شماره دانشجویی :
نام و نام خانوادگی : سمیه افراز
عنوان پایان نامه : تأثیر طرح ریزی بر روی اضطراب و کیفیت تولید نوشتاری زبان آموزان ایرانی.    طرح ریزی پیش از تکلیف در مقایسه با طرح ریزی همزمان با تکلیف
رشته تحصیلی : زبان انگلیسی – آموزش زبان
مقطع تحصیلی : کارشناسی ارشد ناپیوسته
استاد راهنما : دکتر شیلا خیرزاده
چکیده : اعتقاد بر این است که رویکرد مبتنی بر تکلیف ، شرایط مطلوب تری برای زبان آموزان ایجاد و یادگیری زبان دوم را تسهیل می کند. به همین دلیل ، آموزش و یادگیری زبان بر اساس این رویکرد اخیراُ در مرکز توجه بسیاری از مدرسان زبان دوم و طراحان برنامه درسی قرار گرفته است. این مطالعه به بررسی اثر بخشی طرح ریزی پیش از تکلیف و طرح ریزی همزمان با تکلیف ،به عنوان طرح ریزی های متداول، بر دقت و پیچیدگی کیفیت نوشتاری زبان آموزان ایرانی می پردازد. در این تحقیق از میان 60 نفر زبان آموز انگلیسی مرد و زن ، 41 نفر انتخاب شدند. میانگین سن شرکت کنندگان در این مطالعه که بین 25 تا 35 سال داشتند ، حدود 30 سال بود. آنها به دو گروه طرح ریزی پیش از تکلیف و طرح ریزی همزمان با تکلیف تقسیم شدند. در طرح ریزی پیش از تکلیف ، یک قطعه متن خواندنی به شرکت کنندگان داده شد، در حالیکه در طرح ریزی همزمان با تکلیف یک موضوع داده شد تا در مورد آن بنویسند.پس از اینکه هر دو گروه از شرکت کنندگان نوشته های خود را ایجاد کردند، برای اندازه گیری میزان اضطراب آنان ، یک نسخه ترجمه شده از پرسشنامه اضطراب به آنها داده شد. برای اندازه گیری دقت نوشتار دانش آموزان معیار جملات بدون خطا و برای اندازه گیری پیچیدگی نوشتار آنان معیار نسبت اجزای جملات به کل جملات محاسبه شد. داده های حاصل از پرسشنامه با استفاده از معیار همبستگی پیرسون تحلیل شد ،بعلاوه، اطلاعات بدست آمده از سنجش میزان دقت و پیچیدگی توسط   معیار زوجیt-test  از لحاظ کمی تحلیل شد. نتایج نشان داد که هر دو گروه طرح ریزی پیش از تکلیف و طرح ریزی همزمان با تکلیف  تاَثیر مثبتی بر افزایش پیچیدگی نوشتار دانش آموزان داشتند اما تاَثیر قابل توجهی بر دقت نوشتار آنان نداشتند. علاوه بر این ، اضطراب طرح ریزان پیش از تکلیف، ارتباط منفی با کیفیت نوشتار آنان داشت. یافته های این مطالعه می تواند الهام بخش معلمان زبان باشد تا از روش های مذکور در کلاس های آموزش مهارت نوشتن بهره مند گردند.
کلمات کلیدی : اضطراب زبان، طرح ریزی، تکلیف، آموزش مبتنی بر تکلیف، دقت نوشتن، اضطراب نوشتن، پیچیدگی نوشتن
تاریخ دفاع : 1396