رشته مهندسی برق

معرفی رشته مهندسی برق

مهندسی برق، رشته ای از مهندسی است که به مطالعه و کاربردهای الکتریسیته، الکترومغناطیس و الکترونیک می پردازد و یکی از مشاغل مهم و کلیدی صنعت برق و مخابرات هر کشور به شمار می رود. فراگیرتر شدن استفاده از انرژی الکتریکی و افزایش نیاز به انتقال و نیز پردازش سریع تر اطلاعات، مهندسی برق را به یکی از مهمترین و پرتقاضا ترین زمینه های مهندسی و صنعت تبدیل کرده است. به عنوان نمونه هایی از حوزه فعالیت یک مهندس برق می توان به موارد زیر اشاره نمود: مخابرات و ارتباطات : موبایل، رادیو، تلویزیون و ارتباطات ماهواره ای ارتباطات داده ای : کامپیوتر، لپ تاپ و ماشین های خودپرداز بانک ها پژوهش های علمی : اپتیک، فیزیک و فناوری نانو وسایل پزشکی : دستگاه های پزشکی و آزمایشگاهی نظامی : ارتباطات، ناوبری و سیستم های تسلیحاتی هوافضا: رادار، سیستم های هوانوردی و ارتباطی حمل و نقل : سیستم های الکترونیکی خودرو، رد یابی و مسافت سنج لوازم خانگی : اعم از وسایل آشپزخانه تا اتاق پذیرایی ساخت و تولید : تاسیسات برقی ماشین آلات و کنترل کننده های منطقی لازم به ذکر است یک مهندس برق معمولاً با گروهی از مهندسان و تکنسین های مختلف روی پروژه کار می کند. بنابراین تمایل به کار تیمی از ویژگی بارز این رشته است.

وضعیت تحصیل در مقاطع بالاتر از کارشناسی

رشته مهندسی برق به دلیل کاربردی بودن آن در بسیاری از علوم مهندسی دیگر، برای دانش آموختگان امکان تحصیل در بسیاری گرایش ها و دانش ها را فراهم می کند .ادامه تحصیل در گرایش های مختلف رشته مهندسی برق تا مقطع دکتری امکان پذیر بوده و  اکثر دانشگاه های کشور پذیرنده دانشجو تا مقاطع تحصیلات تکمیلی هستند.  فرد فارغ التحصیل در مقطع کارشناسی برق، می­تواند برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در یکی از گرایش­های الکترونیک، کنترل، قدرت، مخابرات یا رشته­ هایی که به عنوان زیر مجموعه مهندسی تعریف شده، ادامه تحصیل نماید.

 مهندسی برق-الکترونیک گرایش طراحی آنالوگ، مدارهای دیجیتال، ادوات میکرو و نانو الکترونیک و …، مهندسی برق- قدرت، مهندسی برق- مخابرات گرایش­های میدان، سیستم، موج، رمز، مایکرونوری، مهندسی برق- کنترل، مهندسی پزشکی (گرایش بیوالکتریک)، مهندسی مکاترونیک (گرایش های انسان جنبی ماشین، کنترل، رباتیک) مهندسی هسته ای گرایش مهندسی رآکتور و مهندسی پرتو پزشکی، مهندسی کامپیوتر (معماری کامپیوتر، هوش مصنوعی و رباتیک) از رشته های های مرتبط با مهندسی برق در مقطع کارشناسی ارشد می باشد.

 برای تحصیل در مقطع دکترای تخصصی، می توان در هر یک از زیرشاخه های تخصصی تر گرایش های یاد شده میزان مورد نیاز واحدها را اخذ کرد و رساله دکتری را در همان موضوع خاص ارائه داد. مسلم است این زیر شاخه ها، گرایش های تخصصی تر این چهار گرایش است.

بازار کار رشته مهندسی برق

امروزه با توسعه صنایع کوچک و بزرگ در کشور، فرصت های شغلی زیادی برای مهندسین برق فراهم شده است.

در هر مجموعه عظیمی از صنعت مهندسی مثل کارخانه سیمان، خودروسازی، ذوب آهن و … ، حضور گرایش­های مختلف مهندسی برق ضروری است. علاوه بر آن یک مهندس برق می تواند جذب زیر مجموعه های وزارتخانه ارتباطات و فناوری اطلاعات، صنایع، دفاع و سازمان های مختلف خصوصی و دولتی شود.

نکته حائز اهمیت این است که برای ورود به بازار کار، علاوه بر آشنایی با مهارت‌های تخصصی رشته مورد نظر باید با سایر مهارت‌های فردی هم­آشنایی داشته باشید. درحقیقت، این مهارت‌های فردی هستند که یک ­شخص را از میان رقبا متمایز می‌کنند و سبب موفقیت او در زمینه‌ها و موقعیت‌های شغلی می‌شوند. چنین مهارت‌هایی سبب تعامل بهتر فرد در سازمان و محیط‌های کاری خواهد شد.

مهندسی برق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *