نام و نام خانوادگی:حمید امین الرعایا
عنوان پایان نامه: The Effect of QR Codes on Writing Ability of Iranian Advanced EFL Learners and Their Attitudes
رشته تحصیلی: آموزش زبان انگلیسی
مقطع تحصیلی: کارشناسی ارشد ناپیوسته
استاد راهنما اول: دکتر علیرضا نجفی
چکیده:

پژوهش حاضر تلاشی برای بررسی تأثیر کدهای QR بر نگارش زبان آموزان پیشرفته ایرانی زبان انگلیسی و نگرش آنها بود. برای انجام این کار، شرکت کنندگان 40 زبان آموز مرد انگلیسی با محدوده سنی 16 تا 30 سال در سطح پیشرفته زبان بودند. شرکت کنندگان از کانون زبان ایران انتخاب شدند. زبان مادری شرکت کنندگان فارسی است و انگلیسی را به عنوان زبان خارجی مطالعه کرده بودند. انتخاب شرکت کنندگان بر اساس نمونه گیری در دسترس بود. دو گروه در این تحقیق شرکت کردند و هر دو گروه از آزمون OQPT برای بررسی سطح مهارت و آزمون نوشتاری به عنوان پیش آزمون و پس آزمون استفاده کردند. داده ها با استفاده از پیش آزمون- پس آزمون جمع آوری شد. زبان آموزان EFL ابتدا یک پیش آزمون برای تعیین سطح فعلی مهارت های نوشتاری خود گرفتند، سپس محقق به گروه آزمایشی نحوه عملکرد کدهای QR را آموزش داد. گروه کنترل از کدهای QR استفاده نکرد و طبق معمول آموزش داده شد، در حالی که گروه آزمایشی ما از کدهای QR به عنوان ابزار یادگیری زبان به صورت روزانه استفاده کردند، هر دو گروه پس آزمون گرفتند که با پیش آزمون در طول فرآیند تجزیه و تحلیل داده ها داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS برای نمونه‌های زوجی و آزمون مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. سپس پژوهشگر مصاحبه ای برای جمع آوری داده های کیفی انجام داد. مصاحبه ای متشکل از سوالات باز که توسط محقق تهیه شده است. نتایج نشان داد که استفاده از کدهای QR به‌عنوان درمان در گروه آزمایش تأثیر معناداری بر مهارت نوشتاری زبان‌آموزان زبان انگلیسی دارد. علاوه بر این، یافته‌ها نشان داد که شرکت‌کنندگان عموماً از نظر روش‌هایی که در استفاده از کدهای QR اتخاذ می‌کنند مثبت هستند و به آنها کمک می‌کند تا از نظر یادگیری مهارت نوشتاری با سایر همکلاسی‌های خود به طور مؤثر کار کنند. از این رو، امید است که یافته های این مطالعه به معلمان آموزشی، مدیران و دانشگاهیان کمک کند تا تأثیر استفاده از کدهای QR بر مهارت نوشتاری را بهتر درک کنند.

کلیدواژه: :مهارت نوشتاری، فناوری آموزشی، کدهای QR، MALL