نام و نام خانوادگی:فرزانه کاشیان
عنوان پایان نامه:Effect of Mobile Assisted Language Learning on EFL Learners’ Self-Esteem and Vocabulary learning
رشته تحصیلی:آموزش زبان انگلیسی
مقطع تحصیلی: کارشناسی ارشد ناپیوسته
استاد راهنما : دکتر امید طباطبائی
چکیده:

مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر یادگیری زبان به کمک تلفن همراه (MALL) بر عزت نفس و یادگیری واژگان زبان آموزان زبان انگلیسی در بافت ایرانی طراحی شده است. یک روش نمونه گیری آسان به منظور انتخاب 40 (زن = 23 و مرد = 17) زبان آموز زبان انگلیسی متوسط همگن از طریق (OQPT) از برخی موسسات خصوصی انگلیسی زبان اجرا شد. برای اجرای این پژوهش از چهار ابزار استفاده شد که عبارتند از: آزمون قرارگیری سریع آکسفورد (OQPT)، اپلیکیشن سازنده واژگان، پرسشنامه عزت نفس و آزمون واژگان. به منظور انجام این پژوهش، محقق به طور تصادفی شرکت کنندگان را به دو گروه آزمایش (20 نفر) و گروه کنترل (20 نفر) تقسیم کرد. قبل از مرحله آموزشی، پرسشنامه عزت نفس و آزمون واژگان برای سنجش میزان عزت نفس و دانش واژگان زبان آموزان اجرا شد. در طول دوره آموزشی با توجه به وضعیت همه گیری کووید-19 و ضرورت آموزش از راه دور، تمامی شرکت کنندگان آموزش لغات آنلاین دریافت کردند، اما گروه آزمایشی باید با پشتیبانی اپلیکیشن واژگان ساز (مگوش) این آموزش را دنبال می کردند. شرکت‌ کنندگان گروه آزمایشی قرار بود در یک بازه زمانی از پیش تعیین ‌شده برنامه را مرور کنند و بر هر لایه از سطح خاص مسلط شوند. مرحله آموزشی به مدت نزدیک به یک ماه طی هشت جلسه 60 دقیقه ای، دو بار در هفته به طول انجامید. در پایان دوره آموزشی مجدداً از پرسشنامه عزت نفس و آزمون واژگان برای سنجش میزان عزت نفس فراگیران و میزان دانش واژگان استفاده شد. داده های به دست آمده با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج این مطالعه، دو یافته را نشان داد. اول اینکه، یادگیری زبان به کمک تلفن همراه هیچ تأثیر آماری معنا ‌داری بر بهبود عزت نفس زبان آموزان EFL نداشت. دوم، یادگیری زبان به کمک تلفن همراه تأثیر آماری معنا داری بر پیشرفت دانش واژگان زبان آموزان زبان انگلیسی داشت. یافته‌های این تحقیق کاربردهای آموزشی برای کمک به معلمان زبان انگلیسی، دانش‌آموزان و طراحان برنامه درسی و برنامه درسی دارد.

کلیدواژه:یادگیری زبان به کمک تلفن همراه، زبان آموزان EFL، عزت نفس، یادگیری واژگان.