چکیده پایان نامه های مقطع کارشناسی ارشد گروه زبان

نام و نام خانوادگی:الهام کریمی
عنوان پایان نامه: The Effects of Two Types of Task Repetition on Iranian EFL Learners΄ Listening Attention Orientation in L2 Witten Production
رشته تحصیلی:آموزش زبان انگلیسی
مقطع تحصیلی: کارشناسی ارشد ناپیوسته
استاد راهنما: دکتر علیرضا نجفی
چکیده:

در سالهای اخیر روش تدریس مبتنی بر تکلیف باعث ایجاد تغییرات مهمی در مراحل تدریس زبان انگلیسی ‍‍‍‍‍, رویکردها و متود های استفاده شده برای کشف راهی برای جهت گیری توجه زبان آموز به قواعد و معنا شده است. این مطالعه با هدف ثبت تاثیر تفاوت دو نوع روش تدریس مبتنی بر تکلیف (تکرار محتوای تکلیف و تکرار رویه تکلیف)بر جهتگیری شنیداری زبان آموزان ایرانی در تولید نوشتاری به زبان دوم انجام شده است.برای انجام این مطالعه۳۰ (n=30)زن و مرد ایرانی با تحصیلات عالی به صورت اتفاقی انتخاب شده اند. از آزمون(OPT) برای همگن سازی شرکت کنندگان استفاده شده. شرکت کنندگان به صورت اتفاقی در دو گروه یک =(تکرار محتوا) و گروه دو=(تکرار رویه)قرار گرفتن. در این مطالعه۳ فایل صوتی انتخاب شده که بعلت مقایسه جهت گیری توجه زبان آموزان, بالاتر از سطح زبانی هر دو گروه است. شرکت کنندگان برای گوش دادن به فایل و نوشتن گزارش و یا خلاصه دریافتی خود از فایل صوتی ۲۰ دقیقه فرصت دارند. از شرکت کنندگان گروه یک خواسته شد که سه بار به یک فایل گوش دهند و گزارش خود را در سه هفنه تکمیل کنند. در مقابل از گروه دو خواسته شد که هر هفته به یک فایل متفاوت گوش داد و ثبت گزارش کنند. بررسی گزارشات نشان می دهد شرکت کنندگان گروه یک در هر بار گوش دادن به فایل مشابه توجه به معانی داشته و از توجه به ساختار در هر سه گزارش آنها تغییر معناداری نداشته است و در مقابل در شرکت کنندگان گروه دوم توجه به معانی و ساختار در هر مرحله تغییر معنا داری نداشته است. بعلاوه اینکه, پیچیدگی, صحت , و شیوایی در بین جنسیت شرکت کنندگان در مراحل این مطالعه تغییر معنا داری در گروه یک و گروه دوم نداشته است.

کلیدواژه: روش تدریس مبتنی بر تکلیف, تکرار تکلیف, تکرار روند تکلیف, پیچیدگی صحت و شیوایی, جهتگیری شنیداری,تولید نوشتاری QCADesigner

 

نام و نام خانوادگی:پریسا حمیدزاده
عنوان پایان نامه: Impact of Collaborative Learning on Critical Thinking Potential of Iranian ESP Students and Their Attitudes
رشته تحصیلی:آموزش زبان انگلیسی
مقطع تحصیلی: کارشناسی ارشد ناپیوسته
استاد راهنما: دکتر امید طباطبائی
چکیده:

This study aimed at investigating the impact of using collaborative learning activities in Iranian ESP classes on critical thinking potential of Iranian ESP students. An attempt was also made to uncover the attitudes of Iranian ESP students towards the application of collaborative learning in their classes in reference to its impact on critical thinking potential of ESP students. To this end, 40 ESP students were selected based on their performance on Oxford Quick Placement Test. They were, then, assigned to two groups of experimental and control. The experimental group members received the treatment including activities of collaborative learning and the control group was taught ESP materials devoid of such cooperative activities. The instruments employed in the study to measure the extent of critical thinking change of the students and also their attitude were theCalifornia Critical Thinking Skills Test and a researcher-made attitude questionnaire. The statistical analysis of the results revealed that the critical thinking ability of the students improved due to applying collaborative learning activities and they all represented positive attitudes towards the application of collaborative learning activities in ESP classes. The findings offer implications for ESP learners, teachers, materials developers, and test designers.

کلیدواژه: Collaborative Learning, Critical Thinking, English for Specific Purposes, AttitudeQCADesigner

 

نام و نام خانوادگی:سمیه کبیری سمانی
عنوان پایان نامه: Iranian EFL Learners’ Perceptions and Experiences of English Language MOOCs: A Comparison of online and Face-to-Face EFL Courses
رشته تحصیلی:آموزش زبان انگلیسی
مقطع تحصیلی: کارشناسی ارشد ناپیوسته
استاد راهنما: دکتر امید طباطبائی
چکیده:

The present research intended to investigate EFL learners’ attitudes and perceptions of MOOCs, online learning, and face to face Language courses to uncover if there were any significant differences between Iranian EFL learners’ perceptions of language MOOCs and face to face Language courses. The participants were 30 EFL learners who were selected from among conversation classes at a language institute in Isfahan, Iran. Surveys and in depth interviews via Skype were employed to gather the needed data. The findings revealed that from the participants’ point of view, MOOCs facilitate learning for people with special needs, provides an opportunity for continued lifelong learning. In addition, it increases their motivation, increases Access to Information of Interest. Moreover, it was also found that MOOCs were suitable for the participants’ learning style, the design of MOOCs facilitates learning for several types of participants. Form the participants’ perspective, MOOCs lead to more freedom because language learners can learn anytime, and from anywhere, it leads to learning at their own pace. In addition, a significant difference was found between the participants’ attitudes of the MOOCs and face to face groups. In general, the results of the interview and survey revealed that learning via MOOCs was desirable as the participants believed that MOOCs are more flexible than conventional courses. Furthermore, the results of a Chi-square test revealed a significant difference between Iranian EFL Learners’ Perceptions of Language MOOCs and Face to Face Language Courses. These results support the implementation of bMOOCs flipped instruction in foreign language classrooms for better and faster learner improvements in mastering oral communication strategies.

کلیدواژه: bMOOCs, blended learning, flipped classroom, EFL learners’ perception QCADesigner

 

نام و نام خانوادگی:رضوان اکاف
عنوان پایان نامه: A Thesis Submitted in Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree of M.A. in English Language Teaching
رشته تحصیلی:آموزش زبان انگلیسی
مقطع تحصیلی: کارشناسی ارشد ناپیوسته
استاد راهنما: دکتر شیلا خیرزاده
چکیده:

با توجه به اهمیت توالی‌های فرمولی برای زبان آموزان ایرانی زبان انگلیسی در گفتار و متون نوشتاری، و هم چنین فراگیر بودن توالی‌های فرمولی در زبان انگلیسی، از اینرو تسلط به توالی‌های فرمولی یک عامل مهم و کلیدی در مهارت زبانی زبان آموزان زبان انگلیسی است. علاوه بر این اغلب زبان آموزان زبان انگلیسی در یادگیری توالی‌های فرمولی مشکل دارند. جهت رسیدگی به این موضوع، مطالعه‌ی نیمه تجربی حاضر جهت تعیین و بررسی اینکه کدام روش تدریس کلاسی مبتی بر فعالیتهای شنیداری، در یادگیری توالی‌های فرمولی مؤثرتر است انجام گردید. بنابراین مطالعه و تحقیق حاضر به بررسی مقایسه‌ی نقش دیکته تفسیری، دیکته و سؤالات درک مطلب شنیداری در یادگیری توالی‌های فرمولی در میان زبان آموزان ایرانی زبان انگلیسی در سطح متوسط می‌پردازد. بدین منظور 37 زبان آموز ایرانی زبان انگلیسی از سه مؤسسه‌ی آموزش عالی جهاد دانشگاهی واحد اصفهان در این تحقیق شرکت کردند. شرکت کنندگان به سه گروه دیکته تفسیری، دیکته و پاسخ به سؤالات درک مطلب تقسیم شدند. در این مطالعه گروه کنترل وجود نداشت. جهت جمع آوری داده‌ها از ابزاری شامل: فایل شنیداری، متن فایل شنیداری، 10 توالی فرمولی و 3 آزمون شامل: یک پیش آزمون، یک پس آزمون فوری و یک پس آزمون با فاصله یک هفته تأخیراستفاده گردید. این مطالعه 5 هفته به طول انجامید. برای مقایسه‌ی نمرات پس آزمون‌های فوری در سه گروه از تحلیل واریانس یک طرفه بین گروهی استفاده شد و هم چنین جهت مشاهده‌ی اختلاف در حفظ و نگهداری توالی‌های فرمولی در سه گروه از آزمون واریانس یک طرفه استفاده شد. یافته‌های این مطالعه نشان داد که دیکته تفسیری و پاسخ به سؤالات درک مطلب نسبت به دیکته، به میزان قابل توجهی در یادگیری توالی‌های فرمولی مؤثرتر هستند. بعلاوه نتایج مطالعه هیچ تفاوت آماری معنی داری را در میزان حفظ و نگهداری توالی‌های فرمولی در سه گروه تحقیق مشاهده نکرد. نتایج آموزشی یافته‌ها روش دیکته تفسیری را به عنوان یک روش یاگیری مشارکتی که به زبان آموزان این امکان را می دهد که از طریق مشارکت و همکاری مطالب درسی را بهتر یاد بگیرند را پیشنهاد می دهد. انتظار میرود که با توجه به یافته‌های این تحقیق، معلمان دو روش دیکته تفسیری و پاسخ به سؤالات درک مطلب را در کلاسهای درس شان اجرا کنند. بنابراین، این دو روش در کنار دیگر فعالیتهای معمول کلاسی، روش مکملی برای انجام فعالیتهای شنیداری محور در کلاس برای یادگیری بهتر توالی‌های فرمولی برای زبان آموزان ایرانی زبان انگلیسی فراهم می کند.

کلیدواژه: :یادگیری توالی‌های فرمولی، دیکته تفسیری، دیکته، سؤالات درک مطلب شنیداری

 

نام و نام خانوادگی: پرویز طاهری
عنوان پایان نامه: Submitted in partial fulfillment of the requirements For the degree of Master of Art
رشته تحصیلی:کارشناسی ارشد آموزش زبان انگلیسی
مقطع تحصیلی: کارشناسی ارشد ناپیوسته
استاد راهنما: دکتر احسان رضوانی
چکیده:

WTC is very significant for English learners. Without WTC it is impossible to use the target language. On the other hand, developing learner autonomy as the independence in one’s own learning is considered a crucial goal of education.”Moreover” than that learner autonomy in WTC is a necessity that has to be considered in language education. In this study, the researcher investigated whether there is any statistically significant relationship between learner autonomy and WTC among Iranian EFL learners. To this end, 72 English learners were homogenized out of 105 Intermediate learners. A learner autonomy questionnaire and a WTC scale, was given to them; and they were observed, for measuring situational WTC. The quantitative data gathered through these instruments were analyzed to determine the degree of correlation between these two variables. The results demonstrated a significant and moderate relationship between learner autonomy and WTC among intermediate Iranian EFL. Moreover Iranian intermediate EFL learners in this study enjoyed willing to communicate and to some extent are autonomous. Thus, it can be concluded that a significant relationship between learner autonomy and WTC can be seen in Iranian EFL learners.

کلیدواژه: :autonomy, willingness to communicate (WTC) and EFL learners

 

نام و نام خانوادگی: زینب ثالثی
عنوان پایان نامه: Submitted in partial fulfillment of the requirements For the degree of Master of Art
رشته تحصیلی:کارشناسی ارشد آموزش زبان انگلیسی
مقطع تحصیلی: کارشناسی ارشد ناپیوسته
استاد راهنما: دکتر خیرزاده
چکیده:
Learning phrasal verbs (PVs) is of vital importance in both written and spoken English, especially for those English learners who must use English as a second language (ESL) in their daily interactions with proficient speakers. This study focused on two particles (out and in) in exploring a more effective model for presenting PVs in an ESL context. PVs are the focus of this study because they are an essential component of English vocabulary but are typically regarded as very difficult for EFL students to master. For this purpose, an experimental design was used to compare the effect of instruction through image-schematic container illustrations of 16 PVs (supported by the container metaphor model) and a definition-only illustration of the same 16 PVs (supported by the traditional model of PV instruction). The participants consisted of 30 intermediate-level students enrolled in English language vocabulary classes at Afagh language institute, Isfahan who were divided into two experimental groups. Three types of instruments, including one pre-test and two post-tests, were used in this experiment to examine the effectiveness of the container metaphor model compared with the traditional model. The findings of this study challenge the traditional view regarding the difficulty of teaching the meanings of these 16 PVs and suggest that the container metaphor model is more conducive to PV learning and retention. The practical implications demonstrated from these results can be used by EFL teachers and educational stakeholders to validate English-teaching practices. Therefore, this model was recommended to be considered as one model of presenting PVs. The current study demonstrated that researchers should include infrequent PVs in their research in addition to the frequent ones. Finally, limitations of the current study are identified and recommendations for conducting future studies on this topic are proposed.

کلیدواژه: :Cognitive linguistics, Conceptual metaphor, Container metaphor, Image schema, Metaphor, Phrasal verbs, Traditional method of instruction

 

نام و نام خانوادگی: مینا محتشمیان
عنوان پایان نامه: Submitted in partial fulfillment of the requirements For the degree of Master of Art
رشته تحصیلی:کارشناسی ارشد آموزش زبان انگلیسی
مقطع تحصیلی: کارشناسی ارشد ناپیوسته
استاد راهنما: دکتر بهاره خزایی نژاد
چکیده:
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی حذف زبان انگلیسی از برنامه درسی مدارس ایران: دیدگاه معلمان زبان انگلیسی؛ است. در این تحقیق از نظر روش شناسی از روش تحقیق کیفی و کمی استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش را معلمان و دانش آموزان مدارس تشکیل می دهند که به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. 60 دانشجو برای شرکت در مطالعه انتخاب شدند. همچنین 20 معلم نیز انتخاب شدند. هر دو جنس در مطالعه شرکت کردند. دانش آموزان حدود 15 سال سن داشتند. چون دبیرستان بودند همچنین، سن معلمان از 30 تا 55 سال بود. به عنوان ابزار، پرسشنامه محقق در پژوهش استفاده شد و حذف زبان انگلیسی از برنامه درسی مدارس ایران از دیدگاه معلمان و دانش آموزان EFL ارزیابی شد. با توجه به نتایج 31 زیرمعیار و 8 معیار به دست آمد. ابزار دوم پژوهش، مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. همچنین با دانش آموزان و معلمان با 10 سوال تشریحی در رابطه با تجربیات آنها از تدریس زبان انگلیسی در مدارس مصاحبه شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی توسط Smart PLS v.3 استفاده شد. نتیجه گیری شد که دیدگاه معلمان و دانش آموزان به حمایت از یادگیری زبان انگلیسی در مدارس ایران منجر می شود.
کلیدواژه: :حذف زبان انگلیسی، برنامه درسی مدارس ایرانی، دیدگاه معلمان و دانش آموزان

نام و نام خانوادگی:نیلوفر مللی
عنوان پایان نامه: تاثیر تکرار بخشی از متن وکل متن بر روی درک شنیداری، فرایند درک و مشکلات درک شنیداری
رشته تحصیلی: آموزش زبان انگلیسی
مقطع تحصیلی: کارشناسی ارشد ناپیوسته
استاد راهنما: دکتر شیلا خیرزاده

چکیده:
این پایان نامه یک رویکرد محصول محور و فرآیند محور برای بررسی چگونگی ساختار یک روش تدریس رایج در کلاسهای شنیدن زبان دوم – تکرار – را ارائه می دهد به گونه ای که درک شنیداری را افزایش می دهد و پردازش ورودی را تسهیل می کند. هدف اصلی این تحقیق بررسی تاثیر تکرار بخشی از متن و کل متن بر روی درک درک شنیداری، فرایند درک و مشکلات درک شنیداری است.
بدین منظور ، 50 زبان آموز متوسط که زبان انگلیسی زبان دوم انها است (25 زن و 25 مرد) در موسسه سفیر دانش در اصفهان ، ایران به طور تصادفی انتخاب شدند و به دو گروه 25 نفره تقسیم شدند. یک گروه از طریق کل متن و گروه دیگر از طریق تکرار بخشی از متن به مدت ده جلسه آموزش داده شدند. محقق از چهار ابزار اصلی استفاده کرد: یک متن شنیدنی از کتاب تاچ استون 2برای اندازه گیری درک شنیداری. ابزار دوم پیش آزمون چند گزینه ای از کتاب تاچ استون 2 برای سطوح متوسط برای سنجش درک مطلب از زبان آموزان بود. ابزار سوم پس آزمون چند گزینه ای از کتاب تاچ استون 2 برای سطوح متوسط برای سنجش درک مطلب از زبان آموزان بود.این آزمون توانایی هر دانش آموز در مهارت گوش دادن پس از دوره ی رسیدگی و تدریس را ارزیابی کرد.
بعلاوه ، از پرسشنامه مشکلات درک شنیداری برای یافتن مشکلات درک شنوایی هر دو گروه استفاده شد. نتایج نشان داد که هر دو نوع تکرار به طور مستقل موثر بودند. با این حال ، نتایج مقایسه دو روش آموزش نشان داد تکرار بخشی از متن در مقایسه با تکرار کل متن در رشد توانایی درک شنیداری موثرتر هستند. بعلاوه ، نتایج پرسشنامه ها حاکی از آن بود که مشارکت کنندگان در گروه تکرار بخشی از متن کمتر از گروه تکرار کل متن دارای مشکلات درک مطلب شنیداری هستند. بنابراین ، به معلمان توصیه می شود برای بهبود درک شنوایی زبان آموزان متوسط زبان انگلیسی ، از تکرارها ، به ویژه تکرار بخش بخش برای بهبود بخشیدن به درک مطلب شنیداری دانش اموزان ایرانی سطح متوسط که زبان انگیسی زبان دوم ان ها است، استفاده کنند.

کلیدواژه: درک مطلب شنیداری، مشکلات درک مطلب شنیداری، تکرار کل متن، تکرار بخشی از متن

تاریخ دفاع: زمستان 1399

نام و نام خانوادگی:رضوان بیژنی
عنوان پایان نامه: سنتز بیولوژیکی و مشخصه یابی نانوذرات اکسید مس توسط عصاره سیب زمینی و پوست آن
رشته تحصیلی:کارشناسی ارشد آموزش زبان
مقطع تحصیلی: کارشناسی ارشد ناپیوسته
استاد راهنما: دکتر امید طباطبایی

چکیده:
این مطالعه اثر آموزش فاصله ای و فشرده بر یاگیری حروف اضافه ی زبان آموزان ایرانی را مقایسه کرده است. برای نیل به این هدف، 50 شرکت کننده دختر ایرانی از بین بین سن 14 تا 16 سال انتخاب شده اند. شرکت کنندگان انتخاب شده از طریق روش نمونه گیری غیرتصادفی بر اساس آزمون آکسفورد انتخاب شدند. سپس شرکت کنندگان به طور تصادفی به دو گروه آزمایش تقسیم شدند: گروه فاصله ای و گروه فشرده. پس از آن، هر دو گروه پیش آزمون حروف اضافه داده اند. سپس بعضی از حروف اضافه به دو گروه آزمایش آموزش داده شد. در کلاس فشرده، حروف اضافه در پنج جلسه ی 60 دقیقه ای اموزش داده شدند. در کلاس فشرده حروف اضافه در یک جلسه فشرده 60 دقیقه ای تدریس شدند، در حالی که حروف اضافه به مدت سه جلسه کوتاه 20 دقیقه ای به گروه فاصله ای آموزش داده شدند. پس از آموزش، پس آزمون حروف اضافه از هر دو گروه گرفته شد وسرانجام داده ها با استفاده از آزمون های تی زوجی و تی مستقل تجزیه و تحیل شدند. نتايج به دست آمده حاكي از آن بود كه هر دو گروه در پس آزمون پیشرفت داشتند اما گروه فاصله ای نسبت به گروه فشرده عملکرد بهتری داشتند. در واقع بین پس ازمون دو گروه اختلاف معنا داري وجود داشت به نفع گروه فاصله ای. در نهایت، فواید آموزشی و پیشنهادات این تحقیق توضیح داده شدند.

کلیدواژه:آموزش فاصله ای، آموزش فشرده، حروف اضافه

تاریخ دفاع: تابستان 1398

نام و نام خانوادگی:مینا میرزائی
عنوان پایان نامه: Submitted in partial fulfillment of the requirements for the degree of Master of Art in TEFL
رشته تحصیلی: آموزش زبان انگلیسی
مقطع تحصیلی: کارشناسی ارشد ناپیوسته
استاد راهنما: دکتر احسان رضوانی

چکیده:
اين مطالعه با هدف بررسی اثرات هوش هيجانی بر يادگيري واژگان زبان آموزان دو زبانه و تک زبانه انگلیسی انجام شده است. شرکت کنندگان در این مطالعه زن بودند و به طور تصادفی از سن ابتدایی انتخاب شدند. تمام زبان آموزان در سطوح عالی زبان انگلیسی بودند. این مطالعه در سه کلاس انجام شد و این سه کلاس به صورت کمی انتخاب شدند. هر کلاس دارای 15 دانش آموز است و در یک رده سنی بودند و معلم مشابهی دارند. آنها به صورت تصادفی از موسسه انگلیسی زبان کیش در استان اصفهان منتخب شدند تا پرسشنامه هوش هیجانی (EI) را تکمیل کنند و به آزمون پیشرفت واژگان پاسخ دهند. پرسشنامه EI شامل 133 سوال بود که پانزده مولفه EI را مورد بررسی قرار داد. آزمون باتری واژگان شامل 40 مورد در فرمت های مختلف آزمون است که بر اساس یکی کتاب رسمی مقطع متوسطه تهیه شده است. نتایج پژوهش نشان داد که بین هوش هیجانی دانش آموزان و دانش واژگان در هر دو گروه تک زبانه و دو زبانه رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. این یافته، که با مطالعات قبلی سازگار نیست، نشان می دهد که سهم EI در یادگیری واژگان، بحث انگیز است. نتایج همچنین نشان داد که زبان آموزان تک زبانه و دو زبانه در انجام برخی از مولفه های EI به طور قابل توجهی متفاوت از یکدیگر عمل کرده اند. این نشان می دهد که ظرفیت عاطفی دانش آموزان یک زبانه و دو زبانه متفاوت است. علاوه بر این، این ظرفیت های عاطفی را می توان به شیوه ای متفاوت در فرایندهای یادگیری زبان و به طور خاص در یادگیری واژگان استفاده کرد.
کلیدواژه:هوش هيجاني (EI)، دانش واژگان ،پرسشنامه عاطفي بار-روي (EQ-I)

تاریخ دفاع: شهریور 1398

نام و نام خانوادگیمحدثه نیکخواه
عنوان پایان نامه:نقد دوره های تربیت مدرس برگزار شده در موسسات زبان استان اصفهان
رشته تحصیلی:آموزش زبان انگلیسی
مقطع تحصیلی: کارشناسی ارشد ناپیوسته
استاد راهنما: دکتر احسان رضوانی

چکیده:
The purpose of this study was to explore and investigating institute officials’, EFL teachers’, and EFL teacher trainees’ perceptions of the strengths and weaknesses of the Teacher Training Courses (TTCs) held in language institutes in Isfahan. A total number of 10 officials, 10 trainers, and 50 trainees were accessed, and the required data were collected of the participants through questionnaires and interviews. A researcher made questionnaire, the whole process was done in three sessions and during approximately 200 minutes. The findings indicated that the institute officials concurred that their institute had a range of services to support learners and overall positive attitude towards the training environment and administration. According to the perspectives of the course instructors, the course material was updated and the methods used by the TTC trainer make the content clear and easy to understand. And finally according to trainees’ perspectives for course content and structure, delivery methods, and instructors/facilitators, the trainees had significantly positive attitudes, but for training activities and training environment/administration, their positive attitudes did not reach statistical significance. All these results show that the major strength was found to be using experienced language teachers and teacher trainers most of whom held internationally recognized teaching certificates such as CELTA or TESOL. Notwithstanding, there were a few problems such as the limited time of the course, the nature of the classes, and lack of the needed equipment. Another issue that could be considered a drawback of the courses (according to 70% of the trainers) was the fact that for demo lessons, the trainees had to teach classes where the students were their peers. This study will have implications for institute officials, teacher’s trainers, and trainees.

کلیدواژه: Critical Evaluation, Language Institutes, Teacher Training Course

تاریخ دفاع: پاییز 1399

نام و نام خانوادگیحسن اسدی اقبلاغی
عنوان پایان نامه: Investigation of Reasons for Lack of Skills in Reading Comprehension and Summarizing L2 Academic Papers among Iranian MA English Teaching Students
رشته تحصیلی: آموزش زبان انگلیسی
مقطع تحصیلی: کارشناسی ارشد ناپیوسته
استاد راهنما: دکتر علیرضا نجفی

چکیده:
This mixed method study investigated the reasons for lack of skills in reading comprehension and summarization of L2 academic papers among Iranian MA English teaching students. 50 postgraduate English teaching students from ACECR Institute of Higher Education (Isfahan Branch), Azad university of Khorasgan, Azad university of Najafabad, Payame Noor University of Isfahan, university of Sheykh Bahaei, Sobhe Sadegh Institute of Higher Education, and 6 English teaching professors took part in this study. A questionnaire and an interview were used as the main instruments in the study. The results showed that regarding reading comprehension, the unfamiliar content and inability to understand the subject content that are conceptual knowledge are very important reasons. Regarding summarizing skills, linking sentences smoothly was considered as a very difficult skill. Regarding reading comprehension and summarizing activities in the classroom, students did not prefer to have the key textbook used in class, but they preferred to do supplementary exercises in the class. Furthermore, group discussions on tasks was considered as the least frequent activity, but oral presentations were very frequent in the class and have not affected reading comprehension and summarization. Moreover, According to the interview, unfamiliar content and lack of background knowledge are the major reasons for reading comprehension problems, and lack of knowledge of proper vocabulary is a very significant reason for summarizing problems. Also, in order to improve the reading comprehension and summarization a relevant instruction should be included in the syllabus, updated topics and books should be taught, group discussions should be held in the class, linguistic knowledge should be taught, and finally conceptual knowledge and background knowledge should be developed. The academy can comprise a relevant course in the curriculum to advance the students’ abilities in reading comprehension and summarization of L2 academic articles. Additionally, the instructions can be taught by English teaching professors, and MA and BA students can use them through comprehending and summarizing diverse papers.

کلیدواژه:Reading Comprehension, Summarization, L2 Academic Papers, MA English Teaching Students

تاریخ دفاع: پاییز 1399

نام و نام خانوادگیمحمد امیری
عنوان پایان نامه: The Relationship between Depression and Speaking Ability Among Iranian Male and Female EFL Students
رشته تحصیلی:آموزش زبان انگلیسی
مقطع تحصیلی: کارشناسی ارشد ناپیوسته
استاد راهنما: دکتر احسان رضوانی
چکیده:
This study was an attempt to investigate the relationship between depression and speaking ability of Iranian male and female EFL students. At first, an OPT test was administered to male and female Iranian EFL students and then based on their scores the 60 homogenous students were selected, after that they were divided into male and female students. Next, the depression questionnaire of Radloff was distributed among 60 students in manual style to separate depressed and undepressed students, next they were given a willingness-to-communicate questionnaire, in the end students participated in a depression speaking test (interview) which was the IELTS speaking test about depression. The researcher was the interviewer. The findings indicated that male EFL learners’ depression was significantly and negatively correlated with their speaking ability. The relationship between depression and speaking ability of females was a stronger and more negative relationship than males. Based on the results of this study it was concluded that depressed male EFL learners were, by and large, not willing to communicate, but the degree to which they were reluctant to speak was not of statistical significance. Results also showed that the depressed female learners were, in general, willing to speak, though not to a significant extent. All the results show that depression can affect speaking ability and willingness to communicate and students should be careful about the fact.

کلیدواژه:Depression, Speaking Ability, EFL Students, Willingness to Communicate

تاریخ دفاع: پاییز 1399

نام و نام خانوادگیالهام شمشی
عنوان پایان نامه: Effect of Collaborative and Individual Tasks on Receptive and Productive Knowledge of Grammatical Collocations
رشته تحصیلی: آموزش زبان انگلیسی
مقطع تحصیلی: کارشناسی ارشد ناپیوسته
استاد راهنما: دکتر محمد مهدی رضائی

چکیده:
هدف اين تحقيق، بررسي تاثير فراگیری کلمات همگرای انگلیسی توسط فراگیران فارسی زبان در محیط آموزشی مبتنی بر وظیفه (Task) است. شرکت کنندگان در این مطالعه زبان آموزان سطح پیشرفته از موسسه زبان جهاد در شهر اصفهان بودند. به منظور همگون کردن شرکت کنندگان جديدترين آزمون تعيين سطح آکسفورد از ۴۰۰ زبان آموز در موسسه ذکر شده گرفته شد. بر اساس نتايج به دست آمده از آزمون تعیین سطح و مقیاس نمرات استاندارد، ۴۵ نفر از آنها به عنوان شرکت کنندگان سطح پیشرفته برای تحقیق انتخاب شدند.آنها به سه گروه ۱۵ نفره تقسیم شدند. دو گروه مورد آزمایش و یک گروه شاهد. یکی از گروه های مورد آزمایش individual tasks و گروه دوم collaborative tasks و گروه شاهد روش آموزش طبیعی موسسه را دریافت کردند. در آغاز از همه دانش آموزان در تمام کلاسها یک پیش آزمون از دو نوع گرامر کلمات همگرا گرفته شد. پس از آن تحقیق به مدت چهار هفته انجام گرفت. دو نوع task در این مدت RET,RCT استفاده شد. در پایان این دوره، پس آزمون اجرا گردید. با توجه به نتایج بدست آمده به این نتیجه رسیدیم که دو گروه مورد آزمایش نسبت به گروه شاهد بهتر عمل کردند. با مقایسه نمرات دو گروه مورد آزمایش با یکدیگر متوجه شدیم که individual tasks باعث تسهیل دانش دریافتی و collaborative tasks باعث تسهیل دانش تولیدی میشود.

کلیدواژه:وظایف همکاری، وظایف فردی، دانش دریافتی، دانش تولیدی، کلمات همگرا

تاریخ دفاع: تابستان 1396

نام و نام خانوادگیندا ناصر
عنوان پایان نامه: Evaluation of English Textbook, English 2 for Vocational High School Students: Teachers’ Perception in Focus
رشته تحصیلی:آموزش زبان انگلیسی
مقطع تحصیلی: کارشناسی ارشد ناپیوسته
استاد راهنما: دکتر خیرزاده

چکیده:
کتابهای درسی در حیطه آموزش و یادگیری زبان به ویژه در زمینه های رسمی یعنی مدارس نقش حیاتی دارند. در تحقیق حال حاضر، محقق محتوا و قالب کتاب درسی English2 را که در دبیرستانهای فنی حرفه ای و کاردانش ایران تدریس می شود را از منظر معلمان ارزیابی کرده است. برای دستیابی به اهداف مطالعه ، از پنج معلم دلیجان با 2 تا 9 سال سابقه تدریس خواسته شد که کتاب های درسی را ارزیابی کنند و از آنها مصاحبه شد تا نظرات و پیشنهادات ‍خود را با توجه به نقاط قوت و ضعف کتاب های درسی برای بهبود کتاب درسی بیان کنند. نتایج مطالعه نشان داد که محتوای کتاب درسی به اصلاح و بازنگری بیشتری نیاز دارند. با این حال ، قالب کتاب درسی رضایت بخش ترین بخش کتاب بود. یافته های این مطالعه می تواند به توسعه دهندگان مطالب در روند ویرایش و بهبود کتب درسی کمک کند.

کلیدواژه:کتاب درسی زبان انگلیسی – هنرستان فنی خرفه ای و کاردانش

تاریخ دفاع: پاییز 1399

نام و نام خانوادگی:منیژه اکبری بیشه
عنوان پایان نامه: Effects of Computer-Assisted language Teaching (effect of Word App Software) on Pronunciation Accuracy of Iranian EFL Learners
رشته تحصیلی: آموزش زبان انگلیسی
مقطع تحصیلی: کارشناسی ارشد ناپیوسته
استاد راهنما:دکتر سیدامید طباطبائی

چکیده: هدف از این مطالعه بررسی تاثیر آموزش CALL / CD بر بهبود توانایی تلفظ زبان آموزان است. برای این منظور، 40 دانش آموز که در موسسه زبان  انگلیسی ره پویان علم در مبارکه، اصفهان ثبت نام کرده بودند به عنوان نمونه انتخاب شدند. این دانش آموزان به منظور تسلط در سطوح مهارت خود تحت آزمون همگن سازی آکسفورد مورد ارزیابی قرار گرفتند. سپس آنها به دو گروه 20 نفره تقسیم شدند و به طور تصادفی به دو شرایط درمان (آزمایش و کنترل) تقسیم شدند. پیش آزمون تلفظ برای هر دو گروه اجراشد و سپس دانش آموزان گروه تجربی به مدت 8 جلسه تحت مراقبت و اموزش قرار گرفتند. دستورالعمل مبتنی بر CALL / CD در گروه تجربی استفاده شد در حالیکه روشهای متعارف معمول در گروه کنترل استفاده شد. بر اساس تجزیه و تحلیل آماری، ملاحظه شد که بین عملکرد کنترل و گروه های تجربی تفاوت معناداری وجود دارد. یافته ها همچنین نشان داد که یادگیری مبتنی بر CD در افزایش انگیزه یادگیرندگان در بهبود تلفظ موثر بود. یافته های این مطالعه ممکن است پیامدهایی برای یادگیرندگان L2، معلمان و توسعه دهندگان مواد داشته باشد.

کلیدواژه: یادگیری زبان کامپیوتری (CALL)، آموزش / یادگیری مبتنی بر CD و مهارت تلفظ

تاریخ دفاع: بهار 1398

 

نام و نام خانوادگی:معصومه شیرمحمدی
عنوان پایان نامه: The Impact of Telegram Application on Vocabulary Learning of Young Iranian EFL Learners
رشته تحصیلی: آموزش زبان انگلیسی
مقطع تحصیلی: کارشناسی ارشد ناپیوسته
استاد راهنما:دکتر شیلا خیرزاده

چکیده: هدف از انجام این تحقیق، بررسی تاثیر نرم افزار تلگرام بر بهبود عملکرد یادگیری واژگان زبان آموزان خردسال ایرانی بوده است. به منظور رسیدن به این هدف، 50  زبان آموز که در موسسه  آموزش زبان انگلیسی زبان امید در کردستان مشغول تحصیل بودند، انتخاب شدند. این شرکت کنندگان در یک آزمون واژگان شرکت کردند و تعداد 30  زبان آموز سطح مقدماتی به صورت انتخاب غیر تصادفی به دو گروه مساوی تلگرام و سنتی تقسیم شدند. سپس، در طول دوره آموزش، گروه تلگرام تدریس واژگان را از طریق تلگرام دریافت نمود و گروه سنتی آموزش واژگان را از طریق کلاس های عادی موسسه دریافت نمود.  پس از جلسات  تدریس توسط محقق، پس آزمون واژگان از زبان آموزان گرفته شد. علاوه بر این، از 15 نفر از زبان آموزان و والدین انها مصاحبه حضوری انجام گرفت. برای مقایسه میانگین پیش آزمون و پس آزمون هر دو گروه از آزمون آماری تی استفاده گردید.  در آخر، نتایج نشان داد که نرم افزار تلگرام تاثیر قابل توجهی بر بهبود عملکرد یادگیری واژگان زبان آموزان خردسال ایرانی داشته است. علاوه بر این، یادگیری واژگان از طریق تلگرام مفید تر از یادگیری از طریق کلاسهای سنتی می باشد .

کلیدواژه:یادگیری واژگان، نرم افزار تلگرام، زبان آموزان خردسال

تاریخ دفاع: تابستان 1397

 

نام و نام خانوادگی: ندا نصر اصفهانی
عنوان پایان نامه:
تاثیرات متفاوت تکرار یک تمرین بر توانایی درک شنیداری افراد از طریق موبایل
رشته تحصیلی:
آموزش زبان انگلیسی
مقطع تحصیلی:
کارشناسی ارشد ناپیوسته
استاد راهنما: دکتر امید طباطبایی

چکیده:  این تحقیق تاثیرات تکرار یک تمرین ازطریق موبایل بر روی توانایی شنیداری زبان آموزان ایرانی را روشن می سازد. دراین تخقیق از پیش ازمون و پس ازمون با حضور 30 زبان آموز در موسسه زبانی درایران استفاده شده است. برای روشن سازی این موضوع هم سطح بودن علمی 30 زبان آموز بزرگسال به وسیله تست استاندارد شده بررسی شد و 15نفر از آنها وارد گروه الف شدند،گروهی که متن شنیداری رادرکلاس گوش دادندو 15 نفر دیگر به گروه ب تخصیص یافتند، گروهی که متن شنیداری را ازطریق موبایل دریافت نمودند. سپس به هر گروه یک متن شنیداری همراه بامتن پاسخگویی و 12 سوال اختصاص داده شد و از افراد در طول 4 هفته متوالی خواسته شدکه در هر هفته فقط یکباربه آن گوش داده و به سوالات پاسخ دهند تا تاثیرات تکرار یک تمرین بر روی توانایی شنیداری آنها مشخص گردد.گروه اول بافاصله یک هفته متن شنیداری مشخصی را در کلاس گوش دادند و گروه دوم متن شنیداری دیگری را ازطریق موبایل دریافت کردند. از آنها خواسته شد که به آن بافاصله یک هفته گوش داده وجواب سوالات را ازطریق موبایل برای معلم خود بفرستند. به علت کمی تعداد زبان آموزان گروه کنترل وجود نداشته و دو گروه بایکدیگر مقایسه می گردند. جواب سوالات در اولین هفته به عنوان پیش آزمون در نظر گرفته شدند. از هر دو گروه خواسته شدکه تنها یکبار به هرمتن درطول هفته گوش دهند و جوابهای هفته چهارم به سوالات به عنوان پس آزمون در نظر گرفته شدند. نتایج پیش ازمون و پس ازمون به کمک آماره های Paired-Sample t test  وOne-Way ANCOVA بررسی شدند و نتایج حاصله نشان داد که پیشرفت قابل توجهی در هر دو گروه زبان آموزان چه در کلاس و همچنین گروهی که در این مدت به پاسخ گویی سوالات از طریق موبایل پرداخته بودند با توجه به استفاده از تکرار تمرین در درک شنیداری وجود داشت، اما تفاوت قابل توجهی بین این دو گروه دراستفاده از روش تکرار یک تمرین قابل مشاهده نبود. نتایج بدست آمده ادعای اینکه تکرار یک تمرین یکی از مهمترین عوامل موثر در توانایی درک شنیداری زبان آموزان است را تایید می کند. نتایج این تحقیق می تواند توجه معلمین و تهیه کنندگان کتاب را به خود جلب کند. این نتایج می تواند توسط معلمین زبان انگلیسی، طراحان کتاب و تهیه کنندگان کتاب برای راحتی در آموزش زبان انگلیسی هنگامی که دانش آموزان در فاصله دور هستند مورد استفاده قرارگیرد.
واژگان کلیدی: آموزش زبان بر اساس تمرین –  تمرین تکرار – کمک موبایل در یادگیری زبان – کمک کامپیوتر در یادگیری زبان –  مکالمه ازطریق کامپیوتر
تاریخ دفاع: شهریور 1397

نام و نام خانوادگی : علی ساکی
عنوان پایان نامه : ارزشیابی کتاب “انگلیسی برای دانشجویان علوم سیاسی” از دیدگاه اساتید و دانشجویان
رشته تحصیلی : زبان انگلیسی – آموزش زبان
مقطع تحصیلی : کارشناسی ارشد ناپیوسته
استاد راهنما : دکتر سید امید طباطبایی
چکیده : تحقیق پیش رو با هدف ارزشیابی کتاب “انگلیسی برای دانشجویان علوم سیاسی” آموزش داده شده در دانشگاه شهید چمران اهواز از دیدگاه استاید و دانشجویان این رشته انجام گرفته و در پایان پیشنهاداتی برای بهبود این کتاب ارائه شده است. در این پروژه تحقیقاتی تنها خصوصیات مربوط به محتوی کتاب و فرمت کتاب مورد مطالعه قرار گرفته و برای دستیابی به اهداف ذکر شده روش تحقیق آمیخته که شامل استفاده از پرسشنامه، مصاحبه نیمه ساختاریافته و مشاهده کلاسی می شود مورد انتخاب قرار گرفته است. سه استاد و 31 دانشجوی رشته علوم سیاسی در این تحقیق شرکت نموده اند. نتایج تحقیق نشان دهنده باور اساتید و دانشجویان بر ناهمخوانی کتاب حاضر با نیازهای آموزشی آنان در حوزه های فرمت کتاب (روش تدریس، متناسب بودن برای دانشجو، طراحی کتاب) و محتوی (محتوی عمومی، مهارت شنیدار، مهارت گفتار، مهارت خواندن، مهارت نوشتار، لغت، دستور، تلفظ، تمرین ها) است. بر مبنای این یافته ها نویسندگان توصیه می کنند که برای بهبود کتاب اقداماتی نظیر اضافه نمودن بخش های جداگانه جهت تقویت چهار مهارت اصلی، اضافه نمودن واژه نامه انگلیسی به فارسی، بروزرسانی متن ها، و بازطراحی کتاب انجام شوند. می توان از نتایج این تحقیق برای طراحی کتاب هایی متناسب تر برای آموزش انگلیسی تخصصی رشته علوم سیاسی و سایر رشته های دانشگاهی بهره برد.
کلمات کلیدی : انگلیسی برای اهداف خاص، انگلیسی برای اهداف دانشگاهی، ارزشیابی کتاب انگلیسی، انگلیسی برای علوم سیاسی
تاریخ دفاع : 1396

شماره دانشجویی :
نام و نام خانوادگی : سمیه افراز
عنوان پایان نامه : تأثیر طرح ریزی بر روی اضطراب و کیفیت تولید نوشتاری زبان آموزان ایرانی.    طرح ریزی پیش از تکلیف در مقایسه با طرح ریزی همزمان با تکلیف
رشته تحصیلی : زبان انگلیسی – آموزش زبان
مقطع تحصیلی : کارشناسی ارشد ناپیوسته
استاد راهنما : دکتر شیلا خیرزاده
چکیده : اعتقاد بر این است که رویکرد مبتنی بر تکلیف ، شرایط مطلوب تری برای زبان آموزان ایجاد و یادگیری زبان دوم را تسهیل می کند. به همین دلیل ، آموزش و یادگیری زبان بر اساس این رویکرد اخیراُ در مرکز توجه بسیاری از مدرسان زبان دوم و طراحان برنامه درسی قرار گرفته است. این مطالعه به بررسی اثر بخشی طرح ریزی پیش از تکلیف و طرح ریزی همزمان با تکلیف ،به عنوان طرح ریزی های متداول، بر دقت و پیچیدگی کیفیت نوشتاری زبان آموزان ایرانی می پردازد. در این تحقیق از میان 60 نفر زبان آموز انگلیسی مرد و زن ، 41 نفر انتخاب شدند. میانگین سن شرکت کنندگان در این مطالعه که بین 25 تا 35 سال داشتند ، حدود 30 سال بود. آنها به دو گروه طرح ریزی پیش از تکلیف و طرح ریزی همزمان با تکلیف تقسیم شدند. در طرح ریزی پیش از تکلیف ، یک قطعه متن خواندنی به شرکت کنندگان داده شد، در حالیکه در طرح ریزی همزمان با تکلیف یک موضوع داده شد تا در مورد آن بنویسند.پس از اینکه هر دو گروه از شرکت کنندگان نوشته های خود را ایجاد کردند، برای اندازه گیری میزان اضطراب آنان ، یک نسخه ترجمه شده از پرسشنامه اضطراب به آنها داده شد. برای اندازه گیری دقت نوشتار دانش آموزان معیار جملات بدون خطا و برای اندازه گیری پیچیدگی نوشتار آنان معیار نسبت اجزای جملات به کل جملات محاسبه شد. داده های حاصل از پرسشنامه با استفاده از معیار همبستگی پیرسون تحلیل شد ،بعلاوه، اطلاعات بدست آمده از سنجش میزان دقت و پیچیدگی توسط   معیار زوجیt-test  از لحاظ کمی تحلیل شد. نتایج نشان داد که هر دو گروه طرح ریزی پیش از تکلیف و طرح ریزی همزمان با تکلیف  تاَثیر مثبتی بر افزایش پیچیدگی نوشتار دانش آموزان داشتند اما تاَثیر قابل توجهی بر دقت نوشتار آنان نداشتند. علاوه بر این ، اضطراب طرح ریزان پیش از تکلیف، ارتباط منفی با کیفیت نوشتار آنان داشت. یافته های این مطالعه می تواند الهام بخش معلمان زبان باشد تا از روش های مذکور در کلاس های آموزش مهارت نوشتن بهره مند گردند.
کلمات کلیدی : اضطراب زبان، طرح ریزی، تکلیف، آموزش مبتنی بر تکلیف، دقت نوشتن، اضطراب نوشتن، پیچیدگی نوشتن
تاریخ دفاع : 1396

47743