آرمان‌گرایی دانشجویان باید خود را در وجهه اخلاقی نشان دهد

رییس جهاد دانشگاهی به مناسبت سالگرد ۱۶ آذر روز دانشجو گفت: یکی از ویژگی‌های دانشجویان باید آرمان‌گرا بودن آنها باشد و این آرمان‌گرا بودن باید خود را در وجهه اخلاقی نیز نشان دهد.

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی به نقل از ایسنا، دکتر حمیدرضا طیبی به مناسبت سالگرد ۱۶ آذر – روز دانشجو – به عنوان یک دانشجوی ورودی قبل از انقلاب در مقایسه‌ای بین دانشجویان قبل و بعد از انقلاب و امروز دانشگاه‌ها، اظهار کرد: من در سال ۱۳۵۶ وارد دانشگاه علم و صنعت به عنوان دانشجوی رشته‌ مهندسی برق شدم. در دوران دبیرستان به واسطه برخی از معلمین مبارز در جریان مبارزه جریان‌های مختلف سیاسی و همچنین وابستگی‌های علمی، فناورانه و صنعتی، و حتی نظامی رژیم گذشته به غرب قرار گرفته بودم و در دانشگاه نیز به دنبال شناسایی این جریان‌ها بودم.

وی با بیان این‌که رفتن امام(ره) به پاریس نقطه عطفی در مبارزه مردم علیه رژیم پهلوی بود، افزود: در آن دوران هدایت مبارزه از دانشگاه به دست مردم و به‌ ویژه انقلابیون مسلمان افتاد. اما در مدت کم حضور در دانشگاه به خاطر شرایط بحرانی آن دوران و پیروزی سریع انقلاب کلاً می‌توانم بگویم دانشجویان ۳ دسته بودند. یک عده کسانی بودند که از جناح‌های مختلف علاوه بر تحصیل مباحث سیاسی را نیز پیگیری می‌کردند. عده‌ای هم بودند که فقط به دنبال تحصیل بودند و تعدادی نیز که فقط به دنبال تحصیل و تفریح بودند. دانشگاه‌های فعلی ما نیز کم و بیش دارای یک چنین طبقه‌بندی هستند و صحبت ما در مورد قشر اول است که علاوه بر تحصیل، مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور را نیز دنبال می‌کنند. به نظر من دانشجویان قبل از انقلاب بیشتر اهل مطالعه غیر درسی، اهل تفکر، آینده‌نگر و تربیت درست اجتماعی و سیاسی بودند.

دکترطیبی با بیان این‌که در دیدار اخیر رئیس‌جمهور با دانشجویان، دانشجویی متعلق به یکی از نهادهای مقدس انقلاب اسلامی با الفاظ نامناسبی با رئیس‌جمهور صحبت کرده است، افزود: یکی از ویژگی‌های دانشجویان باید آرمان‌گرا بودن آنها باشد و این آرمان‌گرا بودن باید خود را در وجهه اخلاقی نیز نشان دهد. حرف درشت زدن نشان بزرگی نیست و برعکس نشانه‌ کوچکی بیان‌کننده آن است.

وی ادامه داد: نکته دیگری که در فضاهای دانشجویی و دانشگاهی در این سال‌ها به وجود آمده است، عدم شفافیت فعالیت جناح‌های سیاسی است. نبودن احزاب قوی سیاسی و شفاف نبودن نحوه فعالیت احزاب در دانشگاه‌ها باعث شده است که دانشجویان ذیل عناوین مقدسی چون انجمن اسلامی دانشجویان، بسیج، عدالتجو و امثالهم فعالیت کنند. در حالی‌که پشت صحنه و گرایش سیاسی همه آنها همان جریانات مطرح سیاسی در جامعه هستند. عناوین مقدسی مثل بسیج و اسلام متعلق به همه مردم با تفکرات سیاسی مختلف زیر چتر انقلاب هستند و دیدیم سیاسی نبودن این نهادهای مقدس در دوران جنگ چه خدمتی به انقلاب کرد. البته من معتقدم پس از دوران تثبیت انقلاب و نهادهای کارکردی آن، دیگر ضرورتی ندارد که ما از این عناوین در هر زمینه‌ای مثل مهندسی، پزشکی و امثالهم بخواهیم استفاده کنیم.

دکتر طیبی تصریح کرد: اگر هنوز در روستاهای ما مشکلات اساسی مثل مسائل بهداشتی و عمرانی وجود دارد، باید ببینیم چرا سازمان‌های مسئول ما به وظیفه خود درست عمل نکردند که بعد از ۴۰ سال و داشتن این همه ثروت و فروش نفت و نیروی انسانی خوب در روستاها با چنین مشکلاتی مواجه هستیم. من متعجب نمی‌شوم که چرا ۴۰ سال بعد از انقلاب هنوز دانشجویان ما به سبک سال ۵۸ به روستاها می‌روند و با همان روش کارهای عمرانی می‌کنند. آن کارهای عمرانی همان موقع هم جواب ندادند و بلااستفاده ماندند.

رییس جهاد دانشگاهی تاکید کرد: صداقت و سرمایه دانشجویان در میدان دیگری باید به کار برود. سبک و ساختارهای غلط مشکل‌زای ما باید اصلاح شوند. مشکل ما مشکل اشتغال است که جوانان روستاها را ترک می‌کنند. روستاها مخروبه باقی می‌مانند. خوب است دانشجویان در شکل گروه‌های جهادی به روستاها، شهرهای کوچک و حتی محلات شهرهای بزرگ بروند و مشکلات مردم را مشاهده کرده و خواسته‌های آنان را بدانند و بعد بیایند در قالب کرسی‌های نقد و مناظره و یا با دعوت از مسئولان علل مشکلات و راه‌ حل‌ها را واکاوی کنند؛ همین روال در مورد سایر مسائل کشور نیز باید پیش گرفته شود.

دکترطیبی تصریح کرد: اگر چه معتقد به ضرورت وجود احزاب قوی و فعالیت این احزاب در دانشگاه‌ها نیز هستم، ولی حتی بخش دانشجویی احزاب باید بسیار آرمان‌گرا باشد و بر اساس فطرت پاک دانشجویی عمل کند. یک احساس دیگر من در مورد دانشجویان امروز این است که در حوزه‌های سیاسی کمتر بر اساس آرمان‌گرایی خود و فطرت پاک خود عمل می‌کنند و جریانات بیرونی در عملکرد آنها تاثیرگذار بوده است. اما در مورد دسته دوم دانشجویان که بیشتر به فکر درس هستند، مقایسه‌ام این است که این عده به دو علت بهتر درس می‌خوانند؛ یک عده به خاطر فضای بعد از انقلاب و ضرورت اتکا بر توان ملی و ضرورت توسعه علمی و فناورانه کشور که همه این‌ها ایجاب می‌کند دروس خوب خوانده شود و عده‌ دیگری هم علاوه بر اهمیت و ضرورت خوب درس خواندن نگاهی هم به رفتن به خارج و ادامه تحصیل در مقاطع عالی و اقامت در خارج دارند. تعداد این بچه‌ها هم کم نیست و پدیده مهاجرت یکی از مشکلات جدی کشور ما است که حاکی از عدم اطمینان به آینده است. اتفاقاً باز تحلیل این پدیده موضوعی است که باید آزادانه در دانشگاه‌ها مورد نقد و تحلیل قرار گرفته و به ارائه راه حل منتهی شود.

رییس جهاد دانشگاهی در پایان با اشاره به دسته سوم دانشجویان بیان کرد: در مورد دسته سوم ضرورتی به بحث ندارم، اگر چه کم هم نیستند. انقلاب ما به درستی و خارج از خواسته‌های قدرت‌های بزرگ به پیروزی رسید و باید مدل موفق خود برای اداره کشور را به دنیا ارائه کند و این استعداد را دارد. منتها باید شرایط را فراهم کنیم که همه مردم بتوانند در فرایند پیشرفت کشور نقش ایفا کنند. باید شرایط شکوفایی همه استعدادهای مردم را فراهم کنیم و این زمانی حاصل می‌شود که خود را عین دین و حق مطلق ندانیم، خود را عین آزادی و دموکراسی ندانیم و همه جریان‌های علاقمند به انقلاب بتوانند زیر چتر انقلاب برای توسعه و پیشرفت آن در یک محیط سالم اخلاقی، سیاسی و اقتصادی تلاش کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *