مركز گردشگري دانشجويان ايران

مركز گردشگري علمي- فرهنگي دانشجويان ايران تشكيلاتي وابسته به جهاددانشگاهي به منظور برداشتن گام‌هاي مؤثر در راستای توسعه ی گردشگري كشور و توسعه ی پايدار اين صنعت و ارتقای فرهنگ گردشگري در نسل جوان و دانشگاهی جامعه، تأسيس گرديد و اساسنامه آن در سال 1381 به تصويب هيأت امناي جهاددانشگاهي رسيد. 

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، کاركرد و اهداف اين مركز بر اساس اولویت‌های فرهنگي كشور و در قالب برنامه‌ريزي، تدوين و اجراي برنامه‌هاي سياحتي، زيارتي و فعاليت هاي ويژه ی گردشگري براي دانشجويان، در محورهاي فرهنگي، علمي- پژوهشی و آموزشي است.
عرصة عملکرد و اهم دستاوردهاي اين مركز در قالب‌هاي “گردش های علمی – فرهنگی”، “همایش، جشنواره و نشست های علمی – تخصصی”، “پژوهش و طرح های مطالعاتی گردشگری”، “اطلاع رسانی و تبليغات “و “آموزش” تعريف مي شود.
از اهم طرح های اجرای شده در زمینه گردش های علمی- فرهنگی می توان به برگزاري 12 دوره طرح ملی “ایران، مرز پرگهر”(بازديد دانشگاهيان از مراکز علمی- فناورانه و مواريث فرهنگي سراسر كشور)، 10دوره طرح ملي “درياي خاك”(کویرنوردی و کویرشناسی دانشجویان ایران)، سه دوره طرح ملي گنبد گیتی(كوهنوردي دانشجويان كشور)، 2 دوره طرح ملي “ایرانِ جهانی و جهانِ ایرانی”(بازديد دانشگاهيان غيرايراني از مواريث فرهنگي و دستاوردهاي انقلاب اسلامي)، 2 دوره طرح ملي دوچرخه‌سواران گردشگر، چهار دوره اجرای بازدیدهای علمی و فرهنگی ویژه صاحبان استعداد برتر بنیاد ملی نخبگان، نخستين دوره طرح ملي اردوهاي دانشجويي بوم گشت ايران و … اشاره کرد.
برگزاري 11 دوره همایش ملی علمي – فرهنگي خلیج فارس، 2 دوره جشنواره ملی عکس دانشجویی جاذبه های گردشگری، طرح ملی تأثیر هدفمندی یارانه‌ها بر توسعه صنعت گردشگری کشور، 2 دوره گردهمايي گروه‌های دانشجویی حامی میراث فرهنگی و گردشگری سراسر کشور، 2 دوره سلسه‌نشست‌هاي چشم‌انداز صنعت گردشگري در ايران(مجموع 24 نشست) و پنج دوره اختتاميه طرح ملی “ایران، مرز پرگهر” و … از جمله ی طرح های اجرا شده در حوزه همایش، جشنواره و نشست های علمی- تخصصی است.
در حوزه پژوهش و طرح های مطالعاتی گردشگری نیز انتشار 25 عنوان كتاب با موضوع گردشگري، انتشار فصلنامه هاي “میراث و گردشگری” و “مطالعات فرهنگي – سياسي خلیج فارس” و انجام طرح های مطالعاتی گردشگری را می توان نام برد.
مجهز کردن پایگاه اینترنتی مرکز www.istta.ir به هفت زبان، راه اندازیپايگاه اطلاع‌رساني همايش ملي خليج فارس  www.persiangulf-co.ir  و ارایه گزارش و مستند كامل برنامه‌هاي اجرا شده و 41 عنوان محصولات چندرسانه ای از اقدام های صورت گرفته در حوزه اطلاع رسانی و تبليغات است.
گفتنی است، در حوزه آموزش نیز این مرکز موفق به برگزاری 49 دوره وره‌های کوتاه مدت آموزش میراث فرهنگی و گردشگری و دوره‌هاي کد اخلاق جهانی جهانگردی شده است.

Comment (1)

  • فرشته پاکزاد Reply

    با سلام و خسته نباشید به نظر طرح های برگزار شده بسیار عالی و دارای ایده جدابی می باشد که اگر مطالعه و بررسی بیشتری انجام گیرد بسیار موفق خواهد بود.

    16 ژانویه 2022 at 12:23

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *