طیبی در اختتامیه هجدهمین جشنواره بین المللی رویان

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، به نقل از روابط عمومی جهاددانشگاهی، دکتر حمیدرضا طیبی رئیس جهاددانشگاهی در مراسم اختتامیه هجدهمین جشنواره بین المللی تحقیقاتی رویان این نهاد با یادی از زنده یاد دکترسعید کاظمی آشتیانی مؤسس پژوهشگاه رویان و بنیانگذار جشنواره بین‌المللی رویان، گفت: با همت و تلاش والای وی و همکاران جهادگرش در پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی، این جشنواره در رشته‌های مرتبط با علوم سلولی و ناباروری، با شکوه و استقبال کم‌نظیر محققان داخلی و خارجی آغاز و هر ساله بهتر از سال پیش ادامه می‌یابد.
وی  افزود: همانگونه که رییس جشنواره دکتر گورابی اشاره کرد، ارسال بیش از ۲۳۹ طرح تحقیقاتی از ۴۵ کشور جهان، مؤید این واقعیت است که دانشمندان ذیربط در سراسر دنیا، این اتفاق علمی را رصد و به آن توجه می‌کنند. این جایگاه شایسته به دلیل داوری‌های عادلانه و برخوردهای منطقی هیات داوری و اجرایی جشنواره و اعتماد و همکاری متخصصان و صاحب نظران علمی خارجی و داخلی با این همایش است.
دکتر طیبی با بیان این که بی‌شک یکی از دلایل موفقیت جشنواره بین‌المللی رویان و کنگره‌های مرتبط با آن، انتخاب صحیح و دقیق حوزه‌های کاری این جشنواره توسط همکاران پرتلاش ما در پژوهشگاه رویان است، گفت: موضوعات ناباروری، علوم سلولی، سلول‌های بنیادی و سلول درمانی از مباحث روز علوم پزشکی در دنیا محسوب می‌شود چنانکه استحضار دارید از مبحث سلول‌های بنیادی در دانش پزشکی به انقلاب دوم پس از بیوتکنولوژی یاد می‌شود.
وی تصریح کرد: همکاران ما در پژوهشگاه رویان و برخی مراکز دیگر گروه پزشکی در این زمینه، با تلاش و همت مضاعف گام های مهمی را در جهت بومی کردن این دانش برداشته‌اند و یافته‌های این تلاش‌های علمی را، به شکل ملموس و مناسب به جامعه منتقل نموده و از این راه رافع مسایل و مشکلات پزشکی شهروندان مختلف ایرانی و همچنین برخی از شهروندان کشورهای دیگر منطقه شده‌اند.

گسترش دانش و فناوری حوزه سلول های بنیادی منجر به حفظ بنیان مقدس خانواده می شود
دکتر طیبی بیان کرد: گسترش این دانش و فناوری که منجر به حفظ بنیان مقدس خانواده و کاهش درد و آلام بیماران مرتبط می‌گردد در اعتقادات اسلامی ما نیز از جایگاه رفیعی برخوردار است. امیدوارم با برگزاری این گونه همایش‌ها، زمینه تبادل‌نظر بیشتر و رشد سریع تر این علوم فراهم شده و پژوهشگاه رویان نیز در گسترش و تعمیق این دانش مفید و مهم هر روز بیش از پیش مؤثرتر و موفق تر باشد.
وی با اشاره به این که جهاددانشگاهی سازمانی پیشرو در تبدیل علم به کاربرد و ثروت است، ادامه داد: سازمانی که بنده مسوولیت آن را به عهده دارم و پژوهشگاه رویان یکی از واحدهای سازمانی موفق و بالنده آن است، مجموعه‌ای فراگیر و با گستره جغرافیایی، در سراسر کشور است که در حوزه‌های مختلف تحقیقاتی، آموزشی و فرهنگی با ساختار نهاد عمومی غیر دولتی، فعالیت می‌کند.
رییس جهاددانشگاهی با اشاره به فعالیت این نهاد در حوزه علوم پزشکی گفت: در حوزه علوم پزشکی، علاوه بر پژوهشگاه رویان، چند ساختار و سازمان مهم و تأثیرگذار دیگر نیز در جهاددانشگاهی فعالیت می کنند که اهم آنها شامل پژوهشگاه فناوری نوین پزشکی ابن سینا، پژوهشکده گیاهان دارویی، پژوهشکده علوم بهداشتی، پژوهشکده سرطان پستان و واحدهای وابسته به این سازمان در دانشگاه علوم پزشکی تهران و استانهای خراسان رضوی، کرمانشاه، مرکزی و قم می شود.
دکتر طیبی اظهار کرد: در این مراکز تحقیقاتی تمامی تلاش همکاران برآن است که ضمن فعالیت تحقیقاتی و فناورانه، حاصل فعالیت‌های علمی خود را به سرعت و در عین رعایت اصول حرفه‌ای و اخلاقی به جامعه بیماران کشور منتقل و موجب کاهش آلام و مرارت‌های آن ها شوند. از فعالیت های شاخص این مراکز تحقیقاتی، می‌توان به خدمات تشخیصی ـ درمانی بیماری های ناباروری، تولید انواع آنتی‌بادی‌های منوکلونال، شناسایی و جمع‌آوری گیاهان دارویی، تولید داروهای گیاهی و داروهای جدید و نوترکیب، انجام مطالعات اپیدمیولوژیک مستمر و طولی و ارایه خدمات درمانی به بیماران سرطان پستان اشاره کرد.
وی افزود: در زمینه علوم پایه، فنی و مهندسی و علوم انسانی هم، این سازمان دارای چند ساختار مهم نظیر پژوهشکده‌های برق، صنایع شیمیایی، فناوری اطلاعات، توسعه تکنولوژی، مطالعات توسعه، علوم پایه کاربردی، محیط‌زیست، فرهنگ و هنر، علوم و فناوری مواد غذایی، تکنولوژی تولید، گردشگری و پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه به فعالیت های جهاددانشگاهی در حوزه فنی و مهندسی اشاره کرد و گفت: در حوزه فنی و مهندسی عمده فعالیت ما در زمینه تولید فناوری های مورد نیاز صنایع کشور و صادرات تجهیزات و خدمات فنی و مهندسی به سایر کشورها می‌باشد.
وی افزود:  از فناوری تولید و تجاری شده این نهاد می توان به طراحی و ساخت دکل های حفاری نفت، تجهیزات تکمیلی حفاری چاه‌های نفت، مته‌های حفاری نفت و گاز، تولید مواد شیمیایی و پتروشیمیایی، تولید تجهیزات برقی و الکترونیکی و بازوهای بارگیری برای صنعت نفت ایران، طراحی و ساخت فرستنده‌های پرقدرت رادیویی FM, MW، و فرستنده‌های تلویزیونی دیجیتال روستایی برای پخش برنامه های رادیویی و تلویزیونی، طراحی و ساخت سیستم‌های غبارگیر صنعتی شامل الکتروفیلترها، بگ فیلترها و برج‌های خنک‌کن برای رفع آلودگی در صنایع آلوده کننده محیط زیست، تجهیزات آزمایشگاه های فشار قوی برای صنعت برق ایران و تولید انواع آلیاژها و سویرآلیاژها برای صنایع خاص برخی از فناوری های پیشرفته تولید شده، اشاره کرد که در صنایع کشور با موفقیت مورد استفاده قرار می‌گیرند.
رییس جهاددانشگاهی اظهار کرد: در حوزه آموزش این نهاد دارای دو دانشگاه و شش موسسه آموزش عالی، ۴۳ مرکز علمی – کاربردی و تعداد زیادی مؤسسه برای ارایه آموزش‌های کوتاه‌مدت تخصصی است و اخیرا نیز با محوریت پژوهشگاه رویان موفق به کسب مجوز تأسیس دانشکده علوم پایه فناوری های نوین پزشکی از وزارت بهداشت؛ درمان و آموزش پزشکی شده‌ایم.
دکتر طیبی تصریح کرد: امیدواریم هر یک از این توانایی ها و پتانسیل‌ها بیش از پیش در خدمت توسعه کشور عزیزمان و سرزمین‌های دیگر جهان قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *