نام و نام خانوادگی: ندا نصر اصفهانی
عنوان پایان نامه:
تاثیرات متفاوت تکرار یک تمرین بر توانایی درک شنیداری افراد از طریق موبایل
رشته تحصیلی:
آموزش زبان انگلیسی
مقطع تحصیلی:
کارشناسی ارشد ناپیوسته
استاد راهنما: دکتر امید طباطبایی

چکیده:  این تحقیق تاثیرات تکرار یک تمرین ازطریق موبایل بر روی توانایی شنیداری زبان آموزان ایرانی را روشن می سازد. دراین تخقیق از پیش ازمون و پس ازمون با حضور 30 زبان آموز در موسسه زبانی درایران استفاده شده است. برای روشن سازی این موضوع هم سطح بودن علمی 30 زبان آموز بزرگسال به وسیله تست استاندارد شده بررسی شد و 15نفر از آنها وارد گروه الف شدند،گروهی که متن شنیداری رادرکلاس گوش دادندو 15 نفر دیگر به گروه ب تخصیص یافتند، گروهی که متن شنیداری را ازطریق موبایل دریافت نمودند. سپس به هر گروه یک متن شنیداری همراه بامتن پاسخگویی و 12 سوال اختصاص داده شد و از افراد در طول 4 هفته متوالی خواسته شدکه در هر هفته فقط یکباربه آن گوش داده و به سوالات پاسخ دهند تا تاثیرات تکرار یک تمرین بر روی توانایی شنیداری آنها مشخص گردد.گروه اول بافاصله یک هفته متن شنیداری مشخصی را در کلاس گوش دادند و گروه دوم متن شنیداری دیگری را ازطریق موبایل دریافت کردند. از آنها خواسته شد که به آن بافاصله یک هفته گوش داده وجواب سوالات را ازطریق موبایل برای معلم خود بفرستند. به علت کمی تعداد زبان آموزان گروه کنترل وجود نداشته و دو گروه بایکدیگر مقایسه می گردند. جواب سوالات در اولین هفته به عنوان پیش آزمون در نظر گرفته شدند. از هر دو گروه خواسته شدکه تنها یکبار به هرمتن درطول هفته گوش دهند و جوابهای هفته چهارم به سوالات به عنوان پس آزمون در نظر گرفته شدند. نتایج پیش ازمون و پس ازمون به کمک آماره های Paired-Sample t test  وOne-Way ANCOVA بررسی شدند و نتایج حاصله نشان داد که پیشرفت قابل توجهی در هر دو گروه زبان آموزان چه در کلاس و همچنین گروهی که در این مدت به پاسخ گویی سوالات از طریق موبایل پرداخته بودند با توجه به استفاده از تکرار تمرین در درک شنیداری وجود داشت، اما تفاوت قابل توجهی بین این دو گروه دراستفاده از روش تکرار یک تمرین قابل مشاهده نبود. نتایج بدست آمده ادعای اینکه تکرار یک تمرین یکی از مهمترین عوامل موثر در توانایی درک شنیداری زبان آموزان است را تایید می کند. نتایج این تحقیق می تواند توجه معلمین و تهیه کنندگان کتاب را به خود جلب کند. این نتایج می تواند توسط معلمین زبان انگلیسی، طراحان کتاب و تهیه کنندگان کتاب برای راحتی در آموزش زبان انگلیسی هنگامی که دانش آموزان در فاصله دور هستند مورد استفاده قرارگیرد.
واژگان کلیدی: آموزش زبان بر اساس تمرین –  تمرین تکرار – کمک موبایل در یادگیری زبان – کمک کامپیوتر در یادگیری زبان –  مکالمه ازطریق کامپیوتر
تاریخ دفاع: شهریور 1397