کارشناسی ارشد ناپیوسته آموزش زبان انگلیسی
– مقدمه :
در اجرای اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، از جمله بند «ب» اصل دوم و بندهای 3 و 13 اصل سوم و ایجاد شرایط تحقق بند 4 همین اصل و نیز اجرای اصل سی ام و بند 7 اصل چهل و سوم و ایجاد شرایط تحقق بندهای 8 و 9 این اصل و اصول دیگر و با توجه به گسترش روز افزون دانش و کاربرد زبان انگلیسی در زمینه های آموزش زبان انگلیسی در زندگی بشر، پس از بررسی و مطالعه پیشرفتها و نیازهای کشور ، دوره کارشناسی زبان انگلیسی با مشخصات زیر تدوین شده است:
– تعریف و هدف :
دوره کارشناسی ارشد آموزش زبان انگلیسی یکی از مجموعه های آموزش عالی در زمینه علوم انساتی بوده و هدف آن تربیت افراد مستعدی است که بتوانند با آگاهی علمی کافی از عهده وظایف طراحی شیوه های تدریس, ارزیابی فرایند یادگیری و تحقیق و پژوهش بر اساس بروز ترین شیوه ها در آموزش زبان برآیند و آماده تحصیل در مقاطع بالاتر باشند. بر همین مبنا برنامه درسی دوره مرکب از دروس نظری، آزمایشگاهی و پروژه است.
– نقش و توانایی :
فارغ التحصیلان این دوره آمادگی و مهارت های زیر را بدست خواهند آورد:
– مهارت کافی در شناخت بروزترین شیوه های تدریس
– فراگیری مستمر و شناسائی شیوه های برخورد با زبان آموزان در کلیه سطوح
– شرکت در پروژه های ارائه راه حل در جهت از میان برداشتن موانع یادگیری
– کسب توانایی های لازم جهت تجزیه و تحلیل موارد مربوط به زبانشناسی و تحلیل گفتمان در فرایند یادگیری
– مسئولیت پذیری، علاقمندی به پیشرفت حرفه ای، استقبال از رقابت سالم، برخورداری از وجدان کاری و مهارت های ارتباطی، گفتاری، نوشتاری و رفتاری
– برخورداری از مکارم و فضایل انسانی و کسب درک صحیح از امور فرهنگی، اجتماعی و سیاسی و احساس مسئولیت در قبال آنها
– توانایی استفاده از علوم روانشناسی و جامعه شناسی در مواجهه با زبان آموز
– توانایی استفاده از تکنولوژیهای جدید در فرایند تدریس و ارزیابی فرایند یادگیری زبان آموزان
– ضرورت و اهمیت :
تربیت کارشناسان آموزش زبان با توجه به موارد زیر روشن است:
– گسترش و نفوذ روزافزون فناوری و دانش انگلیسی در ابعاد ادبی, صنعتی، تولیدی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و خدماتی و لزوم نوآوری و به روزرسانی آنها جهت ارتقاء کیفی و توسعه توانایی بهره برداری از مواهب و استعداد ها در این زمینه ها
– لزوم همگامی با پیشرفت های جهانی در این حیطه ها
– طول دوره و شکل نظام :
طول متوسط این دوره 2 سال می باشد و برنامه های درسی آن برای 4ترم برنامه ریزی می شود. طول هر ترم 16 هفته آموزش کامل است. مدت هر واحد برای درس نظری 16، عملی و آزمایشگاهی 34 ساعت است.
– واحدهای درسی :
تعداد کل واحدهای درسی وآزمایشگاهی این مجموعه، بر اساس معیار ها و مقررات وزارت، شامل انسجام، پیوستگی، تعادل، انعطاف پذیری، مهارت افزایی، و همچنین تحلیل برنامه های مشابه در برخی از دانشگاههای مشهور دنیا، 32 و به تفکیک زیر است:
تخصصی 26 واحد
پروژه پایان نامه 6 واحد