کاردانی پیوسته الکترونیک عمومی

 – مقدمه :

برنامه دوره دوساله کاردانی پیوسته الکترونیک عمومی بر اساس چهارچوب آموزشهای علمی- کاربردی طراحی و تدوین شده است و فارغ‌التحصیل از میزان درک، قدرت استدلال اطلاعات دانش و مهارت یک متخصص کاردان برخوردار خواهند بود.

– تعریف و هدف :

برنامه دوره دوساله کاردانی پیوسته الکترونیک عمومی در ادامه برنامه دوره سه ساله فنی‌وحرفه‌ای الکترونیک تهیه شده است و هدف آن تربیت کاردان می‌باشد که علاوه بر داشتن اطلاعات و مهارت‌های کافی در زمینه عملی، توانایی‌های نظری و تفکر طراحی در مشاغل مرتبط را داشته است.

– ضرورت و اهمیت :

عدم رشد صنعتی و وابستگی‌های تکنولوژیکی در هر جامعه سبب می‌شود که اقتصاد و سیاست جامعه نیز از استقلال واقعی فاصله بگیرد، از این رو هنگامیکه از استقلال در تمام شئون جامعه سخن به میان می‌آید، باید به رشد و استقلال صنایع در جهت نیل به اهداف خودکفائی اندیشید.

از آنجا که فراگیران آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای باید در آینده گردش چرخ‌های مدیریت فنی‌وحرفه‌ای و اداره‌ی حیاتی صنایع را به عهده گیرند، آماده‌سازی آنان برای ورود به سنگر تولید و سازندگی و طراحی سیستم‌های آموزش کاردان برای جامعه‌ی امروز ما ضرورتی مسلّم و انکارناپذیر است.

ارتباط آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای با بازار کار و اشتغال فارغ‌التحصیلان، مستلزم آموزش و ارائه توانایی‌های تکنیکی به فراگیران این رشته‌ها است به نحوی که میزان رشد آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای متناسب با نیازهای واحدهای صنعتی و تولیدی باشد.

جهت‌گیری اصلی در نظام جدید آموزش متوسطه، تأمین و تربیت نیروی انسانی ماهر در کشور و افزایش سهم آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای در کل آموزش‌های متوسطه کشور است و برای وصول به اهداف این طرح که نگرش ملی آن بر موضوع تربیت نیروی انسانی ماهر تکیه می‌کند، برنامه‌ریزی دقیق و بررسی نیازهای کمی و کیفی واحدهای صنعتی و تولیدی از اهم موضوعات است.

پیشرفت علم الکترونیک سبب رشد سریع تکنولوژی و توسعه کشورهای صنعتی شده و تدریجاً سیستم‌های الکترونیکی جایگزین سیستم‌های قدیمی می‌شود. بنابراین کمبود متخصص در این زمینه قطعاً در راه‌اندازی نگهداری و کنترل کارخانجات اثر منفی خواهد گذاشت. از این روست که مسئولین و دست اندرکاران آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای باید نهایت تلاش و توان خود را در راستای آموزش‌های مرتبط با الکترونیک بکار بندند.

– نقش و توانایی :

– سرویس و نگهداری دستگاه‌های ساده الکترونیکی

– طراحی مدارهای چاپی با استفاده از رایانه

– سازماندهی و کنترل

– سرپرستی افراد تحت نظر (کارگران)

– انتقال اطلاعات فنی مربوط به مدار، قطعه و کاتالوگ دستگاه‌های الکترونیکی به کارگران و پرسنل تحت سرپرستی

– مشاغل قابل احراز :

– کاردان تعمیر وسایل صوتی و تصویری

– کاردان نصب و راه‌اندازی دستگاه‌های الکترونیکی ماشین‌آلات صنعتی

– سرپرست خط تولید وسایل الکترونیکی

– مربی آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای

– ضوابط و شرایط پذیرش دانشجو :

– فارغ‌التحصیلان دوره سه ساله فنی‌وحرفه‌ای در رشته الکترونیک و یا دوره چهار ساله در رشته الکترونیک

– قبولی در آزمون سراسری

– دارا بودن توانایی جسمانی لازم و شرایط عمومی

تبصره : دیپلمه‌های مرتبط از شاخه کاردانش مشروط به گذراندن دروس جبرانی.

 – طول دوره و شکل نظام :

مطابق با نظام آموزش‌های علمی- کاربردی طول دوره کاردانی 2 تا 3 سال است که دروس عملی و نظری آن به صورت واحد ارائه می‌گردد. بطوریکه هر واحد نظری معادل 16 ساعت درسی و هر واحد آزمایشگاهی معادل 32 ساعت درسی، هر واحد کارگاهی معادل 48 ساعت و هر واحد کارآموزی معادل 120 ساعت در طول نیمسال تحصیلی می‌باشد.

آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های یک واحد را می‌توان به ترتیب 48 و 64 ساعت در نظر گرفت. طول هر ترم 16 هفته، معادل یک نیمسال تحصیلی می‌باشد.

– تعداد کل واحدهای درسی :

دروس عمومی                         13 واحد

دروس پایه                             5 واحد

دروس مهارت عمومی               2 واحد

دروس تخصصی                    46 واحد

دروس اختیاری                       6 واحد

جمع                                    72 واحد

11735