نام و نام خانوادگی: روح الله ناظمی هرندی
عنوان پایان نامه: استخراج مدل ریاضی و کنترل دمای خروجی توربین های گازی مدل v94.2
رشته تحصیلی: مهندسی برق – کنترل
مقطع تحصیلی:  کارشناسی ارشد ناپیوسته
استاد راهنما: دکتر مسعود عسکری

چکیده: توربین گازی یک توربو ماشین تک محوره می باشد که انرژی تولیدی آن از طریق یک شفت میانی از طرف کمپرسور به شفت ژنراتور منتقل می گردد و انرژی الکتریکی تولید میشود. در این پایان نامه کنترل فرآیند توربین گازی بررسی شده است. این فرآیند دارای یک ورودی ) فلوی سوخت گاز (و دو خروجی) توان خروجی ژنراتور و دیگری دمای گاز داغ خروجی توربین گاز( می باشد. کنترل هر دو خروجی بطور همزمان ناممکن است و کنترل کننده در هر لحظه از زمان فقط یکی از خروجی ها را به مقدار مطلوب میرساند. ابتدا با استفاده از داده های واقعی که از فرآیند در حال کار توربین گازی گرفته شده است، مدل سازی به روش مدل فضای حالت انجام گردید. سپس برای کنترل هر خروجی، یک کنترل کننده فازی نظارتی طراحی شد. عملکرد توربین گازی به این
صورت است که بعد از راه اندازی سیستم، ابتدا کنترل کننده مربوط به کنترل توان خروجی ژنراتور وارد عمل شده و اقدام به کنترل توان خروجی ژنراتور مینماید. سپس در صورتی که مقدار درخواستی توان خروجی ژنراتور تا حدی بالا باشد که منجر به بالا رفتن دمای گاز داغ خروجی توربین از مقدار مشخصی شود، کنترل کننده اقدام به کنترل دمای گاز داغ خروجی توربین مینماید. زمانی که جابجایی ازکنترل توان خروجی ژنراتور به کنترل دمای گاز داغ خروجی توربین انجام می شود سیستم میتواند ناپایدار شود. در این پایان نامه به اثبات پایداری کنترل کننده از طریق بررسی قطب های سیستم حلقه بسته )در هر دو حالت کاری پرداخته شده است و روشی برای جلوگیری از ناپایداری سیستم در لحظه تغییر حالت کار سیستم پیشنهاد شده است. عملکرد مطلوب کنترل کننده پیشنهادی با استفاده از نتایج شبیه سازی ارزیابی شده است.
کلید واژه ها: توربین گازی – شفت میانی – کمپرسور – ژنراتور – فلوی سوخت – گاز داغ – فضای حالت – فازی نظارتی – قطب های سیستم
تاریخ دفاع: تابستان 1398