آموزشی کارشناسی ناپیوسته «نرم‌افزار کامپیوتر» که در راستای آموزش‌های علمی- کاربردی بلند مدت تدوین گردیده است فراگیرانی را تربیت می‌کند که با کسب مجموعه‌ای از علوم نظری و مهارت‌های عملی بتوانند مشکلات موجود در خصوص به کارگیری و بهره‌برداری مناسب از فن‌آوری رایانه را در حوزه‌های مختلف کاری، با تصدی مشاغل و مسئولیت‌های مرتبط مرتفع سازند.

– ضرورت برگزاری دوره :

کاربردهای فراوان رایانه در زمینه‌های مختلف کاری و مشاغل گوناگون و خصوصاً گسترش روزافزون به کارگیری این ابزار در حوزه اطلاع‌رسانی، تجارت الکترونیک، آموزش از راه دور و… سبب گردیده است، بحث توسعه و ارتقای فن‌آوری رایانه به عنوان یکی از محورهای مهم استراتژیک در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه مطرح باشد. بدیهی است در چنین حالتی ضرورت پرداختن تربیت نیروی انسانی متخصص و آموزش دیده در این حوزه بیش از پیش نمود پیدا می‌کند.

– نقش و توانایی فارغ‌التحصیلان :

فارغ‌التحصیلان این دوره دارای مهارت‌های زیر می‌باشند:

– تجزیه و تحلیل مشکلات فنی‌وحرفه‌ای در حوزه نرم‌افزار کامپیوتر

– نصب و راه‌اندازی شبکه‌های محلی و بهره‌گیری از امکانات شبکه

– برنامه‌ریزی، تعمیر و نگهداری، نصب و راه‌اندازی و پشتیبانی سیستم‌های نرم‌افزاری و بانک‌های اطلاعاتی

– سازماندهی، برنامه‌ریزی و کنترل کار و ارتقاء دانش فنی

– بهره‌گیری از امکانات Internet و طراحی صفحات Web

– تهیه دستورالعمل‌های حرفه‌ای و اجرایی مورد نیاز

– ارائه نظرات و روش‌های مناسب توسعه درباره انتقال و تطبیق با تکنولوژی

– آموزش دانش و مهارت‌ها به افراد تحت سرپرستی و ارزشیابی آن‌ها

– مشاغل قابل احراز :

راهبر مراکز کامپیوتر

سرپرست و راهبر سایت‌های شبکه

طراح و برنامه‌نویس سیستم

سرپرست واحدهای فنی و پشتیبانی نرم‌افزار

کارشناس خدمات اطلاع‌رسانی و واحدهای مربوطه

سرپرست واحدهای خدمات آموزشی در حوزه نرم‌افزار

طرح و برنامه‌نویسی کاربردی و صنعتی

 – طول دوره و شکل نظام :

طول متوسط این دوره 2 سال (4 نیمسال تحصیلی) و حداکثر 3 سال (6 نیمسال تحصیلی) است و دروس آن به صورت مجموعه‌ای از واحدهای عملی و نظری ارائه می‌گردد.

– واحدهای درسی :

تعداد کل واحدهای درسی 70 واحد و به شرح زیر می‌باشد:

دروس عمومی                            9 واحد

دروس پایه                                8 واحد

دروس اصلی                             20 واحد

دروس تخصصی اجباری              15 واحد

دروس تخصصی اختیاری            12 واحد

پروژه و کارآموزی                        6 واحد

جمع                                       70 واحد

پروژه این دوره معادل 3 واحد عملی کارگاهی می‌باشد که به صورت پروژه تحقیقاتی-کاربردی و توسط استاد راهنمای پروژه و با توجه به مجموعه دروس تخصصی (اجباری و اختیاری) دانشجو تعریف می‌گردد.

18720