شماره دانشجویی :
نام و نام خانوادگی : زهرا ضیایی زیارتگاهی
عنوان پایان نامه : باور ها و عملکردهای پیرامون آموزش مهارت خواندن زبان انگلیسی: مدرسان آموزشگاه ها در مقایسه با معلمان مدارس متوسطه
رشته تحصیلی : زبان انگلیسی – آموزش زبان
مقطع تحصیلی : کارشناسی ارشد ناپیوسته
استاد راهنما : دکتر شیلا خیرزاده
چکیده : باورهای معلمان زبان انگلیسی پیرامون آموزش مهارت خواندن در زمینه ی یادگیری زبان خارجی اصل مهمی است که توسط محققان حوزه ی آموزش معلمان مورد بررسی قرار نگرفته است، هرچند که ثابت شده است باورهای معلمان منجر به شکل گیری شیوه های تدریس شان شده و پیامدهای آنرا تحت تاثیر قرار می دهد. این تحقیق به منظور شناسایی این باورها و در جهت کمک به معلمان برای آگاهی از نگرش خود، به بررسی این شکاف ها پرداخته است. این پژوهش به طور ویژه با بررسی و مطالعه بر روی باورهای معلمان مؤسسات زبان انگلیسی (EFL) در مقابل باورهای معلمان مدارس متوسطه در ارتباط با آموزش خواندن و همچنین پیوند دادن آن با تحقیقات اخیر در این زمینه، عمدتا به حوزه ی آموزش معلمان زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی پرداخته است. هدف دیگر این پژوهش بررسی میزان تمایل معلمان نسبت به یکی از مدل های رایج آموزش خواندن، از جمله مدل مهارت محور، تمام زبانی و رویکرد راهبردی فرا شناختی بود. در این مطالعه 127 نفر از معلمان شامل 69 معلم زبان انگلیسی مشغول تدریس در مؤسسات زبان انگلیسی و 58 معلم زبان انگلیسی مشغول تدریس در مدارس متوسطه یا دبیرستانی در شهرهای مختلف ایران از طریق نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده برای ارزیابی باورهای شرکت کنند گان در ارتباط با آموزش مهارت خواندن شامل پرسشنامه ی باورهای آموزگاران زبان انگلیسی در مورد آموزش مهارت خواندن (TBRIQ) بود. این پرسشنامه 63 آیتمی شامل سنجش سه رویکرد عمده در آموزش خواندن از جمله مهارت محور، تمام زبانی و رویکرد راهبردی فرا شناختی تشکیل شده بود. یافته ها نشان می دهد که معلمان زبان انگلیسی دوره متوسطه اغلب با رویکرد راهبردی فرا شناختی موافق یا به آن می پردازند. لازم به ذکر است که معلمان مؤسسات زبان انگلیسی نیز غالبا با این رویکرد موافق یا به آن می پردازند. نتایج مقایسه ی دو گروه حاکی از آن بود که در بسیاری از موارد معلمان مدارس متوسطه رویکرد مهارت محور را مورد توجه قرار می دهند درحالی که معلمان مؤسسات زبان بیشتر به رویکرد تمام-زبانی می پردازند. اشاره ی اصلی مطالعه ی حاضر مربوط به معلمان EFL است. معلمان می بایست در جهت آگاهی از نحوه ی تاثیر اعتقادات و عوامل زمینه ای خود در شیوه های تدریس شان تحت آموزش قرار بگیرند. در حقیقت، شاید با آگاهی معلمان از مهارت ها و ضعف های خود، بتوانیم قدمی رو به جلو در جهت یاری رساندن به آنها برداشته تا شیوه هایشان را بهبود بخشیده و به معلمان کارآمدتری دست یابیم. یکی از راه های عملی کردن این هدف، برگزاری کارگاه های آموزشی منظم با موضوع دستورالعمل های راهبرد محور برای معلمان است. ابتکار عمل برای بررسی این موضوع به معلمان کمک خواهد کرد تا از نگرش خود مطلع شوند.
کلمات کلیدی : رویکرد راهبرد فراشناختی، آموزش مهارت خواندن، رویکرد مبتنی بر مهارت، باورهای آموزگار، رویکرد کل زبانی
تاریخ دفاع : 1396
- صفحه اصلی
- درباره دانشگاه
- مقاطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- آموزش زبان انگلیسی
- زیست شناسی سلولی و ملکولی
- زیست فناوری گرایش میکروبی
- مهندسی کامپیوتر گرایش شبکه های کامپیوتری
- مهندسی برق گرایش مدارهای مجتمع الکترونیک
- مهندسی برق گرایش کنترل
- مهندسی پزشکی گرایش بیوالکتریک
- مهندسی مکاترونیک
- مهندسی شیمی گرایش فرآیندهای جداسازی
- مهندسی شیمی گرایش طراحی فرآیند
- مهندسی شیمی گرایش نانوفناوری
- مهندسی معدن گرایش اکتشاف موادمعدنی
کارشناسی پیوسته
کارشناسی پیوسته
کارشناسی ناپیوسته
کاردانی
- كامپيوتر – نرم افزار کامپیوتر
- حسابداری
- صنايع شيميايی
- امور اداری
- الكترونيك عمومی
کاردانی فنی عملیات پتروشیمی
کاردان فنی برق
- کارشناسی ارشد
ریاست
- حوزه ریاست
- حراست
- هیأت امناء
- روابط عمومی
- هیأت رئیسه
- شورای موسسه
- دفتر ریاست
طرح و برنامه
بورس و گزینش هیات علمی
دفتر فنی و حقوقی
معاونت ها
- معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی
- اداره کل آموزش
- تحصیلات تکمیلی
- مرکز آموزش های مجازی
- مرکز آموزش های کوتاه مدت
کمیسیون بررسی موارد خاص
چارت سازمانی
- معاونت پژوهشی و فناوری
مطالعات و ارتباطات
همکاری های علمی و ارتباط با صنعت
مطالعات و فعالیت های پژوهشی
منابع علمی و اطلاع رسانی
کتابخانه و منابع علمی
مرکز اسناد و مدرک علمی
چاپ، انتشارات و مجلات
- معاونت پشتیبانی
- امور مالی
- امور اداری
- خدمات عمومی
قوانین و دستور العمل ها
دانستنی های سازمانی
- فناوری اطلاعات
چارت سازمانی
- معاونت فرهنگی دانشجویی
امور فرهنگی
- کانون های فرهنگی و هنری
- انجمن های علمی و صنفی
امور دانشجویان شاهد و ایثارگر
بسیج دانشجویی
هلال احمر
امور دانشجویی
رفاه و خدمات دانشجویی
فوق برنامه
- امور مشاوره
- معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی
- سامانه آموزش
- تحصیلات تکمیلی
- اداره آموزش
- امور مالی
- حساب کاربری
-