شماره دانشجویی :
نام و نام خانوادگی : محمد منتظری
عنوان پایان نامه : تاثیر فرضیه میزان فرایند و تحلیل ویژگی فنی بر روی  یاد گیری لغات زبان آموزان ایرانی
رشته تحصیلی : زبان انگلیسی – آموزش زبان
مقطع تحصیلی : کارشناسی ارشد ناپیوسته
استاد راهنما : دکتر احسان رضوانی
چکیده : مطالعات متعددی تاثیر تسک های مختلف بر بروی یادگیری لغات را بررسی نموده اند. این تحقیق از دیدگاهی متفاوت به بررسی دو نوع تئوری ( تاثیر فرضیه میزان فرایندILH  و تحلیل ویژگی فنی  TFA) پرداخته است که از طریق آنها میتوان میزان اثربخشی تسک ها برروی یادگیری لغات را پیش بینی کرد. این تئوری ها برای میزان فرایند یادگیری , معیارهایی را مشخص میکنند ولی در تعداد معیارها با یکدیگر متفاوت هستند. به همین منظور در ابتدا 20 زبان اموز ایرانی که از نظر مهارت زبانی و لغت همسان بودند به دو گروه آزمایشی تقسیم شدند. سپس از گروه ها خواسته شد تا پس از خواندن متنی مشابه یکی از دو تسک زیر را انجام دهند: (1) نوشتن جمله با به کار گیری لغات مورد نظر , دارای شاخص 4 بر اساس تئئوری ILH   و شاخص 6 بر طبق TFA . (2) پر کردن جاهای خالی , دارای شاخص 2 بر اساس ILH , و شاخص 7 بر طبق TFA. در حالی که تئوری ILH پیش بینی میکند تسک 1 به دلیل داشتن شاخص بالاتر(4 در مقابل 2) موفق تر خواهد بود, تئوری TFA از دیدگاهی متفاوت پیش بینی میکند تسک 2 به دلیل داشتن شاخص بالاتر ( 7 در مقابل 6) موفق تر خواهد بود. این تحقیق پس از بررسی نتایج به دست امده به این نتیجه رسید که تئوری فرضیه میزان فرایند در پیش بینی اثر پذیری تسک ها موفق تر خواهد بود. بنابراین اساتید میتوانند از این تئوری موثر, برای آموزش لغات به زبان آموزان استفاده کنند.
کلمات کلیدی :  فرضیه میزان فرایند , لغت ,  تحلیل ویژگی فنی
تاریخ دفاع : 1396