چکیده پایان نامه های مقطع کارشناسی ارشد
نام و نام خانوادگی: حسین محمدی
عنوان پایان نامه: طراحی و ساخت درخت هوشمند خورشیدی
رشته تحصیلی: مهندسی برق گرایش کنترل ابزار
مقطع تحصیلی: کارشناسی ارشد ناپیوسته
استاد راهنما: دکتر امید مرادی
چکیده:
درخت هوشمند خورشیدی یک فناوری نوآورانه است که ترکیبی از انرژی خورشیدی، فناوری اطلاعات و ارتباطات و طراحی زیباشناسی است. این درختان میتوانند انرژی خورشیدی را برای تولید برق، روشنایی و سایر خدمات جمعآوری و ذخیره کنند. درختان هوشمند خورشیدی میتوانند مزایای زیادی برای محیطزیست و جامعه داشته باشند، از جمله کاهش آلودگی، بهبود کیفیت هوا و ایجاد اشتغال. این پایاننامه به بررسی درخت هوشمند خورشیدی بهعنوان یک فناوری نوآورانه در تولید انرژی تجدیدپذیر میپردازد. در این پایاننامه، ابتدا به بررسی تاریخچه، اصول عملکرد و مزایای درختان هوشمند خورشیدی پرداخته میشود. سپس، به ارائه پیشنهاداتی برای بهبود عملکرد و افزایشپذیرش درختان هوشمند خورشیدی پرداخته میشود. برای شروع تحقیقات ابتدا نیاز به شناخت تمامی تجهیزات از جمله شناسایی أنواع و مزیت های آن سپس شبیه سازی و تشریح پروژه انجام گرفت ک هبا نرم افزار های کاربردی solid works و pvsyst انجام شده است سپس به صورت فیزیکی اقدام به ساخت نمونه ی کوچک شده ی پروژه در ابعاد 150 سانتی متر و دارای قابلیت هایی از پروژه اصلی و نگهداری شارژ در 5 روز متوالی ابری را دارد.اهداف اصلی این پروژه در اولیت ایجاد فرهنگ و باور به نیاز وضرورت انرژی های پاک و نو و استفاده بجا و بهینه از آن ها است و هدف فرعی پروژه زیبا سازی شهرو کشور عزیزمان ایران بوده است.با آرزوی هوای پاک و انرژی بیکران.
واژههاي كليدي: فتوولتائیک. ذخیره کننده. انرژی. ولتاژ. سلول خورشیدی
نام و نام خانوادگی:سمیه غفوری
عنوان پایان نامه: ساخت یک حامل بیانی سازگار جهت افزایش میزان تولید پروتئین نوترکیب فاکتور رشد شبه انسولین شماره 1 انسانی (hIGF-1) در باکتری E. coli
رشته تحصیلی:زیستشناسی گرایش بیوتکنولوژی میکروبی
مقطع تحصیلی: کارشناسی ارشد ناپیوسته
استاد راهنما:دکتر کیانوش درمیانی
چکیده:
فاکتورهای رشد شبه انسولین (Insulin-like growth factors (IGFs)) پروتئینهایی با ساختار مشابه انسولین هستند که با نام سوماتومدین سی نیز شناخته میشوند و همراه با هورمون رشد (Growth hormone) به رشد طبیعی استخوان¬ها و بافت¬ها بدن کمک می کنند. IGFها علاوه بر نقشی که در تنظیم رشد جنین و نوزاد دارند در فرآیندهای متنوعی از جمله بهبود زخم، توسعه سیستم عصبی مرکزی و سایر بافتها، تنظیم متابولیسم پروتئین، کربوهیدرات، لیپید، محافظت عصبی نیز نقش دارند. کمبود این پروتئین رابطه مستقیمی با کوتاهی قد دارد. از سوی دیگر این هورمون ارتباط مستقیمی با نوروپاتی، سرطان و سکته مغزی دارد. امروزه باکتری گرم منفی E. coli به عنوان سلول میزبانی شناخته می شود که برای تولید سریع، بازده بالا و اقتصادی پروتئین¬های نوترکیب مورد استفاده قرار می¬گیرد. با این حال، تولید میزان بالای پروتئین¬های یوکاریوتی به شکل محلول و فعال زیستی در E. coli ممکن است به راحتی امکانپذیر نبوده و چالش برانگیز باشد. در این مطالعه روی بهینه¬سازی تولید باکتریایی این پروتئین با تمرکز بر افزایش تعداد کپی ژن هدف برای دستیابی به سطح بالای پروتئین IGF-1 انسانی کار شد. تعداد کپی توالی هدف میتواند بین یک تا چند صد عدد در سلول متغیر باشد. تعداد نسخههای بیشتر باعث افزایش اثر دوز ژنی شده، در نتیجه میتوان به بازده بالاتری در بیان پروتئین نوترکیب هدف دست یافت. در این طرح از حامل بیانی pET DUET.GST.TEV.TrxA.IGF1 که در طرح های قبلی ساخته شده بود، استفاده شد بطوریکه قطعه Ori و ژن مقاومت به آنتی بیوتیک آن تغییر داده شد. حامل بیانی جدید بدست آمده که pET DUET-TrxA.IGF1-Kana-P15Aori نامیده شد به سویه باکتریایی Shuffle که یک زیرگونه بیانی باکتری E. coli است و از قبل حاوی حامل pET DUET.GST.TEV.TrxA.IGF1 بود، ترانسفورم گردید. به این ترتیب تکثیر مستقل دو حامل بیانی سازگار با افزایش شمارگان نسخه کاست بیان کننده IGF-1 انسانی در زیرگونه Shuffle توانست میزان تولید این پروتئین به صورت محلول در باکتری E. coli به شکل معنی¬داری افزایش دهد. با این حال، بخشی از IGF-1 محلول تولید شده به صورت همجوش با برچسب انحلال TrxA باقی ماند که برای کامل کردن برش آن باید کاست بیانی Tev به ساختار حامل بیانی ساخته شده در این مطالعه اصافه شود. در مجموع، بکارگیری این روش منجر به افزایش قابل توجه میزان بازده تولید IGF-1 انسانی نوترکیب گردید که می¬تواند به تولید این پروتئین نوترکیب با صرفه اقتصادی بیشتری کمک کند.
کلیدواژه:پروتئین نوترکیب، IGF-1، E. coli، سویه Shuffle، شمارگان نسخه ژن، TrxA
نام و نام خانوادگی:آصفه محمدی
عنوان پایان نامه: نقش محافظت انجمادی دو دهنده آهسته (GYY4137) و سریع (NaHS) سولفید هیدروژن بر فراسنجه های عملکردی اسپرم و راندمان لقاح آزمایشگاهی در بز
رشته تحصیلی:زیست شناسی گرایش سلولی و مولکولی
مقطع تحصیلی: کارشناسی ارشد ناپیوسته
استاد راهنما: دکتر مهدی حاجیان ،دکتر فرنوش جعفرپور
چکیده:
محافظت سرمایی اسپرم (انجماد اسپرم) یکی از تکنیک¬های معمول در تکنیک¬های کمک باروری هم برای حیوانات و هم برای انسان می¬باشد. با این حال، فرآیند انجماد اسپرم می¬تواند باعث ایجاد استرس اکسیداتیو و آسیب به اسپرم شده و در نتیجه سبب کاهش فراسنجه های عملکردی اسپرم و قابلیت باروری آن ¬شود. با توجه به این موضوع و همچنین خاصیت آنتی اکسیدانی گاز سولفید هیدروژن (H2S)، در این مطالعه دو نوع اهداکننده گاز H2S شامل: NaHS، یک اهداکننده با سرعت رهایش سریع و GYY4137، یک اهداکننده با سرعت رهایش آهسته در طی انجماد اسپرم بز ارزیابی شد. در این مطالعه ابتدا غلظت بهینه هر دو اهداکننده در شرایط انکوباسیون در دمای 5/38 درجه سانتی گراد تعیین شد. نتایج نشان داد که غلظت¬های 5/1 و 3 میکرومولار NaHS و 15 و 30 میکرومولار GYY4137 فراسنجه های عملکردی مختلف اسپرم از جمله تحرک، زنده مانی، یکپارچگی غشاء و پراکسیداسیون لیپیدی و تولید گونههای اکسیژن فعال (ROS) را در طول انکوباسیون در دمای 5/38 درجه سانتیگراد بهبود بخشیدند (P< 0.05). پس از آن، اثرات غلظت بهینه NaHS و GYY4137 در طول انجماد بر فراسنجه های مختلف عملکردی اسپرم پس از ذوب ارزیابی شد. نتایج حاصل نشان داد که غلظت 5/1 میکرومولار NaHS و 15 میکرومولار GYY4137 فراسنجه های مختلف اسپرم از جمله تحرک اسپرم، زنده ماندن، یکپارچگی غشاء و کاهش آسیب DNA را در مقایسه با گروه کنترل منجمد-ذوب شده بهبود بخشید (P< 0.05). علاوه بر این غلظت 5/1 میکرومولار NaHS و 15 میکرومولار GYY4137 اکسایش-کاهش را در اسپرم¬های ذوب شده بهبود (P< 0.05)، پراکسیداسیون لیپیدی را کاهش (P< 0.05) و پتانسیل غشای میتوکندری را در اسپرم ذوب شده بهبود بخشید (P< 0.05). در نهایت، نتایج مطالعه حاضر نشان داد که غنی¬سازی محیط فریز با غلظت 5/1 میکرومولار NaHS و غلظت 15 میکرومولار GYY4137 نتایج لقاح آزمایشگاهی را از نظر نرخ بلاستوسیست و کیفیت بلاستوسیست ها افزایش داد.
درنهایت یافته های ما نشان داد که مکملسازی محیط فریز اسپرم با اهداکنندگان H2S، میتواند یک استراتژی امیدوارکننده برای بهبود میزان موفقیت روشهای ART و افزایش نتایج رشد قبل از لانهگزینی در فناوریهای کمک باروری باشد.
کلیدواژه:آنتی اکسیدان، انجماد، بز، GYY4137، لقاح آزمایشگاهی، NaHS، اسپرم
نام و نام خانوادگی:کیمیا رحیمیان
عنوان پایان نامه: ارزیابی اثرات تکثیری سلول های بنیادی مشتق از دندان بر روی سلول های اندوتلیال قرنیه موش صحرائی
رشته تحصیلی:زیست شناسی گرایش سلولی و مولکولی
مقطع تحصیلی: کارشناسی ارشد ناپیوسته
استاد راهنما: دکتر فرشته کرمعلی،دکتر محمد حسین نصر اصفهانی
چکیده:
بیان مساله و هدف : قرنیه یک لایه شفاف در جلو و مرکز چشم محسوب شده که وظیفه آن هدایت نور و تشکیل تصویر بر روی شبکیه است. این وظیفه مهم نشان دهنده اهمیت این بخش از چشم میباشد و آسیب آن میتواند بسته به میزان ضایعه ایجاد شده سبب اختلالات بینایی .شود سلولهای اندوتلیال قرنیه (CECS) نقش مهمی در شفافیت و هومئوستازی قرنیه ایفا می.کنند از آنجائیکه این سلولها قابلیت تکثیر ،ندارند آسیبهای جدی به این ساختار سبب از بین رفتن آن شده و بینایی فرد تحت تأثیر قرار میگیرد تابحال مطالعات بسیاری بر روی ترمیم لایه اندوتلیال قرنیه متمرکز ،شده اما تحریک تکثیر لایه اندوتلیال به صورت کاربردی هنوز به صورت چالش باقی مانده بود مطالعات قبلی ما نشان داد که محیط مجاور شده (CM) سلولهای بنیادی آپکس پاپیلای دندان (SCAP) سبب تكثير سلولهای رنگدانه دار شبکیه شد در این ،مطالعه اثر این ترشحات بر تکثیر CECS در محیط آزمایشگاهی مورد بررسی قرار گرفت.
روش تحقیق :برای این منظور، ابتدا CECS از چشم موش صحرایی جدا شده و با توجه به روشهای کشت موجود در شرایط آزمایشگاهی کشت داده شد. سپس اثرات تکثیری CM حاصل از SCAP بر روی این سلولها مورد ارزیابی قرار گرفت ،همچنین بیان مارکرهای اختصاصی CECS در سطح RNA نیز ارزیابی شد.
نتایج:نتایج این مطالعه نشان داد که استفاده از CM سلولهای SCAP ، میتواند سبب تحریک تکثیر و مهاجرت CECs شود. همچنین مطالعه حاضر نشان داد که سلولهای تکثیر شده در حضور این ترشحات میتوانند پس از ایجاد تک لایه سلولی از فاز تکثیری خارج شده ماهیت اندوتلیالی خود را به دست آورده و مارکرهای اختصاصی خود( ZO-1,CD56/NCAM,Na/K ATPase )را بیان کنند.
بحث:نتایج حاصل از این مطالعه برای اولین بار اثرات ترمیمی ترشحات سلولهای SCAP را بر سلولهای اندوتلیال قرنیه ثابت کرد نتایج ما نشان داد که SCAP-CM نه تنها از طریق تنظیم چرخه سلولی سبب تحریک تکثیر CECs میشود. بلکه در حفظ این سلولها و بیان مارکرهای اختصاصی موثر در حفظ عملکرد این سلولها نیز نقش دارد. این مطالعه اطلاعات پایه ای جهت استفاده از ترشحات سلولهای SCAP در کشت CECS ارائه شده است. بر این اساس، با تمرکز بیشتر در این زمینه میتوان راهکارهای جدیدی برای استفاده از این ترشحات در مطالعات مهندسی بافت مرتبط با این سلولها و همچنین سلول درمانی برای اختلالات قرنیه در آینده ارائه
نمود.
کلیدواژه: سلولهای اندوتلیال ،قرنیه سلولهای بنیادی آپکس پاپیلای دندان ، تکثیر ،سلولی آسیب قرنیه، سلولهای
بنیادی محیط روئی پاپیلای دندان
نام و نام خانوادگی:Nasim Tale Dastjerdi
عنوان پایان نامه:
عنوان پایان نامه: The Effect of Explicit Instruction of Intercultural Elements in Developing Intercultural Communicative Competence among Iranian Advanced EFL Learners
رشته تحصیلی:آموزش زبان انگلیسی
مقطع تحصیلی: کارشناسی ارشد ناپیوسته
استاد راهنما : Dr. Alireza Najafi
چکیده:Internationalization has accentuated the importance of intercultural communicative competence (ICC) among language learners in higher education in the 21st century. Universities worldwide have begun to emphasis intercultural elements in language classrooms. The data were gathered from 29 male and 31 female advanced EFL learners with the same native language in the institute in Isfahan ,Iran, served as the study location .Quick oxford placement Test was used to examine the language level of participants and homogenize them. Then, Intercultural Communicative Competence Self Rating Scale (ICCSRS) was used to collect the requisite data about the intercultural communicative competence level of the participants before and after instruction that received them through a QR code file. The accompanying research therefore has two purposes :1) Evaluate the effectiveness of explicit instruction of intercultural elements on advanced EFL learners’ intercultural communicative competence.2) Assessment which type(s) of intercultural communicative competence boost(s) more with explicit instruction .The study concludes that knowledge of the target language’s culture positively affects advanced learners’ communicative competence and it has a significant effect on Discourse competence, Knowledge, Awareness ,Attitudes and Sociolinguistic competence, and it has no significant effect on Linguistic competence, Strategic competence and Skills. These result underscore the instructional impact on communicative competence, offering valuable insights for English language teachers, researchers, and learners…
کلیدواژه: Explicit Instruction, Intercultural Elements, Intercultural Communicative Competence, Intercultural Communication
نام و نام خانوادگی:Mehrdad Mokabberi Koupaei
عنوان پایان نامه: Evaluation of the Book Entitled “English for the Students of Power, Electronics, Control and Communications”: ESP Instructors’ and Students’ Perspectives in Focus
رشته تحصیلی:آموزش زبان انگلیسی
مقطع تحصیلی: کارشناسی ارشد ناپیوسته
استاد راهنما : Dr. Alireza Najafi
Dr. Kaveh Khoddambashi
چکیده:This study examined the viewpoints of ESP (English for Specific Purposes) instructors and learners regarding the book English for the Students of Power, Electronics, Control, and Communications (2016). A quantitative study design was utilized to accomplish three primary objectives: appraising the book’s design and layout, evaluating the suitability of its activities, and investigating the efficacy of the language skills offered in the book. The study comprised a cohort of 110 students pursuing electrical engineering across multiple universities, in addition to five instructors who were randomly selected. Surveys, categorized into sections that address various aspects of the book, were given to both instructors and students. Pilot testing and expert evaluation established the surveys’ reliability and validity. The data analysis, performed using SPSS software. The findings unveiled a dominant agreement among professors and students regarding multiple facets of the book, with significant concurrence on the arrangement and aesthetics.
کلیدواژه: Book Evaluation, ESP, Teachers’ Perception, Students’ Perception
نام و نام خانوادگی:Sahel Heidari
عنوان پایان نامه: Reflective Teacher-training in Teacher Education Institutional programs in Iran; Ajzen’s Theory of Planned Behavior in Focus
رشته تحصیلی:آموزش زبان انگلیسی
مقطع تحصیلی: کارشناسی ارشد ناپیوسته
استاد راهنما : Dr. Omid Tabatabaei
چکیده:Reflective teaching is a process that plays a central role in teachers’ professional development. The Theory of Planned Behavior (TPB) predicts that planned behaviors are determined by behavioral intentions. The current study employed Ajzen’s Theory of Planned Behavior (TPB), to evaluate the effectiveness of teacher training programs in Iran based on Cambridge Framework for Teacher Development. It surveyed 40 participants out of a pool of 80 teaching students, aged varied from 28 to 42 years consisting of 21 males, 19 females. Experimental group participated in the target program and the control group participated in common teacher training programs without any pre-established framework in behind. From the results we can see that Cambridge teacher training program increased the participants’ intentions to implement reflective teaching. The study highlights the need for regular and more guided support in improving reflective practice, especially for junior teachers..
کلیدواژه: Behavioral Model, Teacher Development, Teacher Training, Reflective Teaching
نام و نام خانوادگی:Maghferat Torkian
عنوان پایان نامه: Relationship Between Iranian EFL Teachers’ Amount of L1 Use in the Classroom and Their Language Proficiency Level
رشته تحصیلی:آموزش زبان انگلیسی
مقطع تحصیلی: کارشناسی ارشد ناپیوسته
استاد راهنما : Dr. Alireza Najafi
Dr. Kaveh KhodamBashi
چکیده:
This study aimed at finding out the relationship between Iranian EFL teachers’ amount of L1 use in the classroom and their language proficiency level through using questionnaires. Participants of this investigation contains 123 EFL teachers both male and female in English language institutes in Iran, with different educational background. For all teachers that participated in the study, Persian is the L1 and English is the L2. The link of the questionnaires was shared with EFL instructors in various English language centers/institutes through social media including Telegram and WhatsApp. They were requested to complete the questionnaires and share it with their colleagues. The questionnaires were available for a period of about 2 month, December 20 – November 20, 2023. The participants were required to read the instructions for each section and complete it accordingly. All the teachers participated in the Language Proficiency test (Appendix B) and after that they answered the second section of the questionnaire which was about the use of L1 in their EFL classrooms (Appendix A). The results of this research revealed a low negative correlation between proficiency level of the teachers and their LI use in the classroom. Some implications may be useful for teachers, learners and teacher trainers. The results of the study may be of great value to institutes administrators, in a way that they may support their teachers to upgrade their knowledge by holding several applicable and helpful workshops. EFL teachers need to be aware of their L1 use and the reasons for it. If their L1 use is because of their low L2 proficiency level, then they must try more to expand and increase their level of proficiency to reach a judicious amount of L1 use. EFL teacher training also should enable teachers to make a balanced evaluation of L1 use in the classroom.
کلیدواژه: Iranian EFL teachers, Language Proficiency Level, L1 use.
نام و نام خانوادگی:Zahra Rashedi
عنوان پایان نامه: The Challenges and Used Strategies by Iranian Tourist Guides While Communicating with Foreign Tourists
رشته تحصیلی:آموزش زبان انگلیسی
مقطع تحصیلی: کارشناسی ارشد ناپیوسته
استاد راهنما : Dr. Bahare Khazaeenejad
چکیده:
In an increasingly globalized world, the role of language as a bridge for communication has become more crucial than ever. In the realm of tourism, effective communication plays a significant role in ensuring a smooth, enjoyable, and culturally enriching experience for travelers. This study was an attempt to investigate English language challenges that tourist guides face to serve foreign tourists and strategies they apply to solve these challenges in Iran. Through purposive sampling, this study collected data from questionnaires and interviews. The respondents were 40 tourist guides officially registered as English language tourist guides in Iran. (Tehran:10 participants, Isfahan:8, Shiraz:7, Tabriz:5, Mashhad:5, Yazd:3, Other:2).The questionnaire was designed to extract specific data about the nature and extent of the challenges the guides face while using English and the strategies they employ to overcome those challenges. The qualitative aspect of the research design sought to provide an in-depth understanding of the phenomena. It involved semi-structured interviews with selected participants based on their questionnaire responses. This enabled the researchers to probe deeper into the intricacies of the challenges faced by the guides and the coping strategies they use, which could not be sufficiently captured by the quantitative approach. The mixed-method research design presented a balanced and comprehensive method of investigating the complex dynamics of the English language challenges faced by tourist guides in Iran and the strategies they employ in their profession. The respondents maintained that they face challenges while communicating in English with foreign tourists especially for Pronunciation, Cultural References, understanding accents, and Explaining complex concepts, respectively. In addition, the results indicated that the strategies to overcome language challenges while communicating with foreign tourists were repeating and rephrasing sentences, simplifying language, asking for clarification, adaptation to cultural differences; adopting appropriate skills; creating similarities; maintaining appropriate relationships and conflict resolution strategies.
کلیدواژه: Tourism; Tour Guide or Tourist Guide; Challenge; English as a Foreign Language
; Communication skills; International Tourism;
نام و نام خانوادگی:Faezeh Shojaee Zadeh
عنوان پایان نامه: The Effect of Task-Based Writing Tasks on EFL Learner Agency and Task Negotiation
رشته تحصیلی:آموزش زبان انگلیسی
مقطع تحصیلی: کارشناسی ارشد ناپیوسته
استاد راهنما : Dr. Ehsan Rezvani Sichani
چکیده:
This study was an attempt to investigate the effect of task-based Writing tasks on EFL learner agency and task negotiation. The current study benefited from an experimental design. In order to do so, through convenient non-random sampling, out of 96 participants, 44 EFL learners were selected to participate in the study. They were divided into two groups based on an IELTS reading test. The following instruments were used as well: IELTS, a writing pretest and posttest, and Learner Agency Questionnaire (Nezami, Schwarzer, 1996). After the selection process and treatment initiation, learners in both groups used the identical textbook for eight sessions, each lasting 90 minutes. The teacher gave them in the control group the similar six writing prompts that were given to the students in the experimental group. The experimental group used a task-based structure, with pre-task, during-task, and post-task stages for each activity. Each stage was given the same time as the control group. Descriptive statistics and two separate paired samples tests were used to verify the analysis results using SPSS software. The findings of the study revealed that the task-based writing tasks have statistically significant effect on EFL learners’ learner agency. Also, the second research hypothesis was rejected, meaning task-based writing tasks have statistically significant effect on EFL learners’ negotiation.
کلیدواژه: Learner Agency, EFL Learners, Task-Based Tasks, Negotiation, Writing