لزوم مشارکت نظام‌مند دانشگاهیان در فرایند تعیین سرنوشت

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی با اشاره به برخی مطالبات دانشگاهیان از دولت دوازدهم تصریح کرد: مشارکت دانشگاهیان در مسایل مختلف آموزش عالی، از مطالبات جدی دانشگاهیان است و باید در این زمینه، کار ساختاری شود.

 به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی به نقل از ایکنا، دکتر سعید پورعلی، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی، با اشاره به انتظارات و مطالبات جامعه دانشگاهی از دولت دوازدهم، اظهار کرد: ما در مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا)، در حال انجام پروژه‌ای تحت عنوان “انتظارات دانشگاهیان از دولت دوازدهم” هستیم که قطعا نتایج این پروژه می‌تواند برای دولت راه‌گشا باشد.

احترام به نهاد علم و کارآمدی آن
وی ادامه داد: آنچه من به عنوان یک دانشگاهی تصور می‌کنم جزء اولویت‌های فضای دانشجویی و دانشگاهی کشور باشد در چند محور خلاصه می‌شود؛ محور نخست، تلاش برای احترام فزون‌تر به نهاد علم است. نهاد علم به عنوان عرصه‌ای که باید از منطق سیاست و منطق‌های غیرعلمی فاصله داشته باشد، نیاز به استقلالی دارد که این استقلال در بحث نظام پذیرش و جذب اعضای هیأت علمی، پذیرش دانشجو، ارتقای اعضای هیأت علمی، بازنگری متون درسی، نوع ارتباط دانشگاه با حوزه‌های سیاست و اقتصاد می‌تواند خود را نشان دهد.
معاون فرهنگی جهاددانشگاهی با بیان اینکه احترام به نهاد علم ثمراتی دارد، گفت: کارآمدی نهاد علم به این احترام بستگی دارد، هرچه قدر این احترام افزایش یابد، نهاد علم کارآمدتر می‌شود.
وی با اشاره به انتظار دیگر جامعه دانشگاهی از دولت دوازدهم عنوان کرد: کیفی‌سازی نهاد علم بحث دیگری است که مورد توجه جامعه دانشگاهی است، در یک مقطعی، توسعه بی‌رویه و به تعبیر من سیاسی آموزش عالی را داشتیم، چرا که ناشی از رقابت‌های سیاسی بود، این به کمیت و کیفیت نهاد علم، صدمه زد، الزاما هر کمیتی در برگیرنده کیفیت نیست.
دکتر پورعلی افزود: فکر می‌کنم دانشگاهیان انتظار دارند، شاخص‌هایی که ناظر بر عملکرد و اثربخشی نهاد علم است به صورت جدی دنبال شود.
معاون فرهنگی جهاددانشگاهی با بیان اینکه در مشارکت دادن دانشگاهیان در مسایل مختلف آموزش عالی، باید کار ساختاری انجام شود، گفت: مسأله دیگر مشارکت دادن نظام‌مند دانشگاهیان در فرایند تعیین سرنوشت، به‌ویژه پیرامون حل مسایل اساسی کشور است. در حوزه مشارکت‌های دانشگاهیان باید کار ساختاری انجام دهیم، توسعه احزاب بخشی مرتبط با مباحث سیاسی است، اما در تقویت انجمن‌های علمی اعم از انجمن‌های علمی اساتید و انجمن‌های علمی دانشجویان،مشارکت دانشگاهیان اهمیت دارد.
وی ادامه داد: حضور بیشتر اساتید در فرایندهای مسأله‌شناسی، حضور بیشتر آن ها در شوراهای تصمیم‌ساز، مشورت با نخبگان و جامعه نخبگی کشور، استفاده از ظرفیت دانشجویان تحصیلات تکمیلی (ارشد و دکتری)، شناسایی و تبیین مسایل کشور، بحث اشتغال فارغ‌‌التحصیلان و دانش آموختگان از جمله موارد دیگری در زمینه مشارکت دانشگاهیان در مسائل مختلف آموزش عالی است.

بازنگری سرفصل‌های آموزشی و حل مسأله اشتغال
معاون فرهنگی جهاددانشگاهی با تاکید بر مسأله اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی گفت: بحث اشتغال، مستلزم آن است که یک بازنگری در مباحث آموزشی کشور اتفاق بیافتد، در حال حاضر، مباحث آموزشی کشور، دانشجو را آماده ورود به بازار کار نمی‌کند، البته نسبت پذیرش دانشجو در مقایسه با نیازهای بازار کار نیز در وضعیتی به هم ریخته است و در این مورد هم به نظرم بایستی با کمک نقشه جامعه علمی کشور تغییر و تحول ایجاد کرد.
وی با بیان اینکه بحث گسترش تعاملات بین‌المللی میان دانشگاه و دانشگاه‌های برگزیده سایر کشورها، از جمله مطالبات جدی جامعه دانشگاهی کشور است، یادآور شد: گسترش تعاملات بین‌المللی می‌تواند به گسترش کیفیت نهاد علم هم منجر شود.

توجه به حضور بانوان در سطوح مدیریتی دانشگاه‌ها
دکتر پورعلی با اشاره به استفاده بیشتر از ظرفیت قشر بانوان در فضای دانشگاهی به عنوان یکی از مطالبات جدی از دولت دوازدهم، گفت: یکی دیگر از ضرورت‌ها و اولویت‌ها در مطالبات دانشگاهیان، بحث توجه به مسایل زنان در فضای دانشگاه‌های کشور است، درصد جذب دختران دانشجو در دانشگاه‌ها زیاد است و این امر با توجه به ویژگی‌هایی که در کشور در مورد استفاده از جمعیت بانوان وجود دارد، باید مورد توجه جدی‌تری قرار بگیرد، زنان می‌خواهند مشارکت بیشتری در سطوح مدیریتی داشته و در جهت مدیریت دانشگاه‌ها نیز، نقش خود را ایفا نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *