رشته مهندسی ایمنی صنعتی

معرفی رشته مهندسی ایمنی صنعتی

این رشته، تلفیقی از سه رشته بهداشت حرفه ای، مدیریت صنعتی و مهندسی صنایع است و فارغ التحصیلان این رشته، در دو زمینه ایمنی فنی و بهداشت صنعتی توانمند می­شوند که در زمینه ایمنی فنی می­توانند به اندازه­گیری مقاومت زمینی و ارایه طرح و محاسبه سیستم اتصال زمین، طراحی و محاسبه سیستم­های اعلام و اطفای حریق، طراحی و محاسبه مدارهای حفاظتی الکتریکی، طراحی و محاسبه حفاظ­های مکانیکی کلیه دستگاه­ها، ارایه طرح ایمنی سازی مراحل مختلف تولید، ارایه دستورالعمل های ایمنی برای کلیه مشاغل، ارایه جدول لوازم استحفاظ فردی برای کلیه مشاغل، ارایه طرح تابلوهای ایمنی و هشداردهنده، بررسی علل حوادث ناشی از کار و اثرات زیست محیطی آن بپردازند.

در زمینه بهداشت صنعتی، بررسی و اندازه­گیری سر و صدا و تجزیه و تحلیل و کنترل آن در محیط کارهای مختلف، بررسی و اندازه­گیری ارتعاشات وارد بر انسان و دستگاه­ها و تجزیه و تحلیل و کنترل آن، بررسی و اندازه­گیری روشنایی و تجزیه و طراحی آن در محیط کار، بررسی و اندازه­گیری نقش­های گرمایی وارد بر انسان و تجزیه و تحلیل و کنترل آنها در محیط کار در حیطه فعالیت دانش آموختگان رشته ایمنی صنعتی است.

وضعیت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر رشته ایمنی صنعتی

گرایش های رشته مهندسی ایمنی :

  • گرایش حفاظت فنی: (مهندسی شیمی- ایمنی و حفاظت)

شاخه ایمنی و حفاظت یكی از دوره های عالی فنی و مهندسی می باشد كه هدف آن تربیت متخصصان ایمنی و حفاظت (افراد، دستگاه ها، محیط كار و محیط زیست) در صنایع نفت و گاز، پتروشیمی و پلیمر است .

  • گرایش بازرسی فنی: (مهندسی شیمی- بازرسی فنی)

 هدف این رشتهتربیت متخصص در زمینه بازرسی فنی (دستگاه ها، ماشین آلات تاسیسات برقی و مکانیکی) در صنایع نفت و گاز، پتروشیمی و پلیمر می باشد. 

در حال حاضر فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ایمنی صنعتی با رعایت ضوابط می توانند در مقطع کارشناسی ارشد مهندسی و مدیریت HSE در دانشگاه های وزارت بهداشت و وزارت علوم به ادامه تحصیل بپردازند. از طرفی رشته ایمنی در راه آهن (کارشناسی ارشد)، سلامت در حوادث و بلایا (کارشناسی ارشد)، سلامت در بلایا و فوریت ها (دکتری)، مهندسی ایمنی راه و ترابری (کارشناسی ارشد)، مهندسی سوانح (دکتری) و … نیز در کشور دایر می باشد. در برخی مواقع نظر به اینکه در حال حاضر مقطع دکتری رشته HSE در کشور دایر نمی باشد، فارغ التحصیلان مقطع ارشد HSE برای ادامه تحصیل در دوره دکتری، رشته محیط زیست را انتخاب می نمایند.

آینده شغلی و بازار کار رشته ایمنی صنعتی

 با گسترش رو به رشد صنایع در کشور و ارتباط تنگاتنگ ارتقای کیفیت تولید با ایمنی صنعتی و اهمیت جلوگیری از عملکردهای غیرقانونی واحدهای کاری، می توان به اهمیت و ضرورت حضور دانش آموختگان این رشته در  بازار کار پی برد. بازار کار رشته مهندسی ایمنی صنعتی بسیار گسترده است.

در کل، اکثر مراکز صنعتی مانند ذوب آهن، آلومینیوم سازی، پتروشیمی، صنایع خودروسازی، هواپیمایی، راه آهن، مترو و هر مرکز فعالیت اقتصادی (خصوصی یا دولتی) می تواند به نوعی بازار کار این رشته محسوب شود.

این افراد می توانند در سمت های مختلف سازمانی (کارشناس، سرپرست و مدیر) مشغول به کار شوند و همچنین می­توانند بعنوان کارشناس فنی، برنامه­ریز، مدیر یا کارشناس کنترل پروژه، کارشناس تضمین کیفیت، ، مدیر کارخانه و غیره کار کنند.

رشته مهندسی ایمنی صنعتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *