نام و نام خانوادگی:سید حسن حسینی
عنوان پایان نامه: Impact of Simultaneous Reading and Listening on Listening Comprehension Development of Iranian Intermediate and Elementary levels: A cognitive Load
رشته تحصیلی:آموزش زبان انگلیسی
مقطع تحصیلی: کارشناسی ارشد ناپیوسته
استاد راهنما: دکتر علیرضا نجفی
چکیده:
این پژوهش به بررسی تأثیر خواندن و گوش دادن همزمان یک متن بر رشد درک شنیداری زبان آموزان ایرانی متوسطه و ابتدایی پرداخته است. این پژوهش بر اساس رویکرد کمی و به طور خاص یک تحقیق نیمه تجربی است. این مطالعه با 40 زبان آموز زبان انگلیسی که از طریق آزمون تعیین سطع آکسفورد انتخاب شدند در موسسه آموزشی جهاد دانشگاهی واحد اصفهان انجام شد. فراگیران در دو سطح (متوسط و ابتدایی) و به چهار کلاس (دو کلاس کنترل و دو کلاس تجربی) تقسیم شدند. آموزش کلاس های تجربی از طریق راهبرد خواندن و شنیدن به طور همزمان انجام شد که شامل شنیدن و خواندن همزمان بود در حالی که کلاس های کنترل از این استراتژی استفاده نمی کردند و فقط به مطالب شنیداری گوش می دادند. مطالب تدریس شده در طول دوره از کتاب های امریکن فایل انتخاب شد. زبان آموزان در آزمونهای پیش و پس آزمون که از سایت شورای بریتانیا گرفته شده بود شرکت کردند. همچنین فراگیران با یک آزمون بازه رقمی مورد آزمایش قرار گرفتند تا ظرفیت حافظه کاری آنها اندازه گیری شود. نتایج مطالعه نشان داد که هر دو گروه (ابتدایی و متوسط) مهارتهای درک شنیداری خود را در طول 8 هفته بهبود دادند. با این حال، گروه آزمایش در مقطع ابتدایی امتیاز بیشتری نسبت به کلاس کنترل کسب نکردند و نمرات شنیداری آنها تفاوت معناداری با گروه کنترل نداشت. در مقابل، گروه آزمایش در سطح متوسط تا حدی مهارت شنیداری خود را بهبود بخشید و در پسآزمون نمرات بیشتری را در مقایسه با کلاس کنترل کسب کرد.
کلیدواژه: درک مطلب گوش دادن ، خواندن هنگام گوش دادن ، نظریه بار شناختی QCADesigner