نام و نام خانوادگی:محمدقاسمی
عنوان پایان نامه: شبیه سازی و ارزیابی عملکرد موتور خودرو توسط پمپ روغن برقی با استفاده از منطق فازی در نرم افزار انسیس
رشته تحصیلی:مهندسی مکاترونیک
مقطع تحصیلی: کارشناسی ارشد ناپیوسته
استاد راهنما: دکتر عبدالحسین رضائی
چکیده:
تاخير زماني در افزايش فشار روغن در موتور در لحظه استارت سرد مي تواند عواقب نامطلوبي را براي موتور بوجود آورد .از آنجايي که موتوردیزل مورد مطالعه داراي استکاني هيدروليکي و سیستم توربوشارژر مي باشد، تاخير در افزايش فشار روغن علاوه بر افزايش نرخ سايش قطعات موتور، عمر کارکرد را نيز کاهش مي دهد. در این تحقیق عملکرد موتور خودرو توسط پمپ روغن برقی با استفاده از منطق فازی شبیه سازی و مورد ارزیابی قرار گرفته است. هدف از این طرح بررسی و بهبود روغنکاری موتور خودرو در لحظه استارت سرد است. از آنجا که در لحظه استارت سرد، به دلیل خالی بودن کانال های روغن و غلظت زیاد روغن و دور کم پمپ روغن موتور، روغن با تاخیر به یاتاقان ها و میل سوپاپ می رسد و عملا محور میل لنگ روی یاتاقان بدون فیلم روغن روی هم می چرخند و این عمل باعث گرم شدن، کاهش عمر و سایش یاتاقان می شود. در این طرح برای اولین بار از یک پمپ روغن برقی کمکی استفاده شده است که قبل از استارت سرد برای پرکردن کانال های روغن و در زمان استارت سرد با فرمان منطق فازی برای روغن کاری فعال می شود. پمپ روغن برقی در لحظه استارت سرد همزمان با پمپ روغن موتور در مدار روغنکاری قرار دارد زیرا دور پمپ روغن در زمان استارت جواب گوی روغن کاری موتور نیست پس پمپ روغن برقی تا رسیدن فشار مدار روغنکاری به عدد 6 بار در مدار روغنکاری عمل روغنکاری را انجام می دهد. پس از رسیدن فشار پمپ روغن موتور به عدد 6 بار پمپ برقی توسط منطق فازی خاموش و روغن کاری توسط پمپ روغن موتور انجام می شود با این کار روغن با تاخیر بسیار کم در لحظه استارت به یاتاقان ها رسیده و فیلم روغن بین یاتاقان و محور میل لنگ برای جلوگیری از تماس محور میلنگ با یاتاقان با تاخیر کم تشکیل می شود. برای شبیه سازی این طرح از نرم افزار انسیس ورکبنچ R1 2020 استفاده شده است. برای شبیه سازی در مرحله اول قطعات را بدون پیش روغن کاری و با مشخصات سیال روغن با فشار روغن ورودی 5/0 بار و دمای 5 درجه با گردش میل لنگ 900 دور در دقیقه شبیه سازی کردیم، و دمای اولیه یاتاقان 60 درجه و ضخامت فیلم روغن 21 میکرومتر بدست آمد. در مرحله دوم قطعات را با پیش روغن کاری اولیه شبیه سازی کردیم به طوری که محور میل لنگ و یاتاقان را با در نظر گرفتن سیال روغن با دمای 30 درجه و فشار روغن ورودی 6 بار در دور 900 شبیه سازی کردیم و پارامترهایی نظیر دمای یاتاقان، و ضخامت فیلم روغن را بدست آوردیم. دمای یاتاقان در حالت پیش روغنکاری حدود 35 درجه و ضخامت فیلم روغن هم 45 میکرومتر به دست آمد. با مقایسه پارامتر های دست آمده به این نتیجه می رسیم با پیش روغنکاری در لحظه استارت می توان فیلم روغن بین یاتاقان و محور میل لنگ روغن کاری موتور را بهبود بخشید. منطق فازی در این طرح نقش کنترل کننده پیش روغنکاری قبل از استارت و روغنکاری حین استارت را دارد با استفاده از پیش روغنکاری توسط پمپ روغن برقی تاخیر روغنکاری موتور و تشکیل فیلم روغن را در هنگام استارت سرد بهبود و از تماس محور میل لنگ با یاتاقان ها در لحظه استارت سرد موتور جلوگیری می شود.
کلیدواژه: پمپ برقی روغن، منطق فازی، ویسکوزیته روغن، ضخامت فیلم روغن، استارت سرد