نام و نام خانوادگی:فائزه سادات سنبلستان
عنوان پایان نامه: بهبود مسیریابی در شبکه‌‌های بین خودرویی با استفاده از الگوریتم پیشنهادی مبتنی بریادگیری
رشته تحصیلی: مهندسی کامپیوتر -شبکه های کامپیوتری
مقطع تحصیلی: کارشناسی ارشد ناپیوسته
استاد راهنما: دکتر مهدی اکبری

چکیده: شبکه ­های بین خودرویی یک بستر جذاب برای حمل و نقل هوشمند ارائه می دهند یکی از پروتکل‌‌های مسیریابی شناخته شده در شبکه‌های بین خودرویی، پروتکل مسیریابی AODV است. اعمال این پروتکل مسیریابی بر روی شبکه‌‌های بین خودرویی نیز دارای مشکلاتی است که با افزایش مقیاس شبکه و تعداد گره‌‌ها، تعداد پیام‌‌های کنترلی در شبکه افزایش می‌‌یابد. پروتکل مسیریابی AODV برای انتخاب مسیر از معیار کمترین تعداد گام در مسیر استفاده می‌کند که باعث کاهش کارایی شبکه و عدم انتخاب مسیر‌های پایدارتر می‌‌شود. در این تحقیق دو روش برای مسیریابی ارائه شده است که تا حدودی مشکلات ذکر شده را بهبود می‌‌دهند. روش پیشنهادی اول یک روش مبتنی بر خوشه­بندی است که برای کاهش تعداد پیام­های کنترلی پیشنهاد شده است.روش‌‌پیشنهادی دوم برای حل مشکل انتخاب مسیر ارائه شده‌اند که با استفاده از الگوریتم بیزین این مشکل را حل نموده­ایم. معیار‌های که برای ارزیابی عملکرد این روش‌‌ها استفاده شده افزایش نرخ تحویل بسته وکاهش نرخ گم شدن بسته و میانگین تاخیر انتها به انتها می‌‌باشد. زمانی که ما این ارزیابی ها را انجام می­دهیم روش پیشنهادی میانگین تاخیر انتها به انتها نسبت به روش پایه 1درصد تاخیر کمتری دارد. و زمانی که نرخ تحویل بسته را محاسبه می­کنیم به میزان 8 درصد روش پیشنهادی نسبت به روش پایه افزایش می­یابد و نرخ گم­شدن بسته را که محاسبه می­کنیم به میزان 20 درصد الگوریتم پیشنهادی نسبت به روش پایه کاهش می­یابد.

کلیدواژه: شبکه ­های بین خودرویی، الگوریتم بیزین، پروتکل AODV، افزایش نرخ تحویل بسته، کاهش نرخ گم­شدن بسته، میانگین تاخیر انتها به انتها.

تاریخ دفاع: پاییز 1399