رشته مهندسی پزشکی

آشنایی با رشته مهندسی پزشکی

تمام دستگاه­ها، تجهیزات و لوازمی که در علم پزشکی مورد استفاده قرار می­گیرند، می بایست مطابق با تکنولوژی روز در زمینه های مختلف طراحی شوند. تجهیزات پزشکی مهمترین ابزار کار برای جامعه پزشکی هستند. این تجهیزات، پزشکان را در تشخیص و درمان بیماری­های مختلف یاری می­کنند. بدین ترتیب طراحی و ساخت تجهیزات پزشکی در یک کشور، نقش بسیار موثری در پیشرفت علم پزشکی آن کشور خواهد داشت.

مهندسی پزشکی علمی است که دقیقاً در همین زمینه فعالیت می­کند و دانش آموختگان این رشته در صورتی که از مهارت­ های آموزش دیده در این رشته به خوبی برخوردار باشند، موفق به کسب جایگاه شغلی بسیار مناسبی در سراسر دنیا خواهند بود.

بازار کار رشته مهندسی پزشکی

از آنجایی که ماهیت تحصیل در رشته مهندسی پزشکی، برطرف ساختن نیازهای پزشکی از طریق ساخت و نگهداری ابزارهای جدید پزشکی است که به سیستم های هوشمند مجهز هستند، وجود یک متخصص تجهیزات پزشکی در تمام مراکز درمانی، بیمارستان ها و …. امری ضروری است، همچنین با وجود رشد شرکت های دانش بنیان در زمینه های پزشکی، بازار کار این حرفه رونق گرفته و فرصت های شغلی زیادی را برای فارغ التحصیلان فراهم کرده است. علاوه بر موارد فوق در خصوص بازار کار این رشته می توان به موارد زیر اشاره کرد:

طراحی و تولید لوازم، تجهیزات و دستگاه های پزشکی (دستگاه‌های آزمایشگاهی، سیستم‌های نمایشگر پزشکی همچون دستگاه‌های سی تی اسکن و رادیوگرافی، سیستم‌های اندازه‌گیری پزشکی و بیمارستانی نظیر دستگاه‌های دریافت کننده سیگنال‌های مغزی و …)

طراحی و ساخت قطعات و اندام مصنوعی بدن و موادی که در طول تشخیص، درمان و معالجات بیماری‌ها به کار می‌رود.

تعمیر و نگهداری دستگاه‌های پزشکی و آموزش نحوه استفاده از تجهیزات به کارکنان حوزه پزشکی

نصب و راه اندازی تجهیزات پزشکی

نظارت واجرای عملیات صادرات و واردات تجهیزات و دستگاه های پزشکی

انجام کارهای تحقیقاتی و پژوهشی نظری و عملی در خصوص تولید

همچنین وضعیت بازار کار مهندسی پزشکی در برخی کشور های جهان به خصوص کشورهای آمریکا، کانادا، استرالیا و انگلستان بسیار ایده آل است و مهندس پزشکی که قصد مهاجرت داشته باشد، می تواند در کشور های مذکور درآمد زیادی داشته باشد.

وضعیت تحصیل در مقاطع بالاتر از کارشناسی

داوطلبان پس از 4 سال از رشته کارشناسی رشته مهندسی پزشکی فارغ‌التحصیل می‌شوند. برخی از داوطلبان بلافاصله وارد بازار کار می‌شوند و برخی از آن‌ها به سراغ ادامه تحصیل می‌روند. رشته مهندسی پزشکی در مقطع ارشد دارای گرایش‌های مختلفی است و داوطلبان با توجه به علاقه خود می‌توانند یکی از گرایش‌ها را انتخاب کنند. علاوه بر آن امکان ادامه تحصیل در رشته مهندسی پزشکی تا مقطع دکتری وجود دارد. گرایش­ هایی از قبیل مهندسی ورزش،  مهندسی بافت، مهندسی بیو مواد، مهندسی بیو مکانیک، مهندسی بیو الکتریک، مهندسی اطلاعات پزشکی، مهندسی توان بخشی، مهندسی پردازش تصاویر پزشکی، مدل‌سازی سیستم‌های فیزیولوژیکی از جمله گرایش های تحصیلات تکمیلی مهندسی پزشکی می ­باشند.

  از آنجا که در مقطع کارشناسی ارشد بر دانش و تخصص دانشجویان افزوده می شود لذا بازار کار خوبی هم می­ تواند در انتظار آن­ها باشد و حتی بازار کار خوب رشته ­های مقطع کارشناسی ارشد وزارت بهداشت هم مورد توجه بسیاری از دانشجویان و دانش آموختگان رشته مهندسی پزشکی می ­باشد.

مهندسی پزشکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *