چکیده پایان نامه های مقطع کارشناسی ارشد گروه زبان

نام و نام خانوادگی:نیلوفر مللی
عنوان پایان نامه: تاثیر تکرار بخشی از متن وکل متن بر روی درک شنیداری، فرایند درک و مشکلات درک شنیداری
رشته تحصیلی: آموزش زبان انگلیسی
مقطع تحصیلی: کارشناسی ارشد ناپیوسته
استاد راهنما: دکتر شیلا خیرزاده

چکیده:
این پایان نامه یک رویکرد محصول محور و فرآیند محور برای بررسی چگونگی ساختار یک روش تدریس رایج در کلاسهای شنیدن زبان دوم – تکرار – را ارائه می دهد به گونه ای که درک شنیداری را افزایش می دهد و پردازش ورودی را تسهیل می کند. هدف اصلی این تحقیق بررسی تاثیر تکرار بخشی از متن و کل متن بر روی درک درک شنیداری، فرایند درک و مشکلات درک شنیداری است.
بدین منظور ، 50 زبان آموز متوسط که زبان انگلیسی زبان دوم انها است (25 زن و 25 مرد) در موسسه سفیر دانش در اصفهان ، ایران به طور تصادفی انتخاب شدند و به دو گروه 25 نفره تقسیم شدند. یک گروه از طریق کل متن و گروه دیگر از طریق تکرار بخشی از متن به مدت ده جلسه آموزش داده شدند. محقق از چهار ابزار اصلی استفاده کرد: یک متن شنیدنی از کتاب تاچ استون 2برای اندازه گیری درک شنیداری. ابزار دوم پیش آزمون چند گزینه ای از کتاب تاچ استون 2 برای سطوح متوسط برای سنجش درک مطلب از زبان آموزان بود. ابزار سوم پس آزمون چند گزینه ای از کتاب تاچ استون 2 برای سطوح متوسط برای سنجش درک مطلب از زبان آموزان بود.این آزمون توانایی هر دانش آموز در مهارت گوش دادن پس از دوره ی رسیدگی و تدریس را ارزیابی کرد.
بعلاوه ، از پرسشنامه مشکلات درک شنیداری برای یافتن مشکلات درک شنوایی هر دو گروه استفاده شد. نتایج نشان داد که هر دو نوع تکرار به طور مستقل موثر بودند. با این حال ، نتایج مقایسه دو روش آموزش نشان داد تکرار بخشی از متن در مقایسه با تکرار کل متن در رشد توانایی درک شنیداری موثرتر هستند. بعلاوه ، نتایج پرسشنامه ها حاکی از آن بود که مشارکت کنندگان در گروه تکرار بخشی از متن کمتر از گروه تکرار کل متن دارای مشکلات درک مطلب شنیداری هستند. بنابراین ، به معلمان توصیه می شود برای بهبود درک شنوایی زبان آموزان متوسط زبان انگلیسی ، از تکرارها ، به ویژه تکرار بخش بخش برای بهبود بخشیدن به درک مطلب شنیداری دانش اموزان ایرانی سطح متوسط که زبان انگیسی زبان دوم ان ها است، استفاده کنند.

کلیدواژه: درک مطلب شنیداری، مشکلات درک مطلب شنیداری، تکرار کل متن، تکرار بخشی از متن

تاریخ دفاع: زمستان 1399

نام و نام خانوادگی:رضوان بیژنی
عنوان پایان نامه: سنتز بیولوژیکی و مشخصه یابی نانوذرات اکسید مس توسط عصاره سیب زمینی و پوست آن
رشته تحصیلی:کارشناسی ارشد آموزش زبان
مقطع تحصیلی: کارشناسی ارشد ناپیوسته
استاد راهنما: دکتر امید طباطبایی

چکیده:
این مطالعه اثر آموزش فاصله ای و فشرده بر یاگیری حروف اضافه ی زبان آموزان ایرانی را مقایسه کرده است. برای نیل به این هدف، 50 شرکت کننده دختر ایرانی از بین بین سن 14 تا 16 سال انتخاب شده اند. شرکت کنندگان انتخاب شده از طریق روش نمونه گیری غیرتصادفی بر اساس آزمون آکسفورد انتخاب شدند. سپس شرکت کنندگان به طور تصادفی به دو گروه آزمایش تقسیم شدند: گروه فاصله ای و گروه فشرده. پس از آن، هر دو گروه پیش آزمون حروف اضافه داده اند. سپس بعضی از حروف اضافه به دو گروه آزمایش آموزش داده شد. در کلاس فشرده، حروف اضافه در پنج جلسه ی 60 دقیقه ای اموزش داده شدند. در کلاس فشرده حروف اضافه در یک جلسه فشرده 60 دقیقه ای تدریس شدند، در حالی که حروف اضافه به مدت سه جلسه کوتاه 20 دقیقه ای به گروه فاصله ای آموزش داده شدند. پس از آموزش، پس آزمون حروف اضافه از هر دو گروه گرفته شد وسرانجام داده ها با استفاده از آزمون های تی زوجی و تی مستقل تجزیه و تحیل شدند. نتايج به دست آمده حاكي از آن بود كه هر دو گروه در پس آزمون پیشرفت داشتند اما گروه فاصله ای نسبت به گروه فشرده عملکرد بهتری داشتند. در واقع بین پس ازمون دو گروه اختلاف معنا داري وجود داشت به نفع گروه فاصله ای. در نهایت، فواید آموزشی و پیشنهادات این تحقیق توضیح داده شدند.

کلیدواژه:آموزش فاصله ای، آموزش فشرده، حروف اضافه

تاریخ دفاع: تابستان 1398

نام و نام خانوادگی:مینا میرزائی
عنوان پایان نامه: Submitted in partial fulfillment of the requirements for the degree of Master of Art in TEFL
رشته تحصیلی: آموزش زبان انگلیسی
مقطع تحصیلی: کارشناسی ارشد ناپیوسته
استاد راهنما: دکتر احسان رضوانی

چکیده:
اين مطالعه با هدف بررسی اثرات هوش هيجانی بر يادگيري واژگان زبان آموزان دو زبانه و تک زبانه انگلیسی انجام شده است. شرکت کنندگان در این مطالعه زن بودند و به طور تصادفی از سن ابتدایی انتخاب شدند. تمام زبان آموزان در سطوح عالی زبان انگلیسی بودند. این مطالعه در سه کلاس انجام شد و این سه کلاس به صورت کمی انتخاب شدند. هر کلاس دارای 15 دانش آموز است و در یک رده سنی بودند و معلم مشابهی دارند. آنها به صورت تصادفی از موسسه انگلیسی زبان کیش در استان اصفهان منتخب شدند تا پرسشنامه هوش هیجانی (EI) را تکمیل کنند و به آزمون پیشرفت واژگان پاسخ دهند. پرسشنامه EI شامل 133 سوال بود که پانزده مولفه EI را مورد بررسی قرار داد. آزمون باتری واژگان شامل 40 مورد در فرمت های مختلف آزمون است که بر اساس یکی کتاب رسمی مقطع متوسطه تهیه شده است. نتایج پژوهش نشان داد که بین هوش هیجانی دانش آموزان و دانش واژگان در هر دو گروه تک زبانه و دو زبانه رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. این یافته، که با مطالعات قبلی سازگار نیست، نشان می دهد که سهم EI در یادگیری واژگان، بحث انگیز است. نتایج همچنین نشان داد که زبان آموزان تک زبانه و دو زبانه در انجام برخی از مولفه های EI به طور قابل توجهی متفاوت از یکدیگر عمل کرده اند. این نشان می دهد که ظرفیت عاطفی دانش آموزان یک زبانه و دو زبانه متفاوت است. علاوه بر این، این ظرفیت های عاطفی را می توان به شیوه ای متفاوت در فرایندهای یادگیری زبان و به طور خاص در یادگیری واژگان استفاده کرد.
کلیدواژه:هوش هيجاني (EI)، دانش واژگان ،پرسشنامه عاطفي بار-روي (EQ-I)

تاریخ دفاع: شهریور 1398

نام و نام خانوادگیمحدثه نیکخواه
عنوان پایان نامه:نقد دوره های تربیت مدرس برگزار شده در موسسات زبان استان اصفهان
رشته تحصیلی:آموزش زبان انگلیسی
مقطع تحصیلی: کارشناسی ارشد ناپیوسته
استاد راهنما: دکتر احسان رضوانی

چکیده:
The purpose of this study was to explore and investigating institute officials’, EFL teachers’, and EFL teacher trainees’ perceptions of the strengths and weaknesses of the Teacher Training Courses (TTCs) held in language institutes in Isfahan. A total number of 10 officials, 10 trainers, and 50 trainees were accessed, and the required data were collected of the participants through questionnaires and interviews. A researcher made questionnaire, the whole process was done in three sessions and during approximately 200 minutes. The findings indicated that the institute officials concurred that their institute had a range of services to support learners and overall positive attitude towards the training environment and administration. According to the perspectives of the course instructors, the course material was updated and the methods used by the TTC trainer make the content clear and easy to understand. And finally according to trainees’ perspectives for course content and structure, delivery methods, and instructors/facilitators, the trainees had significantly positive attitudes, but for training activities and training environment/administration, their positive attitudes did not reach statistical significance. All these results show that the major strength was found to be using experienced language teachers and teacher trainers most of whom held internationally recognized teaching certificates such as CELTA or TESOL. Notwithstanding, there were a few problems such as the limited time of the course, the nature of the classes, and lack of the needed equipment. Another issue that could be considered a drawback of the courses (according to 70% of the trainers) was the fact that for demo lessons, the trainees had to teach classes where the students were their peers. This study will have implications for institute officials, teacher’s trainers, and trainees.

کلیدواژه: Critical Evaluation, Language Institutes, Teacher Training Course

تاریخ دفاع: پاییز 1399

نام و نام خانوادگیحسن اسدی اقبلاغی
عنوان پایان نامه: Investigation of Reasons for Lack of Skills in Reading Comprehension and Summarizing L2 Academic Papers among Iranian MA English Teaching Students
رشته تحصیلی: آموزش زبان انگلیسی
مقطع تحصیلی: کارشناسی ارشد ناپیوسته
استاد راهنما: دکتر علیرضا نجفی

چکیده:
This mixed method study investigated the reasons for lack of skills in reading comprehension and summarization of L2 academic papers among Iranian MA English teaching students. 50 postgraduate English teaching students from ACECR Institute of Higher Education (Isfahan Branch), Azad university of Khorasgan, Azad university of Najafabad, Payame Noor University of Isfahan, university of Sheykh Bahaei, Sobhe Sadegh Institute of Higher Education, and 6 English teaching professors took part in this study. A questionnaire and an interview were used as the main instruments in the study. The results showed that regarding reading comprehension, the unfamiliar content and inability to understand the subject content that are conceptual knowledge are very important reasons. Regarding summarizing skills, linking sentences smoothly was considered as a very difficult skill. Regarding reading comprehension and summarizing activities in the classroom, students did not prefer to have the key textbook used in class, but they preferred to do supplementary exercises in the class. Furthermore, group discussions on tasks was considered as the least frequent activity, but oral presentations were very frequent in the class and have not affected reading comprehension and summarization. Moreover, According to the interview, unfamiliar content and lack of background knowledge are the major reasons for reading comprehension problems, and lack of knowledge of proper vocabulary is a very significant reason for summarizing problems. Also, in order to improve the reading comprehension and summarization a relevant instruction should be included in the syllabus, updated topics and books should be taught, group discussions should be held in the class, linguistic knowledge should be taught, and finally conceptual knowledge and background knowledge should be developed. The academy can comprise a relevant course in the curriculum to advance the students’ abilities in reading comprehension and summarization of L2 academic articles. Additionally, the instructions can be taught by English teaching professors, and MA and BA students can use them through comprehending and summarizing diverse papers.

کلیدواژه:Reading Comprehension, Summarization, L2 Academic Papers, MA English Teaching Students

تاریخ دفاع: پاییز 1399

نام و نام خانوادگیمحمد امیری
عنوان پایان نامه: The Relationship between Depression and Speaking Ability Among Iranian Male and Female EFL Students
رشته تحصیلی:آموزش زبان انگلیسی
مقطع تحصیلی: کارشناسی ارشد ناپیوسته
استاد راهنما: دکتر احسان رضوانی
چکیده:
This study was an attempt to investigate the relationship between depression and speaking ability of Iranian male and female EFL students. At first, an OPT test was administered to male and female Iranian EFL students and then based on their scores the 60 homogenous students were selected, after that they were divided into male and female students. Next, the depression questionnaire of Radloff was distributed among 60 students in manual style to separate depressed and undepressed students, next they were given a willingness-to-communicate questionnaire, in the end students participated in a depression speaking test (interview) which was the IELTS speaking test about depression. The researcher was the interviewer. The findings indicated that male EFL learners’ depression was significantly and negatively correlated with their speaking ability. The relationship between depression and speaking ability of females was a stronger and more negative relationship than males. Based on the results of this study it was concluded that depressed male EFL learners were, by and large, not willing to communicate, but the degree to which they were reluctant to speak was not of statistical significance. Results also showed that the depressed female learners were, in general, willing to speak, though not to a significant extent. All the results show that depression can affect speaking ability and willingness to communicate and students should be careful about the fact.

کلیدواژه:Depression, Speaking Ability, EFL Students, Willingness to Communicate

تاریخ دفاع: پاییز 1399

نام و نام خانوادگیالهام شمشی
عنوان پایان نامه: Effect of Collaborative and Individual Tasks on Receptive and Productive Knowledge of Grammatical Collocations
رشته تحصیلی: آموزش زبان انگلیسی
مقطع تحصیلی: کارشناسی ارشد ناپیوسته
استاد راهنما: دکتر محمد مهدی رضائی

چکیده:
هدف اين تحقيق، بررسي تاثير فراگیری کلمات همگرای انگلیسی توسط فراگیران فارسی زبان در محیط آموزشی مبتنی بر وظیفه (Task) است. شرکت کنندگان در این مطالعه زبان آموزان سطح پیشرفته از موسسه زبان جهاد در شهر اصفهان بودند. به منظور همگون کردن شرکت کنندگان جديدترين آزمون تعيين سطح آکسفورد از ۴۰۰ زبان آموز در موسسه ذکر شده گرفته شد. بر اساس نتايج به دست آمده از آزمون تعیین سطح و مقیاس نمرات استاندارد، ۴۵ نفر از آنها به عنوان شرکت کنندگان سطح پیشرفته برای تحقیق انتخاب شدند.آنها به سه گروه ۱۵ نفره تقسیم شدند. دو گروه مورد آزمایش و یک گروه شاهد. یکی از گروه های مورد آزمایش individual tasks و گروه دوم collaborative tasks و گروه شاهد روش آموزش طبیعی موسسه را دریافت کردند. در آغاز از همه دانش آموزان در تمام کلاسها یک پیش آزمون از دو نوع گرامر کلمات همگرا گرفته شد. پس از آن تحقیق به مدت چهار هفته انجام گرفت. دو نوع task در این مدت RET,RCT استفاده شد. در پایان این دوره، پس آزمون اجرا گردید. با توجه به نتایج بدست آمده به این نتیجه رسیدیم که دو گروه مورد آزمایش نسبت به گروه شاهد بهتر عمل کردند. با مقایسه نمرات دو گروه مورد آزمایش با یکدیگر متوجه شدیم که individual tasks باعث تسهیل دانش دریافتی و collaborative tasks باعث تسهیل دانش تولیدی میشود.

کلیدواژه:وظایف همکاری، وظایف فردی، دانش دریافتی، دانش تولیدی، کلمات همگرا

تاریخ دفاع: تابستان 1396

نام و نام خانوادگیندا ناصر
عنوان پایان نامه: Evaluation of English Textbook, English 2 for Vocational High School Students: Teachers’ Perception in Focus
رشته تحصیلی:آموزش زبان انگلیسی
مقطع تحصیلی: کارشناسی ارشد ناپیوسته
استاد راهنما: دکتر خیرزاده

چکیده:
کتابهای درسی در حیطه آموزش و یادگیری زبان به ویژه در زمینه های رسمی یعنی مدارس نقش حیاتی دارند. در تحقیق حال حاضر، محقق محتوا و قالب کتاب درسی English2 را که در دبیرستانهای فنی حرفه ای و کاردانش ایران تدریس می شود را از منظر معلمان ارزیابی کرده است. برای دستیابی به اهداف مطالعه ، از پنج معلم دلیجان با 2 تا 9 سال سابقه تدریس خواسته شد که کتاب های درسی را ارزیابی کنند و از آنها مصاحبه شد تا نظرات و پیشنهادات ‍خود را با توجه به نقاط قوت و ضعف کتاب های درسی برای بهبود کتاب درسی بیان کنند. نتایج مطالعه نشان داد که محتوای کتاب درسی به اصلاح و بازنگری بیشتری نیاز دارند. با این حال ، قالب کتاب درسی رضایت بخش ترین بخش کتاب بود. یافته های این مطالعه می تواند به توسعه دهندگان مطالب در روند ویرایش و بهبود کتب درسی کمک کند.

کلیدواژه:کتاب درسی زبان انگلیسی – هنرستان فنی خرفه ای و کاردانش

تاریخ دفاع: پاییز 1399

نام و نام خانوادگی:منیژه اکبری بیشه
عنوان پایان نامه: Effects of Computer-Assisted language Teaching (effect of Word App Software) on Pronunciation Accuracy of Iranian EFL Learners
رشته تحصیلی: آموزش زبان انگلیسی
مقطع تحصیلی: کارشناسی ارشد ناپیوسته
استاد راهنما:دکتر سیدامید طباطبائی

چکیده: هدف از این مطالعه بررسی تاثیر آموزش CALL / CD بر بهبود توانایی تلفظ زبان آموزان است. برای این منظور، 40 دانش آموز که در موسسه زبان  انگلیسی ره پویان علم در مبارکه، اصفهان ثبت نام کرده بودند به عنوان نمونه انتخاب شدند. این دانش آموزان به منظور تسلط در سطوح مهارت خود تحت آزمون همگن سازی آکسفورد مورد ارزیابی قرار گرفتند. سپس آنها به دو گروه 20 نفره تقسیم شدند و به طور تصادفی به دو شرایط درمان (آزمایش و کنترل) تقسیم شدند. پیش آزمون تلفظ برای هر دو گروه اجراشد و سپس دانش آموزان گروه تجربی به مدت 8 جلسه تحت مراقبت و اموزش قرار گرفتند. دستورالعمل مبتنی بر CALL / CD در گروه تجربی استفاده شد در حالیکه روشهای متعارف معمول در گروه کنترل استفاده شد. بر اساس تجزیه و تحلیل آماری، ملاحظه شد که بین عملکرد کنترل و گروه های تجربی تفاوت معناداری وجود دارد. یافته ها همچنین نشان داد که یادگیری مبتنی بر CD در افزایش انگیزه یادگیرندگان در بهبود تلفظ موثر بود. یافته های این مطالعه ممکن است پیامدهایی برای یادگیرندگان L2، معلمان و توسعه دهندگان مواد داشته باشد.

کلیدواژه: یادگیری زبان کامپیوتری (CALL)، آموزش / یادگیری مبتنی بر CD و مهارت تلفظ

تاریخ دفاع: بهار 1398

 

نام و نام خانوادگی:معصومه شیرمحمدی
عنوان پایان نامه: The Impact of Telegram Application on Vocabulary Learning of Young Iranian EFL Learners
رشته تحصیلی: آموزش زبان انگلیسی
مقطع تحصیلی: کارشناسی ارشد ناپیوسته
استاد راهنما:دکتر شیلا خیرزاده

چکیده: هدف از انجام این تحقیق، بررسی تاثیر نرم افزار تلگرام بر بهبود عملکرد یادگیری واژگان زبان آموزان خردسال ایرانی بوده است. به منظور رسیدن به این هدف، 50  زبان آموز که در موسسه  آموزش زبان انگلیسی زبان امید در کردستان مشغول تحصیل بودند، انتخاب شدند. این شرکت کنندگان در یک آزمون واژگان شرکت کردند و تعداد 30  زبان آموز سطح مقدماتی به صورت انتخاب غیر تصادفی به دو گروه مساوی تلگرام و سنتی تقسیم شدند. سپس، در طول دوره آموزش، گروه تلگرام تدریس واژگان را از طریق تلگرام دریافت نمود و گروه سنتی آموزش واژگان را از طریق کلاس های عادی موسسه دریافت نمود.  پس از جلسات  تدریس توسط محقق، پس آزمون واژگان از زبان آموزان گرفته شد. علاوه بر این، از 15 نفر از زبان آموزان و والدین انها مصاحبه حضوری انجام گرفت. برای مقایسه میانگین پیش آزمون و پس آزمون هر دو گروه از آزمون آماری تی استفاده گردید.  در آخر، نتایج نشان داد که نرم افزار تلگرام تاثیر قابل توجهی بر بهبود عملکرد یادگیری واژگان زبان آموزان خردسال ایرانی داشته است. علاوه بر این، یادگیری واژگان از طریق تلگرام مفید تر از یادگیری از طریق کلاسهای سنتی می باشد .

کلیدواژه:یادگیری واژگان، نرم افزار تلگرام، زبان آموزان خردسال

تاریخ دفاع: تابستان 1397

 

نام و نام خانوادگی: ندا نصر اصفهانی
عنوان پایان نامه:
تاثیرات متفاوت تکرار یک تمرین بر توانایی درک شنیداری افراد از طریق موبایل
رشته تحصیلی:
آموزش زبان انگلیسی
مقطع تحصیلی:
کارشناسی ارشد ناپیوسته
استاد راهنما: دکتر امید طباطبایی

چکیده:  این تحقیق تاثیرات تکرار یک تمرین ازطریق موبایل بر روی توانایی شنیداری زبان آموزان ایرانی را روشن می سازد. دراین تخقیق از پیش ازمون و پس ازمون با حضور 30 زبان آموز در موسسه زبانی درایران استفاده شده است. برای روشن سازی این موضوع هم سطح بودن علمی 30 زبان آموز بزرگسال به وسیله تست استاندارد شده بررسی شد و 15نفر از آنها وارد گروه الف شدند،گروهی که متن شنیداری رادرکلاس گوش دادندو 15 نفر دیگر به گروه ب تخصیص یافتند، گروهی که متن شنیداری را ازطریق موبایل دریافت نمودند. سپس به هر گروه یک متن شنیداری همراه بامتن پاسخگویی و 12 سوال اختصاص داده شد و از افراد در طول 4 هفته متوالی خواسته شدکه در هر هفته فقط یکباربه آن گوش داده و به سوالات پاسخ دهند تا تاثیرات تکرار یک تمرین بر روی توانایی شنیداری آنها مشخص گردد.گروه اول بافاصله یک هفته متن شنیداری مشخصی را در کلاس گوش دادند و گروه دوم متن شنیداری دیگری را ازطریق موبایل دریافت کردند. از آنها خواسته شد که به آن بافاصله یک هفته گوش داده وجواب سوالات را ازطریق موبایل برای معلم خود بفرستند. به علت کمی تعداد زبان آموزان گروه کنترل وجود نداشته و دو گروه بایکدیگر مقایسه می گردند. جواب سوالات در اولین هفته به عنوان پیش آزمون در نظر گرفته شدند. از هر دو گروه خواسته شدکه تنها یکبار به هرمتن درطول هفته گوش دهند و جوابهای هفته چهارم به سوالات به عنوان پس آزمون در نظر گرفته شدند. نتایج پیش ازمون و پس ازمون به کمک آماره های Paired-Sample t test  وOne-Way ANCOVA بررسی شدند و نتایج حاصله نشان داد که پیشرفت قابل توجهی در هر دو گروه زبان آموزان چه در کلاس و همچنین گروهی که در این مدت به پاسخ گویی سوالات از طریق موبایل پرداخته بودند با توجه به استفاده از تکرار تمرین در درک شنیداری وجود داشت، اما تفاوت قابل توجهی بین این دو گروه دراستفاده از روش تکرار یک تمرین قابل مشاهده نبود. نتایج بدست آمده ادعای اینکه تکرار یک تمرین یکی از مهمترین عوامل موثر در توانایی درک شنیداری زبان آموزان است را تایید می کند. نتایج این تحقیق می تواند توجه معلمین و تهیه کنندگان کتاب را به خود جلب کند. این نتایج می تواند توسط معلمین زبان انگلیسی، طراحان کتاب و تهیه کنندگان کتاب برای راحتی در آموزش زبان انگلیسی هنگامی که دانش آموزان در فاصله دور هستند مورد استفاده قرارگیرد.
واژگان کلیدی: آموزش زبان بر اساس تمرین –  تمرین تکرار – کمک موبایل در یادگیری زبان – کمک کامپیوتر در یادگیری زبان –  مکالمه ازطریق کامپیوتر
تاریخ دفاع: شهریور 1397

نام و نام خانوادگی : علی ساکی
عنوان پایان نامه : ارزشیابی کتاب “انگلیسی برای دانشجویان علوم سیاسی” از دیدگاه اساتید و دانشجویان
رشته تحصیلی : زبان انگلیسی – آموزش زبان
مقطع تحصیلی : کارشناسی ارشد ناپیوسته
استاد راهنما : دکتر سید امید طباطبایی
چکیده : تحقیق پیش رو با هدف ارزشیابی کتاب “انگلیسی برای دانشجویان علوم سیاسی” آموزش داده شده در دانشگاه شهید چمران اهواز از دیدگاه استاید و دانشجویان این رشته انجام گرفته و در پایان پیشنهاداتی برای بهبود این کتاب ارائه شده است. در این پروژه تحقیقاتی تنها خصوصیات مربوط به محتوی کتاب و فرمت کتاب مورد مطالعه قرار گرفته و برای دستیابی به اهداف ذکر شده روش تحقیق آمیخته که شامل استفاده از پرسشنامه، مصاحبه نیمه ساختاریافته و مشاهده کلاسی می شود مورد انتخاب قرار گرفته است. سه استاد و 31 دانشجوی رشته علوم سیاسی در این تحقیق شرکت نموده اند. نتایج تحقیق نشان دهنده باور اساتید و دانشجویان بر ناهمخوانی کتاب حاضر با نیازهای آموزشی آنان در حوزه های فرمت کتاب (روش تدریس، متناسب بودن برای دانشجو، طراحی کتاب) و محتوی (محتوی عمومی، مهارت شنیدار، مهارت گفتار، مهارت خواندن، مهارت نوشتار، لغت، دستور، تلفظ، تمرین ها) است. بر مبنای این یافته ها نویسندگان توصیه می کنند که برای بهبود کتاب اقداماتی نظیر اضافه نمودن بخش های جداگانه جهت تقویت چهار مهارت اصلی، اضافه نمودن واژه نامه انگلیسی به فارسی، بروزرسانی متن ها، و بازطراحی کتاب انجام شوند. می توان از نتایج این تحقیق برای طراحی کتاب هایی متناسب تر برای آموزش انگلیسی تخصصی رشته علوم سیاسی و سایر رشته های دانشگاهی بهره برد.
کلمات کلیدی : انگلیسی برای اهداف خاص، انگلیسی برای اهداف دانشگاهی، ارزشیابی کتاب انگلیسی، انگلیسی برای علوم سیاسی
تاریخ دفاع : 1396

شماره دانشجویی :
نام و نام خانوادگی : سمیه افراز
عنوان پایان نامه : تأثیر طرح ریزی بر روی اضطراب و کیفیت تولید نوشتاری زبان آموزان ایرانی.    طرح ریزی پیش از تکلیف در مقایسه با طرح ریزی همزمان با تکلیف
رشته تحصیلی : زبان انگلیسی – آموزش زبان
مقطع تحصیلی : کارشناسی ارشد ناپیوسته
استاد راهنما : دکتر شیلا خیرزاده
چکیده : اعتقاد بر این است که رویکرد مبتنی بر تکلیف ، شرایط مطلوب تری برای زبان آموزان ایجاد و یادگیری زبان دوم را تسهیل می کند. به همین دلیل ، آموزش و یادگیری زبان بر اساس این رویکرد اخیراُ در مرکز توجه بسیاری از مدرسان زبان دوم و طراحان برنامه درسی قرار گرفته است. این مطالعه به بررسی اثر بخشی طرح ریزی پیش از تکلیف و طرح ریزی همزمان با تکلیف ،به عنوان طرح ریزی های متداول، بر دقت و پیچیدگی کیفیت نوشتاری زبان آموزان ایرانی می پردازد. در این تحقیق از میان 60 نفر زبان آموز انگلیسی مرد و زن ، 41 نفر انتخاب شدند. میانگین سن شرکت کنندگان در این مطالعه که بین 25 تا 35 سال داشتند ، حدود 30 سال بود. آنها به دو گروه طرح ریزی پیش از تکلیف و طرح ریزی همزمان با تکلیف تقسیم شدند. در طرح ریزی پیش از تکلیف ، یک قطعه متن خواندنی به شرکت کنندگان داده شد، در حالیکه در طرح ریزی همزمان با تکلیف یک موضوع داده شد تا در مورد آن بنویسند.پس از اینکه هر دو گروه از شرکت کنندگان نوشته های خود را ایجاد کردند، برای اندازه گیری میزان اضطراب آنان ، یک نسخه ترجمه شده از پرسشنامه اضطراب به آنها داده شد. برای اندازه گیری دقت نوشتار دانش آموزان معیار جملات بدون خطا و برای اندازه گیری پیچیدگی نوشتار آنان معیار نسبت اجزای جملات به کل جملات محاسبه شد. داده های حاصل از پرسشنامه با استفاده از معیار همبستگی پیرسون تحلیل شد ،بعلاوه، اطلاعات بدست آمده از سنجش میزان دقت و پیچیدگی توسط   معیار زوجیt-test  از لحاظ کمی تحلیل شد. نتایج نشان داد که هر دو گروه طرح ریزی پیش از تکلیف و طرح ریزی همزمان با تکلیف  تاَثیر مثبتی بر افزایش پیچیدگی نوشتار دانش آموزان داشتند اما تاَثیر قابل توجهی بر دقت نوشتار آنان نداشتند. علاوه بر این ، اضطراب طرح ریزان پیش از تکلیف، ارتباط منفی با کیفیت نوشتار آنان داشت. یافته های این مطالعه می تواند الهام بخش معلمان زبان باشد تا از روش های مذکور در کلاس های آموزش مهارت نوشتن بهره مند گردند.
کلمات کلیدی : اضطراب زبان، طرح ریزی، تکلیف، آموزش مبتنی بر تکلیف، دقت نوشتن، اضطراب نوشتن، پیچیدگی نوشتن
تاریخ دفاع : 1396

شماره دانشجویی :
نام و نام خانوادگی : محمد منتظری
عنوان پایان نامه : تاثیر فرضیه میزان فرایند و تحلیل ویژگی فنی بر روی  یاد گیری لغات زبان آموزان ایرانی
رشته تحصیلی : زبان انگلیسی – آموزش زبان
مقطع تحصیلی : کارشناسی ارشد ناپیوسته
استاد راهنما : دکتر احسان رضوانی
چکیده : مطالعات متعددی تاثیر تسک های مختلف بر بروی یادگیری لغات را بررسی نموده اند. این تحقیق از دیدگاهی متفاوت به بررسی دو نوع تئوری ( تاثیر فرضیه میزان فرایندILH  و تحلیل ویژگی فنی  TFA) پرداخته است که از طریق آنها میتوان میزان اثربخشی تسک ها برروی یادگیری لغات را پیش بینی کرد. این تئوری ها برای میزان فرایند یادگیری , معیارهایی را مشخص میکنند ولی در تعداد معیارها با یکدیگر متفاوت هستند. به همین منظور در ابتدا 20 زبان اموز ایرانی که از نظر مهارت زبانی و لغت همسان بودند به دو گروه آزمایشی تقسیم شدند. سپس از گروه ها خواسته شد تا پس از خواندن متنی مشابه یکی از دو تسک زیر را انجام دهند: (1) نوشتن جمله با به کار گیری لغات مورد نظر , دارای شاخص 4 بر اساس تئئوری ILH   و شاخص 6 بر طبق TFA . (2) پر کردن جاهای خالی , دارای شاخص 2 بر اساس ILH , و شاخص 7 بر طبق TFA. در حالی که تئوری ILH پیش بینی میکند تسک 1 به دلیل داشتن شاخص بالاتر(4 در مقابل 2) موفق تر خواهد بود, تئوری TFA از دیدگاهی متفاوت پیش بینی میکند تسک 2 به دلیل داشتن شاخص بالاتر ( 7 در مقابل 6) موفق تر خواهد بود. این تحقیق پس از بررسی نتایج به دست امده به این نتیجه رسید که تئوری فرضیه میزان فرایند در پیش بینی اثر پذیری تسک ها موفق تر خواهد بود. بنابراین اساتید میتوانند از این تئوری موثر, برای آموزش لغات به زبان آموزان استفاده کنند.
کلمات کلیدی :  فرضیه میزان فرایند , لغت ,  تحلیل ویژگی فنی
تاریخ دفاع : 1396

شماره دانشجویی :
نام و نام خانوادگی : پریسا میهن خواه
عنوان پایان نامه : تاثیرات استفاده از تکنیک ارزیابی خودکار نوشتن بر دستاورد مهارت نگارش زبان آموزان ایرانی
رشته تحصیلی : زبان انگلیسی – آموزش زبان
مقطع تحصیلی : کارشناسی ارشد ناپیوسته
استاد راهنما : دکتر سید امید طباطبایی
چکیده : این مسئله که آیا تکنیک ارزیابی خودکار متن نگارش شده (AWE) مهارت نگارش دانش آموزان را سهولت می بخشد یا خیر، در دو دهه اخیر بحث های بیشماری را برانگیخته است، اما بیشتر یافته ها جامع و کلی هستند. این مطالعه میزان رضایت دانش آموزان از کاربردهای نرم افزار ویراستار Style Writer ، اینکه چگونه روی توانایی نگارش زبان آموزان ایرانی تاثیر می گذارد و همچنین اینکه به چه دلیلی این نرم افزار می تواند برای ارزیابی درستی و روانی متن نگارش شده مفید و یا غیرکارامد باشد را مورد مطالعه قرار می دهد. این مطالعه در آموزشگاه های زبان های خارجی بزرگمهر و اندیشمند در شهر یاسوج انجام شد و سی زبان آموز در ده جلسه دوره ورکشاپ نگارش پیشرفته شرکت کردند. همگن بودن دانش آموزان در سطح زبان انگلیسی شان به وسیله آزمون تعیین سطح آکسفورد بررسی شد و سپس آنها به دو دسته کنترل و آزمایش تقسیم شدند. در این مطالعه از روش های آماری کمی و کیفی برای جمع آوری اطلاعات استفاده شد. دانش آموزان یک پیش آزمون سطح فرامتوسطه از انتشارات کمبریج (CAE) قبل از شروع دوره و همان آزمون را پس از اتمام دوره به عنوان پس آزمون دادند. پس از این دوره ورکشاپ نگارش پیشرفته، شرکت کنندگان به یک پرسشنامه نظرسنجی درباره مناسب بودن روش بازخورد اصلاحی AWE (نرم افزار ویراستار Style Writer ) بخصوص از نظر ابعاد دقت و درستی گرامری و روان بودن یک متن نوشته ، پاسخ دادند و البته تعدادی از آنها به صورت تصادفی انتخاب و درباره کارایی این دوره ورکشاپ و نظرشان درباره استفاده مجدد از نرم افزار ویراستار Style Writer در آینده مصاحبه شدند. نتایج حاصل از پیش و پس آزمون آشکار ساخت که شرکت کنندگان پیشرفت معناداری در توانایی نگارش به واسطه بازخورد های اصلاحی این نرم افزار روی اشتباهات نوشتاری شان داشته اند. به صورت کلی آنها از استفاده از این نرم افزار رضایت داشتند، اما به این نکته باید اشاره کرد که آنها این نرم افزار را به عنوان مواد کمک آموزشی نه به عنوان جایگزینی برای بازخورد اصلاح کننده مدرس ترجیح دادند. نتایج حاصل از پس آزمون گروه آزمایش نشان داد که پیشرفت معنادارتری در دقت گرامری ،استفاده از لغات و دیکته درست کلمات نسبت به روانی متن ازجمله سازماندهی و ارتباط محتوای متن داشتند. نتایج استفاده از نرم افزار Style Writer نشان داد که برنامه این نرم افزار Style Writer  فعلی در توانایی تشخیص خطاهای مربوط به زمان فعل ها، حروف ربط، سازمان دهی و ارتباط محتوای متن، ترتیب کلمات در سوال های غیرمستقیم و … محدودیت دارد. مشکل دیگر استفاده از این نرم افزار این است که ممکن است به تناسب موقعیت جملات هشدار های نادرستی دهد. پس تکنیک AWE مزایا و معایبی دارد که می تواند این را توجیح کند که چرا برخی از شرکت کنندگان عقیده داشتند که روش ترکیبی نرم افزار اصلاح کننده AWE به همراه بازخورد اصلاحی مدرس می تواند بهترین روش مکمل برای یک کلاس نگارش باشد.
کلمات کلیدی : ارزیابی خودکار متن نگارش، مهارت نگارش، بازخورد اصلاحی نوشتار، دقت و درستی متن نگارش شده، روانی متن نگارش شده.
تاریخ دفاع : 1396

شماره دانشجویی :
نام و نام خانوادگی : محسن موفق
عنوان پایان نامه : آموزش زبان انگلیسی با اهداف ویژه به پرستاران با استفاده از شبیه‌سازی و فناوری ارتباطات سیّار
رشته تحصیلی : زبان انگلیسی – آموزش زبان
مقطع تحصیلی : کارشناسی ارشد ناپیوسته
استاد راهنما : دکتر سعید خزائی
چکیده : به موازات رشد سريع ارتباطات سیّار و با توجه به قدرت نهفته‌ی شبیه‌سازی براي آموزش و يادگيري زبان، به كارگيري آن‌ها در امر آموزش زبان ضروري به نظر مي‌رسد. بدين منظور، طراحي و آماده سازي محتوای خوانداری زبان انگلیسی با اهداف ویژه متناسب با انواع وسایل حوزه‌ی ارتباطات سیّار امري اجتناب ناپذير است. در اين مطالعه، شبیه‌سازی در طراحي محتوای خوانداری به كار گرفته شده است. از آن جهت كه فراگیری زبان انگلیسی با اهداف ویژه اهمیت زیادی در زندگی شغلی فراگیران دارد فراگیرانی كه در اين مطالعه شركت داده شدند 150 نفر از  کسانی بودندکه سنی بين 23-19 سال داشتند. بر اساس نمرات آزمون‌هاي خواندن و درک مشخص شد که ارائه کاربرد شبیه‌سازی در تهیه، تولید و عرضه‌ی محتوای خوانداری به‌واسطه‌ی فناوری ارتباطات سیّار نتيجه بهتري در يادگيري مي‌دهد. نتايج اين مطالعه مي‌تواند كاربردهايي در مطالعه ساير مهارت‌هاي اصلي و فرعي زبان انگليسي با اهداف ویژه داشته باشد.
کلمات کلیدی : شبیه‌سازی، یادگیری همراه، خواندن و درک، زبان انگلیسی با اهداف ویژه، مهارت خوانداری، آموزش عالی
تاریخ دفاع : 1396

شماره دانشجویی :
نام و نام خانوادگی : رویا افتخاری
عنوان پایان نامه : تاثیر استفاده از کلمات رمزگذاری شده در ارتفاء دانش لغوی زبان آموزان پسر و دختر ایرانی در سطح فرا متوسط
رشته تحصیلی : زبان انگلیسی – آموزش زبان
مقطع تحصیلی : کارشناسی ارشد ناپیوسته
استاد راهنما : دکتر سید امید طباطبایی
چکیده : در این پایان نامه تاثیر استفاده از کلمات رمزگذاری شده در ارتقاء دانش لغوی زبان آموزان پسر و دختر ایرانی در سطح فرا متوسط مورد تحقیق قرار میگیرد. این تحقیق در کسب اینکه استفاده از کلمات رمزگذاری شده باعث پیشرفت یادگیری و به یادآوری کلمات در مدت زمان زیاد برای یادگیرندگان میشود تلاش میکند. در این تحقیق 60 شرکت کننده از طریق تعیین سطح OPT ا زبین 100 نفر یاد گیرنده زیان انگلیسی انتخاب و به دو گروه 30 نفری کنترل شده و گروه آزمایشی که هر کدام شامل 15 دختر و 15 پسر میباشد تقسیم میشوند. در گروه کنترل از روش سنتی (تکرار کلمات و معنی آنها) و در گروه آزمایشی از روش کدگذاری کلمات استفاده میشود. در ابتدا پیش تستی از همه یادگیرندگان توسط محقق گرفته میشود و در پایان اعمال متد تست پایانی برای مقایسه دو تست و آنالیز دادها گرفته میشود. آنالیز تحقیق تاثیر تدریس متد در بین دختران و پسران یادگیرنده را نشان میدهد. یافتهای این تحقیق برای استادان که دنبال روش آسان برای تدریس واژگان انگلیسی و بیاد ماندن طولانی مدت در ذهن یادگیرنگان برنامهای درسی طراحان تست میتواند بسیار مفید باشد.
کلمات کلیدی : کلمات کد گذاری شده, واژگان, اطلاعات لغوی
تاریخ دفاع : 1396

شماره دانشجویی :
نام و نام خانوادگی : هادی احمدی
عنوان پایان نامه : بررسی میزان تأثیرپذیری توان خواندن و درک دانشجویان از نوع محتوای خوانداری: کاربرد پودمان ترکیبی در یاد‌دهی و یادگیری متون انگلیسی با اهداف ویژه در آموزش عالی
رشته تحصیلی : زبان انگلیسی – آموزش زبان
مقطع تحصیلی : کارشناسی ارشد ناپیوسته
استاد راهنما : دکتر سعید خزائی
چکیده : برای ارتقای سطح خواندن و درک متون انگلیسی با اهداف ویژه  دانشجویان، این پژوهش سه وجهی در نظر دارد تا به بررسی جنبه‌ها‌ی کارآمد در یک پودمان یاددهی و یادگیری ترکیبی بپردازد. به همین شکل، در نیمسال دوم سال تحصیلی 1395، 160 دانشجوی پسر  و دختر رشته‌ی پرستاری از دانشگاه جندی‌شاپور اهواز با سطوح مختلف مهارت خواندن زبان انگلیسی به‌شیوه‌ی تصادفی انتخاب و به همین شکل به چهار گروه تقسیم شدند تا خواندن و درک متون انگلیسی با اهداف ویژه را در قالب ترکیبی از متون موثق و ساده شده در 16 جلسه‌ی ترکیبی فراگیرند. طرح آزمایش عاملی کامل برای هدایت این پژوهش به‌کار گرفته شد. نگرش ابتدایی آزمودنی‌ها در مورد سودمندی پودمان یاد‌دهی و یادگیری فناوری محور برای آموزش و یادگیری خواندن متون انگلیسی با اهداف ویژه مساعد بود. تحلیل توصیفی و استنباطی داده‌های حاصل از عملکرد آزمودنی‌ها نشان داد که آموزش و تمرین متون موثق سطح بالاتری از خواندن و درک متون انگلیسی ویژه را رقم می‌زد. اعمال روند متون ساده شده- موثق تا حد زیادی موجب ارتقای سطح درک مطلب شد. در این پودمان ترکیبی آزمودنی‌ها با سطح مهارت پایین خواندن متون انگلیسی پیشرفت قابل توجهی در درک مطلب از طریق تمرین در روند متون موثق-ساده شده یا فقط موثق نشان ندادند. در عین حال، روند کاربرد تنها متون ساده شده بسیاری از ابعادی را که آزمودنی‌ها ممکن است در دنیای واقعی مواجه شوند، پوشش نداد. به طرز جالبی، دیدگاه آزمودنی‌ها در مورد کاربرد پودمان‌های مبتنی بر فناوری در یاد‌دهی و تمرین خواندن و درک متون انگلیسی با اهداف ویژه ثابت ماند. به‌طور کلی، اگرچه ممکن است سطح مهارت خواندن زبان انگلیسی به‌عنوان زبان دوم یا خارجی در خواندن و درک متون انگلیسی با اهداف ویژه مؤثر باشد، اما آموزش و تمرین این متون را نمی‌توان تنها به یک یا دو راه حل در پودمان مبتنی بر فناوری آموزشی محدود کرد.
کلمات کلیدی : یادگیری ترکیبی، انگلیسی با اهداف ویژه، خواندن و درک، نوع محتوای خوانداری
تاریخ دفاع : 1396

شماره دانشجویی :
نام و نام خانوادگی : سمیه شاهپوری
عنوان پایان نامه : رابطه ی میان درک مطلب انگلیسی با اهداف دانشگاهی دانشجویان کامپیوتر و عمق واژگان، آگاهی نحوی، و آگاهی فراشناختی آنها
رشته تحصیلی : زبان انگلیسی – آموزش زبان
مقطع تحصیلی : کارشناسی ارشد ناپیوسته
استاد راهنما : دکتر احسان رضوانی
چکیده : این پژوهش تلاشی است به منظور بررسی تاثیر عمق واژگان، آگاهی نحوی، و آگاهی فراشناختی بر درک مطلب انگلیسی دانش جویان ایرانی با اهداف دانشگاهی. در ابتدا، از 70 شرکت کننده خواسته شد که به بخش های آزمون درک مطلب پاسخ دهند. پس از آن، پرسش نامه های عمق واژگان، آگاهی نحوی و در آخر، به ترتیب پرسش نامه های راهبردهای فراشناختی و آگاهی فراشناختی مهارت خواندن اجرا شد. فرآیند کلی طی سه جلسه و در مدت زمانی 200 دقیقه صورت گرفت. یافته های این پژوهش نشان داد موثرترین فاکتور مطالعه شده در درک مطلب دانشگاهی  آگاهی نحوی است. اگرچه، آگاهی فراشناختی نیز از عوامل تعیین کننده ی مهارت خواندن متون دانشگاهی برای دانشجویان با پیش زمینه ی زبانی مشابه محسوب می شود، اما تاثیر آگاهی نحوی بر مهارت خواندن به میزان قابل توجهی بیشتر است. بعبارت دیگر، دانش عمق واژگان پیش بینی کننده ی خوبی برای درک مطلب به حساب نمی آید. تمامی نتایج حاکی از آن بود که برای دانشجویان حاذق زبان انگلیسی با اهداف دانشگاهی و پیش زمینه ی زبانی مشابه، آگاهی نحوی در مقایسه با دانش عمق واژگانی و آگاهی فراشناختی عامل پیش بینی کننده ی بسیار بهتری است. این یافته ها می تواند معلمان را یاری رساند تا برای شناسایی بخش های چالش برانگیز در نقش های خود بازنگری کرده و بمنظور تسهیل نمون دشواری های مهارت خواندن  شیوه های نو و شایسته طراحی کنند و بدین ترتیب بر سرعت یادگیری بیفزایند.

کلمات کلیدی : درک مطلب انگلیسی با اهداف دانشگاهی، عمق واژگان، آگاهی نحوی، آگاهی فراشناختی
تاریخ دفاع : 1396

شماره دانشجویی :
نام و نام خانوادگی : پرستو خسروی شهماروندی
عنوان پایان نامه : بررسی تاثیر تعریف الگوهای صحیح و کشف الگوهای صحیح بر مهارت نوشتار فراگیران زبان انگلیسی- سطح متوسط
رشته تحصیلی : زبان انگلیسی – آموزش زبان
مقطع تحصیلی : کارشناسی ارشد ناپیوسته
استاد راهنما : دکتر سید امید طباطبایی
چکیده : اینترنت و موتورهای جستجوگر موجود، به جامعه ی زبان آموزان کمک میکندتا به مواد و مطالب آموزشی دسترسی داشته باشند. این تحقیق به گونه ای طراحی شده که به بررسی تاثیر دو تکنیک مرتبط با وب (تعریف الگوهای صحیح و کشف الگوهای صحیح) بر مهارت نوشتاری زبان آموزان زن ایرانی در سطح متوسط  می پردازد. از جمعیت 200 زبان آموز، 57 نفر که تست مکان یابی آکسفورد را انجام دادند ، به عنوان دانشجویان سطح متوسط شناسایی و در تحقیق شرکت کردند. سن دانش آموزان بین 13 تا 22 سال بود. پس از انجام پیش آزمونی در زمینه ی مهارت نوشتاری ، به دو گروه آزمایشی (تعریف الگوهای صحیح و کشف الگوهای صحیح) تقسیم شدند. با این وجود گروه اول از تکنیک تعریف الگوهای صحیح و گروه دوم از تکنیک کشف الگوهای صحیح استفاده کردند.  گروه اول آماده ی انجام تمرین های نوشتاری از طریق تکنیک کشف الگوهای صحیح و گروه دوم آماده ی انجام تمرین های نوشتاری با تکنیک تعریف الگوهای صحیح بودند.  یافته ها نشان می دهد که هر دو تکنیک، مهارت نوشتاری شرکت کنندگان را به صورت معنادار و مثبت تغییر میدهد. تحلیل های بیشتر نشان می دهد که تفاوت معناداری میان دو تکنیک بر مهارت نوشتاری شرکت کنندگان وجود ندارد. نتایج، چند پیشنهاد آموزشی برای مربیان زبان و محققان دارد.
کلمات کلیدی : مهارت های نوشتاری، تعریف الگوهای صحیح و کشف الگوهای صحیح.
تاریخ دفاع : 1396

29482