چکیده پایان نامه های مقطع کارشناسی ارشد

Search
Generic filters
Exact matches only
Filter by Custom Post Type

نام و نام خانوادگی:محمد کریمی
عنوان پایان نامه: شبیه سازی و بررسی افزایش تولید دی متیل اتر با استفاده از راکتور غشایی بستر سیال دوگانه
رشته تحصیلی:مهندسی شیمی – جداسازی
مقطع تحصیلی: کارشناسی ارشد ناپیوسته
استاد راهنما: دکتر روح اله صادقی
چکیده:

نگرانی در مورد آلودگی زیست محیطی و تقاضای روزافزون انرژی، جامعه جهانی را ترغیب کرده است که از سوخت های پاک استفاده کند که در میان آنها دی متیل اتر یک نامزد امیدوارکننده برای مشارکت در بخش حمل و نقل می باشد. دي متيل اتر در شرايط محيطی بصورت گازی بي رنگ و از نظر خصوصيات فيزيكي شبيه به گاز مایع است، لذا جايگزين مناسبي در مصارف حرارتي و خانگي می باشد. در این مطالعه، سنتز دی متیل اتر در یک راکتور غشایی بستر سیال دوگانه صنعتی پیشنهاد و براساس مدل دو فازی حباب و چگال شبیه سازی شد. این پیکربندی شامل دو راکتور بستر سیال است. راکتور اول که یک راکتور غشایی بستر سیال است، راکتور خنک شونده با گاز نام دارد و مجهز به یک غشای پلادیوم-نقره انتخاب پذیر نسبت به هیدروژن برای افزایش میزان تولید دی متیل اتر می باشد. راکتور دوم که یک راکتور بستر سیال معمولی است، راکتور خنک شونده با آب نام دارد و مجهز به یک خنک کننده آبی جهت افزایش میزان تولید دی متیل اتر می باشد. در ادامه دو نوع سیستم جریان همسو و جریان ناهمسو برای پیکربندی فوق ارائه و اثرات پارامترهای مختلف دما، فشار، نسبت خوراک و اثر سرعت ظاهری بر میزان تولید دی متیل اتر و درصد تبدیل مونوکسیدکربن مورد بررسی قرار گرفت. همچنین یک شرایط بهینه برای عمکلرد راکتور جدید پیشنهاد شد. نتایج نشان دهنده افزایش میزان تولید دی متیل اتر و درصد تبدیل مونوکسیدکربن با به کارگیری پیکربندی جدید است. درصد تبدیل مونوکسید کربن در راکتور جریان همسو 98.3% و در راکتور جریان ناهمسو 95.5% می باشد. این اختلاف حدودا 3% شاید به ظاهر اندک باشد اما در حجم صنعتی و مقادیر بالای گاز خوراک می تواند کمک زیادی به حذف آلاینده مونوکسید کربن بکند.همچنین با توجه به نوع نیاز و نوع خوراک می توان یکی از سیستم های ارائه شده را انتخاب نمود.

کلیدواژه: شبیه سازی سنتز دی متیل اتر، راکتور غشایی بستر سیال دوگانه، غشای پلادیوم-نقره QCADesigner

 

نام و نام خانوادگی:پریسا حمیدزاده
عنوان پایان نامه: Impact of Collaborative Learning on Critical Thinking Potential of Iranian ESP Students and Their Attitudes
رشته تحصیلی:آموزش زبان انگلیسی
مقطع تحصیلی: کارشناسی ارشد ناپیوسته
استاد راهنما: دکتر امید طباطبائی
چکیده:

This study aimed at investigating the impact of using collaborative learning activities in Iranian ESP classes on critical thinking potential of Iranian ESP students. An attempt was also made to uncover the attitudes of Iranian ESP students towards the application of collaborative learning in their classes in reference to its impact on critical thinking potential of ESP students. To this end, 40 ESP students were selected based on their performance on Oxford Quick Placement Test. They were, then, assigned to two groups of experimental and control. The experimental group members received the treatment including activities of collaborative learning and the control group was taught ESP materials devoid of such cooperative activities. The instruments employed in the study to measure the extent of critical thinking change of the students and also their attitude were theCalifornia Critical Thinking Skills Test and a researcher-made attitude questionnaire. The statistical analysis of the results revealed that the critical thinking ability of the students improved due to applying collaborative learning activities and they all represented positive attitudes towards the application of collaborative learning activities in ESP classes. The findings offer implications for ESP learners, teachers, materials developers, and test designers.

کلیدواژه: Collaborative Learning, Critical Thinking, English for Specific Purposes, AttitudeQCADesigner

 

نام و نام خانوادگی:سمیه کبیری سمانی
عنوان پایان نامه: Iranian EFL Learners’ Perceptions and Experiences of English Language MOOCs: A Comparison of online and Face-to-Face EFL Courses
رشته تحصیلی:آموزش زبان انگلیسی
مقطع تحصیلی: کارشناسی ارشد ناپیوسته
استاد راهنما: دکتر امید طباطبائی
چکیده:

The present research intended to investigate EFL learners’ attitudes and perceptions of MOOCs, online learning, and face to face Language courses to uncover if there were any significant differences between Iranian EFL learners’ perceptions of language MOOCs and face to face Language courses. The participants were 30 EFL learners who were selected from among conversation classes at a language institute in Isfahan, Iran. Surveys and in depth interviews via Skype were employed to gather the needed data. The findings revealed that from the participants’ point of view, MOOCs facilitate learning for people with special needs, provides an opportunity for continued lifelong learning. In addition, it increases their motivation, increases Access to Information of Interest. Moreover, it was also found that MOOCs were suitable for the participants’ learning style, the design of MOOCs facilitates learning for several types of participants. Form the participants’ perspective, MOOCs lead to more freedom because language learners can learn anytime, and from anywhere, it leads to learning at their own pace. In addition, a significant difference was found between the participants’ attitudes of the MOOCs and face to face groups. In general, the results of the interview and survey revealed that learning via MOOCs was desirable as the participants believed that MOOCs are more flexible than conventional courses. Furthermore, the results of a Chi-square test revealed a significant difference between Iranian EFL Learners’ Perceptions of Language MOOCs and Face to Face Language Courses. These results support the implementation of bMOOCs flipped instruction in foreign language classrooms for better and faster learner improvements in mastering oral communication strategies.

کلیدواژه: bMOOCs, blended learning, flipped classroom, EFL learners’ perception QCADesigner

 

نام و نام خانوادگی:مهرداد انتظاری
عنوان پایان نامه: مطالعه، بررسي و بهبود عملکرد مدار حساب و منطق برگشت‌پذير تک لايه در فناوري QCA
رشته تحصیلی:مهندسی برق- الکترونیک
مقطع تحصیلی: کارشناسی ارشد ناپیوسته
استاد راهنما: دکتر عبدالحسین رضائی
چکیده:

هدف ما از انجام این پایان‌نامه بهبود عملکرد مدارات حساب و منطق برگشت‌پذیر طراحی‌ شده ازنظر تعداد سلول، مساحت موردنیاز و هزینه کوانتومی، با طراحی جدید مدارات حساب و منطق می‌باشد. این طراحی جدید مبتنی بر جانشینی مناسب گیت‌های برگشت‌پذیر با تعداد سلول کمتر و مسیریابی مناسب برای اتصال عناصر می‌باشد. طراحی جدید به ‌صورت تک‌لایه انجام‌شده است. این پایان‌نامه یک واحد حسابی و واحد منطقی (ALU) را ارائه می‌دهد که شامل، یک گیت فردکین برگشت‌پذیر ۳×۳ و دو گیت ۲×۲ فاینمن برگشت‌پذیر می‌باشد. طرح پیشنهادی در یک‌لایه اجراشده با تعداد سلول 183 و مساحت 27/0 میکرومتر مربع و تأخیر ۱۲ کلاک فاز و هزینه 24/3 می‌باشد.

کلیدواژه: برگشت‌پذیر، مدارهای حساب و منطق، طراحی مدارهای دیجیتال QCADesigner

 

نام و نام خانوادگی:علیرضا صابری
عنوان پایان نامه: کنترل کننده مود لغزشی بر مبنای رویتگر اغتشاش و مدیریت انرژی در خودروهای الکتریکی هیبرید
رشته تحصیلی:مهندسی برق- کنترل
مقطع تحصیلی: کارشناسی ارشد ناپیوسته
استاد راهنما: دکتر جواد عسگری
چکیده:

منابع رو به کاهش نفت خام و گاز طبیعی، مساله گرمایش زمین و آلودگی هوا به خصوص در محیط شهری انگیزه های کافی برای توسعه تکنولوژی های جایگزین برای سیستم های حمل و نقل را ایجاد می کند. بنابراین، تعداد رو به رشدی از مطالعات روی خودروهای الکتریکی بر مبنای منبع توان سلول سوختی انجام گرفته است. در این پژوهش به مساله طراحی کنترل کننده برای خودروهای الکتریکی هیبرید بر مبنای سلول سوختی پرداخته شده است. سیستم تامین و ذخیره انرژی هیبرید شامل ماژول سلول سوختی به عنوان منبع اصلی توان و ماژول های باتری و خازن اولترا به عنوان منابع کمکی توان می شود. هر یک از منابع انرژی مذکور از طریق یک مبدل DC-DC (سلول سوختی از طریق مبدل افزاینده و ماژول های باتری و خازن اولترا هر یک از طریق یک مبدل افزاینده-کاهنده) به رابط جریان-مستقیم اتصال می یابند. سیستم کنترلی شامل دو حلقه، کنترل کننده حلقه درونی و ناظر بالادستی، می شود. با توجه به رفتار غیرخطی منابع توان و مبدل ها، یک مدل دینامیکی از سیستم به دست می آید. یک کنترل کننده مود لغزشی بر مبنای رویتگر اغتشاش برای حلقه داخلی طراحی شد که نیازمندی هایی از قبیل 1) رگولاسیون دقیق ولتاژ رابط جریان-مستقیم و 2) ردیابی سریع جریان های سلول سوختی، باتری و خازن اولترا با توجه به مقادیر مرجع متناظر را برآورده می سازد. ناظر بالادستی نیز بر مبنای رهیافت کنترل پیش بین مدل به همراه یک منطق تصمیم گیری، جریان های مرجع منابع انرژی را با هدف بهینه سازی مصرف سوخت و افزایش طول عمر اجزای توان و با توجه به قیود عملکردی سیستم محاسبه می کند. نتایج شبیه سازی در محیط نرم افزار MATLAB/SIMULNK نشان داد که سیستم کنترلی پیشنهادی تمام اهداف تعیین شده را برآورده می سازد.

کلیدواژه: :سلول سوختی، ماژول باتری، خازن اولترا، کنترل پیش بین مدل، کنترل مود لغزشی، واحد تصمیم گیری منطقی. ، QCADesigner

 

نام و نام خانوادگی:احسان خدادادی نجف آبادی
عنوان پایان نامه: مطالعه، بررسی و بهبود عملکرد مدار ضرب کننده ی سری-موازی برگشت پذیر در فناوری اتوماتای سلولی کوآنتومی (QCA)
رشته تحصیلی:مهندسی برق- الکترونیک
مقطع تحصیلی: کارشناسی ارشد ناپیوسته
استاد راهنما: دکتر عبدالحسین رضائی
چکیده:

فناوری اتوماتای سلولی کوآنتومی (QCA )، به بدلیل ویژگی‌هایی نظیر مصرف توان کم، ابعاد نانو و سرعت بالا، می تواند جایگزین مناسبی برای فناوری CMOS در طراحی مدارهای دیجیتال باشد. در این فناوری اطلاعات از طریق بر هم کنش کولمبی بین بارها، منتقل می‌شوند. هر سلول QCA شامل چهار نقطه کوآنتومی و دو بار الکترون آزاد می‌باشد. مدارهاي غير برگشت پذير كه از گيت هاي غير برگشت پذير ساخته ميشوند، شاكله ي مدارهاي VLSI هستند. مدارهاي برگشت پذير راه حل مناسبي براي رفع مشكل اتلاف انرژي هستند؛ به طوري كه در حالت ايده آل در اين مدارها هيچ اتلاف انرژي وجود ندارد. از تکنولوژی QCA به‌طور گسترده‌ای برای طراحی مدارهای دیجیتال مانند مدارهای جمع کننده، مدارهای مالتی پلکسر و مدارهای ضرب کننده استفاده شده است. مدار ضرب کننده یکی از مدارهای مهم در پیاده‌سازی مدارهای دیجیتال می‌باشد. در این پایان‌نامه مدار ضرب کننده سریال-موازی برگشت پذیر در فناوری QCA ارایه و ارزیابی شده است. مدار پیشنهاد شده توسط گیت برگشت پذیر جدید ارایه شده است. این گیت جدید دارای 3 ورودی و 3 خروجی و با استفاده از 47 سلول پیاده سازی شده است. با استفاده از گیت جدید می توان تمامی اعمال منطقی را انجام داد. ساختار مدار ضرب کننده طراحی شده در این پایان‌نامه از نوع سریال-موازی می‌باشد و دارای 336 سلول QCA و مساحت µm247/0 می‌باشد. مدارهای پیشنهادی با استفاده از نرم افزار QCADesigner نسخه 3/0/2 شبیه سازی شده اند. نتایج شبیه سازی نشان می دهد که مدارهای پیشنهادی در مقایسه با مدارهای دیگر از لحاظ تعداد سلول، مساحت و تاخیر، برتری دارند

کلیدواژه: :اتوماتای سلولی کوآنتومی، برگشت پذیر، نقاط کوآنتومی، مدار ضرب کننده، QCADesigner

 

نام و نام خانوادگی:رضوان اکاف
عنوان پایان نامه: A Thesis Submitted in Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree of M.A. in English Language Teaching
رشته تحصیلی:آموزش زبان انگلیسی
مقطع تحصیلی: کارشناسی ارشد ناپیوسته
استاد راهنما: دکتر شیلا خیرزاده
چکیده:

با توجه به اهمیت توالی‌های فرمولی برای زبان آموزان ایرانی زبان انگلیسی در گفتار و متون نوشتاری، و هم چنین فراگیر بودن توالی‌های فرمولی در زبان انگلیسی، از اینرو تسلط به توالی‌های فرمولی یک عامل مهم و کلیدی در مهارت زبانی زبان آموزان زبان انگلیسی است. علاوه بر این اغلب زبان آموزان زبان انگلیسی در یادگیری توالی‌های فرمولی مشکل دارند. جهت رسیدگی به این موضوع، مطالعه‌ی نیمه تجربی حاضر جهت تعیین و بررسی اینکه کدام روش تدریس کلاسی مبتی بر فعالیتهای شنیداری، در یادگیری توالی‌های فرمولی مؤثرتر است انجام گردید. بنابراین مطالعه و تحقیق حاضر به بررسی مقایسه‌ی نقش دیکته تفسیری، دیکته و سؤالات درک مطلب شنیداری در یادگیری توالی‌های فرمولی در میان زبان آموزان ایرانی زبان انگلیسی در سطح متوسط می‌پردازد. بدین منظور 37 زبان آموز ایرانی زبان انگلیسی از سه مؤسسه‌ی آموزش عالی جهاد دانشگاهی واحد اصفهان در این تحقیق شرکت کردند. شرکت کنندگان به سه گروه دیکته تفسیری، دیکته و پاسخ به سؤالات درک مطلب تقسیم شدند. در این مطالعه گروه کنترل وجود نداشت. جهت جمع آوری داده‌ها از ابزاری شامل: فایل شنیداری، متن فایل شنیداری، 10 توالی فرمولی و 3 آزمون شامل: یک پیش آزمون، یک پس آزمون فوری و یک پس آزمون با فاصله یک هفته تأخیراستفاده گردید. این مطالعه 5 هفته به طول انجامید. برای مقایسه‌ی نمرات پس آزمون‌های فوری در سه گروه از تحلیل واریانس یک طرفه بین گروهی استفاده شد و هم چنین جهت مشاهده‌ی اختلاف در حفظ و نگهداری توالی‌های فرمولی در سه گروه از آزمون واریانس یک طرفه استفاده شد. یافته‌های این مطالعه نشان داد که دیکته تفسیری و پاسخ به سؤالات درک مطلب نسبت به دیکته، به میزان قابل توجهی در یادگیری توالی‌های فرمولی مؤثرتر هستند. بعلاوه نتایج مطالعه هیچ تفاوت آماری معنی داری را در میزان حفظ و نگهداری توالی‌های فرمولی در سه گروه تحقیق مشاهده نکرد. نتایج آموزشی یافته‌ها روش دیکته تفسیری را به عنوان یک روش یاگیری مشارکتی که به زبان آموزان این امکان را می دهد که از طریق مشارکت و همکاری مطالب درسی را بهتر یاد بگیرند را پیشنهاد می دهد. انتظار میرود که با توجه به یافته‌های این تحقیق، معلمان دو روش دیکته تفسیری و پاسخ به سؤالات درک مطلب را در کلاسهای درس شان اجرا کنند. بنابراین، این دو روش در کنار دیگر فعالیتهای معمول کلاسی، روش مکملی برای انجام فعالیتهای شنیداری محور در کلاس برای یادگیری بهتر توالی‌های فرمولی برای زبان آموزان ایرانی زبان انگلیسی فراهم می کند.

کلیدواژه: :یادگیری توالی‌های فرمولی، دیکته تفسیری، دیکته، سؤالات درک مطلب شنیداری

 

نام و نام خانوادگی:احمدرضا شیبانی
عنوان پایان نامه: مدل سازی تولید دی‌متیل‌اتر از گاز سنتز در یک راکتور غشایی بستر سیالی
رشته تحصیلی:مهندسي شیمی -طراحی فرایند
مقطع تحصیلی: کارشناسی ارشد ناپیوسته
استاد راهنما: دکتر روح الله صادقی
چکیده:

دی‌متیل‌اتر ساده‌ترين اتـر آليفاتيـك اسـت. دی متیل اتر یک سوخت سوزان تمیز است که می تواند بدون هیچ گونه تغییر درموتورهای موجود جایگزین شود.در این پایان نامه از برنامه متلب جهت مدل سازی استفاده می شود یک مدل ریاضی برای توصیف رفتارهای راکتور های غشایی بستر سیال توسعه یافته است. در این تحقیق شبیه سازی یک راکتور غشایی بستر سیال برای سنتز دی متیل اتر مورد بررسی قرار می گیرد. در این راکتوراز غشایی پالادیوم -نقره برای نفوذ هیدروژن به سمت واکنش و ازکامپوزیت آلومینا – سیلیس برای حذف بخار آب از سمت واکنش برای کاهش محدودیت های ترمودینامیکی استفاده می شود. در این تحقیق تاثیر پارامترهای فشار و دما، سرعت جریان جانبی پوسته لوله، سرعت فضایی و نسبت هیدروژن به مونوکسید کربن مورد بررسی قرار می گیرد. نتایج نشان می دهد که چگونه راکتورهای غشایی بستر سیال می تواند برای تولید دی متیل اتر با افزایش تبدیل مونوکسید کربن فعالیت کاتالیزور در تولید دی متیل اتر مفید باشد و درصد تولید بالاتری نسبت به روش های قبل به وجود آورد. فشار سمت واکنش بالاتر، تولید دی‌متیل‌اتر در راکتور غشایی بستر سیال بیشتر از راکتور بستر سیال است. افزایش دما منجر به افزایش تولید دی‌متیل‌اتر می شود. علاوه بر این، در دماهای بالاتر عملکرد راکتور غشایی بستر سیال بهتر از راکتور بستر سیال است. اثر سرعت فضایی به دما بستگی دارد. در دمای پایین تر، افزایش سرعت فضایی باعث کاهش در تولید دی‌متیل‌اتر و دمای بالاتر منجر به افزایش آن می شود. یک نسبت هیدروژن به مونوکسید کربن بهینه برای سنتز دی‌متیل‌اتر وجود دارد که تحت تأثیر دما قرار دارد. علاوه بر این، نسبت بهینه هیدروژن به مونوکسید کربن در راکتور غشایی بستر سیال در مقایسه با راکتور بستر سیال کمتر است. .

کلیدواژه: :راکتور غشایی، بستر سیال، کاهش انتشار دی اکسید کربن، دی‌متیل‌اتر، سنتز.

 

نام و نام خانوادگی:حمیدرضا فلاح زاده
عنوان پایان نامه: قطعه بندی تصاویر MRI براساس الگوریتم بهینه سازی شیرمورچه چندهدفه
رشته تحصیلی:مهندسی پزشکی-بیوالکتریک
مقطع تحصیلی: کارشناسی ارشد ناپیوسته
استاد راهنما: آقای دکتر مهدی نصری
چکیده:

قطعه بندی تصاویر اولین گام در تجزیه و تحلیل تصاویر پزشکی MRI است، زیرا می تواند به صورت غیرتهاجمی اطلاعاتی را در مورد بیمار برای رادیولوژیست فراهم کند که برای روند تشخیص بیماری بسیار مهم است. کارآیی چنین سیستم تشخیصی به کمک رایانه متکی به صحت روش قطعه بندی اتخاذ شده است. در این پایان نامه سعی شد تا با استفاده از الگوریتم فراابتکاری بهینه ساز شیرمورچه، تصاویر MRI مغزی تعدادی از بیماران قطعه بندی گردد. الگوریتم بهینه ساز شیرمورچه با الهام از طبیعت، سازوکار شکار شیرمورچه را تقلید می کند. برای پیاده سازی روش پیشنهادی، ابتدا تصاویر مربوط به MRI مغزی دارای تومور به همراه تصاویر مرجع آن از پایگاه داده BraTS 2020 تهیه شد. سپس جهت آزمایش روش پیشنهادی، سکانس هایی از تصاویر مغزی سه بیمار انتخاب و قطعه-بندی شد و با تصاویر مرجع از دیتاست مقایسه شده و با معیارهای ارزیابی دایس، جاکارد، فاصله هاوسدورف و شاخص BF Score مورد ارزیابی قرار گرفت. پس از آن نتایج با دو روش قطعه بندی دیگر مقایسه شد و نتایجی که از بکارگیری روش پیشنهادی حاصل شد، در مقایسه با روش اُتسو و ارزیابی با شاخص های دایس، جاکارد، BF Score و فاصله هاوسدورف به ترتیب به میزان 56/0، 49/0، 42/0، 5/41، و در مقایسه با روش FCM به ترتیب به میزان 14/0،12/0، 11/0، 53/23 بهبود یافت. در نهایت نتایج بدست آمده از عملکرد الگوریتم پیشنهادی، نشان داد که روش ارائه شده پاسخ قابل قبولی داشته و می تواند دقت بالاتری را در قطعه بندی تصاویر ارائه دهد.

کلیدواژه: :قطعه بندی تصویر، بهینه سازی، الگوریتم فراابتکاری، الگوریتم بهینه سازی شیرمورچه، بهینه سازی چندهدفه

 

نام و نام خانوادگی:رقیه گیل چالانی
عنوان پایان نامه: طبقه بندی توده های کبدی با استفاده از شبکه های عصبی کانولوشنی بر روی تصاویر MRI
رشته تحصیلی:مهندسی پزشکی- بیوالکتریک
مقطع تحصیلی: کارشناسی ارشد ناپیوسته
استاد راهنما: دکتر شهربانوفلاحیه حمیدپور
چکیده:

تشخیص سریع و قابل اعتماد سرطان کبد برای شروع سریع تر درمان ممکن است نتایج بهتری برای این بیماران فراهم کند. اخیراً استفاده از روش تصاویر MRI برای تشخیص تومورهای کبدی بسیار محبوب شده است. ﺳﯿﺴﺘﻢ ﺗﺸﺨﯿﺼﯽ ﺑﻪ ﮐﻤﮏ راﯾﺎﻧﻪ ﺑﻪ رادﯾﻮﻟﻮژیست ها ﮐﻤﮏ می کند ﺗﺎ اﻃﻼﻋﺎت ﻣﻬﻢ در ﻣﻮرد ﯾﮏ ﺑﯿﻤﺎر را سریع تر درك ﮐﻨﻨﺪ و روند تشخیص و درمان بیماری تسریع یابد. مطالعه این پایان نامه با هدف پیاده سازی روشی مبتنی بر یادگیری عمیق جهت تشخیص و طبقه بندی تومورهای کبدی انجام شده است. برای این منظور ابتدا تصاویر مربوط به چهار کلاس مختلف تومورهای کبدی شامل کبد سالم (NL)، کبد دارای کیست ساده (SC)، کبد دارای تومور هیپرپلازی گرهی کانونی (FNH) و کبد دارای تومور کارسینوم هپاتوسلولار (HCC) از پایگاه داده تهیه شدند. ابتدا به منظور حذف اثرات حاشیه‌ای از تصویر، 30 درصد از سمت راست هر تصویر برش داده شد و با استفاده از روش آستانه گذاری ناحیه کبد از تصویر اصلی جدا شد. سپس با استفاده از روش سودوکالر، تصاویر مقیاس خاکستری رنگی سازی شدند و با اعمال فیلتر، ناحیه کبد از تصویر رنگی جدا شد. به منظور طبقه بندی نوع تومورهای کبدی از شبکه عصبی کانولوشنی با 14 لایه استفاده شد. ابتدا مدل CNN توسط داده های مقیاس خاکستری ناحیه کبد ایجاد شد که دقت مدل CNN برای داده های آموزش و آزمون به ترتیب برابر با 5/92 درصد و 67/81 درصد به دست آمد. در ادامه مدل شبکه عصبی کانولوشنی با تصاویر رنگی شده ناحیه کبدی ایجاد شد که دقت نهایی مدل CNN برای داده‌های آموزش و آزمون به ترتیب برابر با 100 درصد و 33/88 درصد به دست آمد. در مجموع بررسی نتایج نشان داد که با کاربرد روش سودوکالر بر روی تصاویر مقیاس خاکستری MRI و رنگی سازی آن می‌توان دقت طبقه بندی تومورهای کبدی را افزایش داد.

کلیدواژه: :تومور کبدی، MRI، شبکه یادگیری عمیق، طبقه بندی تصاویر، شبکه عصبی کانولوشنی

 

52535