نام و نام خانوادگی:فائزه سادات سنبلستان
عنوان پایان نامه: بهبود مسیریابی در شبکههای بین خودرویی با استفاده از الگوریتم پیشنهادی مبتنی بریادگیری
رشته تحصیلی: مهندسی کامپیوتر -شبکه های کامپیوتری
مقطع تحصیلی: کارشناسی ارشد ناپیوسته
استاد راهنما: دکتر مهدی اکبری
چکیده: شبکه های بین خودرویی یک بستر جذاب برای حمل و نقل هوشمند ارائه می دهند یکی از پروتکلهای مسیریابی شناخته شده در شبکههای بین خودرویی، پروتکل مسیریابی AODV است. اعمال این پروتکل مسیریابی بر روی شبکههای بین خودرویی نیز دارای مشکلاتی است که با افزایش مقیاس شبکه و تعداد گرهها، تعداد پیامهای کنترلی در شبکه افزایش مییابد. پروتکل مسیریابی AODV برای انتخاب مسیر از معیار کمترین تعداد گام در مسیر استفاده میکند که باعث کاهش کارایی شبکه و عدم انتخاب مسیرهای پایدارتر میشود. در این تحقیق دو روش برای مسیریابی ارائه شده است که تا حدودی مشکلات ذکر شده را بهبود میدهند. روش پیشنهادی اول یک روش مبتنی بر خوشهبندی است که برای کاهش تعداد پیامهای کنترلی پیشنهاد شده است.روشپیشنهادی دوم برای حل مشکل انتخاب مسیر ارائه شدهاند که با استفاده از الگوریتم بیزین این مشکل را حل نمودهایم. معیارهای که برای ارزیابی عملکرد این روشها استفاده شده افزایش نرخ تحویل بسته وکاهش نرخ گم شدن بسته و میانگین تاخیر انتها به انتها میباشد. زمانی که ما این ارزیابی ها را انجام میدهیم روش پیشنهادی میانگین تاخیر انتها به انتها نسبت به روش پایه 1درصد تاخیر کمتری دارد. و زمانی که نرخ تحویل بسته را محاسبه میکنیم به میزان 8 درصد روش پیشنهادی نسبت به روش پایه افزایش مییابد و نرخ گمشدن بسته را که محاسبه میکنیم به میزان 20 درصد الگوریتم پیشنهادی نسبت به روش پایه کاهش مییابد.
کلیدواژه: شبکه های بین خودرویی، الگوریتم بیزین، پروتکل AODV، افزایش نرخ تحویل بسته، کاهش نرخ گمشدن بسته، میانگین تاخیر انتها به انتها.
تاریخ دفاع: پاییز 1399