شماره دانشجویی :
نام و نام خانوادگی : زهرا ضیایی زیارتگاهی
عنوان پایان نامه : باور ها و عملکردهای پیرامون آموزش مهارت خواندن زبان انگلیسی: مدرسان آموزشگاه ها در مقایسه با معلمان مدارس متوسطه
رشته تحصیلی : زبان انگلیسی – آموزش زبان
مقطع تحصیلی : کارشناسی ارشد ناپیوسته
استاد راهنما : دکتر شیلا خیرزاده
چکیده : باورهای معلمان زبان انگلیسی پیرامون آموزش مهارت خواندن در زمینه ی یادگیری زبان خارجی اصل مهمی است که توسط محققان حوزه ی آموزش معلمان مورد بررسی قرار نگرفته است، هرچند که ثابت شده است باورهای معلمان منجر به شکل گیری شیوه های تدریس شان شده و پیامدهای آنرا تحت تاثیر قرار می دهد. این تحقیق به منظور شناسایی این باورها و در جهت کمک به معلمان برای آگاهی از نگرش خود، به بررسی این شکاف ها پرداخته است. این پژوهش به طور ویژه  با بررسی و مطالعه بر روی باورهای معلمان مؤسسات زبان انگلیسی (EFL) در مقابل باورهای معلمان مدارس متوسطه در ارتباط با آموزش خواندن و همچنین پیوند دادن آن با تحقیقات اخیر در این زمینه، عمدتا به حوزه ی آموزش معلمان زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی پرداخته است. هدف دیگر این پژوهش بررسی میزان تمایل معلمان نسبت به یکی از مدل های رایج آموزش خواندن، از جمله مدل مهارت محور، تمام زبانی و رویکرد راهبردی فرا شناختی بود. در این مطالعه 127 نفر از معلمان شامل 69 معلم زبان انگلیسی مشغول تدریس در مؤسسات زبان انگلیسی و 58 معلم زبان انگلیسی مشغول تدریس در مدارس متوسطه یا دبیرستانی در شهرهای مختلف ایران از طریق نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده برای ارزیابی باورهای شرکت کنند گان در ارتباط با آموزش مهارت خواندن شامل پرسشنامه ی باورهای آموزگاران زبان انگلیسی در مورد آموزش مهارت خواندن (TBRIQ) بود. این پرسشنامه 63 آیتمی شامل سنجش سه رویکرد عمده در آموزش خواندن از جمله مهارت محور، تمام زبانی و رویکرد راهبردی فرا شناختی تشکیل شده بود. یافته ها نشان می دهد که معلمان زبان انگلیسی دوره متوسطه اغلب با رویکرد راهبردی فرا شناختی موافق یا به آن می پردازند. لازم به ذکر است که معلمان مؤسسات زبان انگلیسی نیز غالبا با این رویکرد موافق یا به آن می پردازند. نتایج مقایسه ی دو گروه حاکی از آن بود که در بسیاری از موارد معلمان مدارس متوسطه رویکرد مهارت محور را مورد توجه قرار می دهند درحالی که معلمان مؤسسات زبان بیشتر به رویکرد تمام-زبانی می پردازند.   اشاره ی اصلی مطالعه ی حاضر مربوط به معلمان EFL است. معلمان می بایست در جهت آگاهی از نحوه ی تاثیر اعتقادات و عوامل زمینه ای خود در شیوه های تدریس شان تحت آموزش قرار بگیرند. در حقیقت، شاید با آگاهی معلمان از مهارت ها و ضعف های خود، بتوانیم قدمی رو به جلو در جهت یاری رساندن به آنها برداشته تا شیوه هایشان را بهبود بخشیده و به معلمان کارآمدتری دست یابیم. یکی از راه های عملی کردن این هدف، برگزاری کارگاه های آموزشی منظم با موضوع دستورالعمل های راهبرد محور برای معلمان است. ابتکار عمل برای بررسی این موضوع به معلمان کمک خواهد کرد تا از نگرش خود مطلع شوند.
کلمات کلیدی : رویکرد راهبرد فراشناختی، آموزش مهارت خواندن، رویکرد مبتنی بر مهارت، باورهای آموزگار، رویکرد کل زبانی
تاریخ دفاع : 1396