شماره دانشجویی :
نام و نام خانوادگی : سمیه شاهپوری
عنوان پایان نامه : رابطه ی میان درک مطلب انگلیسی با اهداف دانشگاهی دانشجویان کامپیوتر و عمق واژگان، آگاهی نحوی، و آگاهی فراشناختی آنها
رشته تحصیلی : زبان انگلیسی – آموزش زبان
مقطع تحصیلی : کارشناسی ارشد ناپیوسته
استاد راهنما : دکتر احسان رضوانی
چکیده : این پژوهش تلاشی است به منظور بررسی تاثیر عمق واژگان، آگاهی نحوی، و آگاهی فراشناختی بر درک مطلب انگلیسی دانش جویان ایرانی با اهداف دانشگاهی. در ابتدا، از 70 شرکت کننده خواسته شد که به بخش های آزمون درک مطلب پاسخ دهند. پس از آن، پرسش نامه های عمق واژگان، آگاهی نحوی و در آخر، به ترتیب پرسش نامه های راهبردهای فراشناختی و آگاهی فراشناختی مهارت خواندن اجرا شد. فرآیند کلی طی سه جلسه و در مدت زمانی 200 دقیقه صورت گرفت. یافته های این پژوهش نشان داد موثرترین فاکتور مطالعه شده در درک مطلب دانشگاهی  آگاهی نحوی است. اگرچه، آگاهی فراشناختی نیز از عوامل تعیین کننده ی مهارت خواندن متون دانشگاهی برای دانشجویان با پیش زمینه ی زبانی مشابه محسوب می شود، اما تاثیر آگاهی نحوی بر مهارت خواندن به میزان قابل توجهی بیشتر است. بعبارت دیگر، دانش عمق واژگان پیش بینی کننده ی خوبی برای درک مطلب به حساب نمی آید. تمامی نتایج حاکی از آن بود که برای دانشجویان حاذق زبان انگلیسی با اهداف دانشگاهی و پیش زمینه ی زبانی مشابه، آگاهی نحوی در مقایسه با دانش عمق واژگانی و آگاهی فراشناختی عامل پیش بینی کننده ی بسیار بهتری است. این یافته ها می تواند معلمان را یاری رساند تا برای شناسایی بخش های چالش برانگیز در نقش های خود بازنگری کرده و بمنظور تسهیل نمون دشواری های مهارت خواندن  شیوه های نو و شایسته طراحی کنند و بدین ترتیب بر سرعت یادگیری بیفزایند.

کلمات کلیدی : درک مطلب انگلیسی با اهداف دانشگاهی، عمق واژگان، آگاهی نحوی، آگاهی فراشناختی
تاریخ دفاع : 1396