نام و نام خانوادگی:رضوان اکاف
عنوان پایان نامه: A Thesis Submitted in Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree of M.A. in English Language Teaching
رشته تحصیلی:آموزش زبان انگلیسی
مقطع تحصیلی: کارشناسی ارشد ناپیوسته
استاد راهنما: دکتر شیلا خیرزاده
چکیده:

با توجه به اهمیت توالی‌های فرمولی برای زبان آموزان ایرانی زبان انگلیسی در گفتار و متون نوشتاری، و هم چنین فراگیر بودن توالی‌های فرمولی در زبان انگلیسی، از اینرو تسلط به توالی‌های فرمولی یک عامل مهم و کلیدی در مهارت زبانی زبان آموزان زبان انگلیسی است. علاوه بر این اغلب زبان آموزان زبان انگلیسی در یادگیری توالی‌های فرمولی مشکل دارند. جهت رسیدگی به این موضوع، مطالعه‌ی نیمه تجربی حاضر جهت تعیین و بررسی اینکه کدام روش تدریس کلاسی مبتی بر فعالیتهای شنیداری، در یادگیری توالی‌های فرمولی مؤثرتر است انجام گردید. بنابراین مطالعه و تحقیق حاضر به بررسی مقایسه‌ی نقش دیکته تفسیری، دیکته و سؤالات درک مطلب شنیداری در یادگیری توالی‌های فرمولی در میان زبان آموزان ایرانی زبان انگلیسی در سطح متوسط می‌پردازد. بدین منظور 37 زبان آموز ایرانی زبان انگلیسی از سه مؤسسه‌ی آموزش عالی جهاد دانشگاهی واحد اصفهان در این تحقیق شرکت کردند. شرکت کنندگان به سه گروه دیکته تفسیری، دیکته و پاسخ به سؤالات درک مطلب تقسیم شدند. در این مطالعه گروه کنترل وجود نداشت. جهت جمع آوری داده‌ها از ابزاری شامل: فایل شنیداری، متن فایل شنیداری، 10 توالی فرمولی و 3 آزمون شامل: یک پیش آزمون، یک پس آزمون فوری و یک پس آزمون با فاصله یک هفته تأخیراستفاده گردید. این مطالعه 5 هفته به طول انجامید. برای مقایسه‌ی نمرات پس آزمون‌های فوری در سه گروه از تحلیل واریانس یک طرفه بین گروهی استفاده شد و هم چنین جهت مشاهده‌ی اختلاف در حفظ و نگهداری توالی‌های فرمولی در سه گروه از آزمون واریانس یک طرفه استفاده شد. یافته‌های این مطالعه نشان داد که دیکته تفسیری و پاسخ به سؤالات درک مطلب نسبت به دیکته، به میزان قابل توجهی در یادگیری توالی‌های فرمولی مؤثرتر هستند. بعلاوه نتایج مطالعه هیچ تفاوت آماری معنی داری را در میزان حفظ و نگهداری توالی‌های فرمولی در سه گروه تحقیق مشاهده نکرد. نتایج آموزشی یافته‌ها روش دیکته تفسیری را به عنوان یک روش یاگیری مشارکتی که به زبان آموزان این امکان را می دهد که از طریق مشارکت و همکاری مطالب درسی را بهتر یاد بگیرند را پیشنهاد می دهد. انتظار میرود که با توجه به یافته‌های این تحقیق، معلمان دو روش دیکته تفسیری و پاسخ به سؤالات درک مطلب را در کلاسهای درس شان اجرا کنند. بنابراین، این دو روش در کنار دیگر فعالیتهای معمول کلاسی، روش مکملی برای انجام فعالیتهای شنیداری محور در کلاس برای یادگیری بهتر توالی‌های فرمولی برای زبان آموزان ایرانی زبان انگلیسی فراهم می کند.

کلیدواژه: :یادگیری توالی‌های فرمولی، دیکته تفسیری، دیکته، سؤالات درک مطلب شنیداری