نام و نام خانوادگی:علیرضا صابری
عنوان پایان نامه: کنترل کننده مود لغزشی بر مبنای رویتگر اغتشاش و مدیریت انرژی در خودروهای الکتریکی هیبرید
رشته تحصیلی:مهندسی برق- کنترل
مقطع تحصیلی: کارشناسی ارشد ناپیوسته
استاد راهنما: دکتر جواد عسگری
چکیده:

منابع رو به کاهش نفت خام و گاز طبیعی، مساله گرمایش زمین و آلودگی هوا به خصوص در محیط شهری انگیزه های کافی برای توسعه تکنولوژی های جایگزین برای سیستم های حمل و نقل را ایجاد می کند. بنابراین، تعداد رو به رشدی از مطالعات روی خودروهای الکتریکی بر مبنای منبع توان سلول سوختی انجام گرفته است. در این پژوهش به مساله طراحی کنترل کننده برای خودروهای الکتریکی هیبرید بر مبنای سلول سوختی پرداخته شده است. سیستم تامین و ذخیره انرژی هیبرید شامل ماژول سلول سوختی به عنوان منبع اصلی توان و ماژول های باتری و خازن اولترا به عنوان منابع کمکی توان می شود. هر یک از منابع انرژی مذکور از طریق یک مبدل DC-DC (سلول سوختی از طریق مبدل افزاینده و ماژول های باتری و خازن اولترا هر یک از طریق یک مبدل افزاینده-کاهنده) به رابط جریان-مستقیم اتصال می یابند. سیستم کنترلی شامل دو حلقه، کنترل کننده حلقه درونی و ناظر بالادستی، می شود. با توجه به رفتار غیرخطی منابع توان و مبدل ها، یک مدل دینامیکی از سیستم به دست می آید. یک کنترل کننده مود لغزشی بر مبنای رویتگر اغتشاش برای حلقه داخلی طراحی شد که نیازمندی هایی از قبیل 1) رگولاسیون دقیق ولتاژ رابط جریان-مستقیم و 2) ردیابی سریع جریان های سلول سوختی، باتری و خازن اولترا با توجه به مقادیر مرجع متناظر را برآورده می سازد. ناظر بالادستی نیز بر مبنای رهیافت کنترل پیش بین مدل به همراه یک منطق تصمیم گیری، جریان های مرجع منابع انرژی را با هدف بهینه سازی مصرف سوخت و افزایش طول عمر اجزای توان و با توجه به قیود عملکردی سیستم محاسبه می کند. نتایج شبیه سازی در محیط نرم افزار MATLAB/SIMULNK نشان داد که سیستم کنترلی پیشنهادی تمام اهداف تعیین شده را برآورده می سازد.

کلیدواژه: :سلول سوختی، ماژول باتری، خازن اولترا، کنترل پیش بین مدل، کنترل مود لغزشی، واحد تصمیم گیری منطقی. ، QCADesigner