شماره دانشجویی :
نام و نام خانوادگی : پریسا میهن خواه
عنوان پایان نامه : تاثیرات استفاده از تکنیک ارزیابی خودکار نوشتن بر دستاورد مهارت نگارش زبان آموزان ایرانی
رشته تحصیلی : زبان انگلیسی – آموزش زبان
مقطع تحصیلی : کارشناسی ارشد ناپیوسته
استاد راهنما : دکتر سید امید طباطبایی
چکیده : این مسئله که آیا تکنیک ارزیابی خودکار متن نگارش شده (AWE) مهارت نگارش دانش آموزان را سهولت می بخشد یا خیر، در دو دهه اخیر بحث های بیشماری را برانگیخته است، اما بیشتر یافته ها جامع و کلی هستند. این مطالعه میزان رضایت دانش آموزان از کاربردهای نرم افزار ویراستار Style Writer ، اینکه چگونه روی توانایی نگارش زبان آموزان ایرانی تاثیر می گذارد و همچنین اینکه به چه دلیلی این نرم افزار می تواند برای ارزیابی درستی و روانی متن نگارش شده مفید و یا غیرکارامد باشد را مورد مطالعه قرار می دهد. این مطالعه در آموزشگاه های زبان های خارجی بزرگمهر و اندیشمند در شهر یاسوج انجام شد و سی زبان آموز در ده جلسه دوره ورکشاپ نگارش پیشرفته شرکت کردند. همگن بودن دانش آموزان در سطح زبان انگلیسی شان به وسیله آزمون تعیین سطح آکسفورد بررسی شد و سپس آنها به دو دسته کنترل و آزمایش تقسیم شدند. در این مطالعه از روش های آماری کمی و کیفی برای جمع آوری اطلاعات استفاده شد. دانش آموزان یک پیش آزمون سطح فرامتوسطه از انتشارات کمبریج (CAE) قبل از شروع دوره و همان آزمون را پس از اتمام دوره به عنوان پس آزمون دادند. پس از این دوره ورکشاپ نگارش پیشرفته، شرکت کنندگان به یک پرسشنامه نظرسنجی درباره مناسب بودن روش بازخورد اصلاحی AWE (نرم افزار ویراستار Style Writer ) بخصوص از نظر ابعاد دقت و درستی گرامری و روان بودن یک متن نوشته ، پاسخ دادند و البته تعدادی از آنها به صورت تصادفی انتخاب و درباره کارایی این دوره ورکشاپ و نظرشان درباره استفاده مجدد از نرم افزار ویراستار Style Writer در آینده مصاحبه شدند. نتایج حاصل از پیش و پس آزمون آشکار ساخت که شرکت کنندگان پیشرفت معناداری در توانایی نگارش به واسطه بازخورد های اصلاحی این نرم افزار روی اشتباهات نوشتاری شان داشته اند. به صورت کلی آنها از استفاده از این نرم افزار رضایت داشتند، اما به این نکته باید اشاره کرد که آنها این نرم افزار را به عنوان مواد کمک آموزشی نه به عنوان جایگزینی برای بازخورد اصلاح کننده مدرس ترجیح دادند. نتایج حاصل از پس آزمون گروه آزمایش نشان داد که پیشرفت معنادارتری در دقت گرامری ،استفاده از لغات و دیکته درست کلمات نسبت به روانی متن ازجمله سازماندهی و ارتباط محتوای متن داشتند. نتایج استفاده از نرم افزار Style Writer نشان داد که برنامه این نرم افزار Style Writer  فعلی در توانایی تشخیص خطاهای مربوط به زمان فعل ها، حروف ربط، سازمان دهی و ارتباط محتوای متن، ترتیب کلمات در سوال های غیرمستقیم و … محدودیت دارد. مشکل دیگر استفاده از این نرم افزار این است که ممکن است به تناسب موقعیت جملات هشدار های نادرستی دهد. پس تکنیک AWE مزایا و معایبی دارد که می تواند این را توجیح کند که چرا برخی از شرکت کنندگان عقیده داشتند که روش ترکیبی نرم افزار اصلاح کننده AWE به همراه بازخورد اصلاحی مدرس می تواند بهترین روش مکمل برای یک کلاس نگارش باشد.
کلمات کلیدی : ارزیابی خودکار متن نگارش، مهارت نگارش، بازخورد اصلاحی نوشتار، دقت و درستی متن نگارش شده، روانی متن نگارش شده.
تاریخ دفاع : 1396