چکیده پایان نامه های مقطع کارشناسی ارشد

Search
Generic filters
Exact matches only
Filter by Custom Post Type

نام و نام خانوادگی:احسان ببریان
عنوان پایان نامه: استفاده از تلگرام به منظور افزایش مهارت پاراگراف نویسی دانش آموزان سطح متوسط ایرانی
رشته تحصیلی: آموزش زبان انگلیسی
مقطع تحصیلی: کارشناسی ارشد ناپیوسته
استاد راهنما اول: دکتر علیرضا نجفی
چکیده:

هدف این مطالعه بررسی تاثیر نرم افزار تلگرام در تدریس مهارت پاراگراف نویسی به زبان انگلیسی به دانش آموزان ایرانی با سطح مهارت متوسط در یک موسسه خصوصی در ایران بوده است. در این تحقیق 30 دانش آموز شرکت کردند که 15 نفر از آن ها بصورت تصادفی به عنوان گروه کنترل و 15 نفر دیگر به عنوان گروه آزمایش انتخاب شدند. دانش آموزان در گروه کنترل بصورت سنتی مهارت های پاراگراف نویسی که با کاغذ و خودکار است را فراگرفتند و گروه آزمایش مهارت های پاراگراف نویسی را با استفاده از کانال های تلگرامی آموختند. یک کانال به منظور دریافت آموزش های جدید از طرف معلم در رابطه با طرز نوشتن پاراگراف و دیگری به منظور دسترسی دانش آموزان به نمونه پاراگراف های نوشته شده توسط همکلاسی هایشان. در این تحقیق همه فراگیران در یک سطح زبانی بودند و بمنظور داشتن فراگیرانی در یک سطح آزمون تعیین سطح استفاده شد و سطح مورد قبول برای مطالعه سطح متوسط در مهارت استفاده از زبان انگلیسی بود. برای تعیین پیشرفت دانش آموزان پیش آزمون و پس آزمون طراحی شد و نتایج بر اساس تفاوت ها و شباهت ها بدست آمد. برای بدست آوردن نتایج دقیق تر دو مصحح متون نوشته شده توسط فراگیران را مطالعه و به آن ها نمره دادند سپس میانگین نمرات هردو مصحح برای مطالعه و داشتن نمرات دقیق تر استفاده شد. برای داشتن نمرات دقیق تر دستورالعملی خاص جهت طریقه نمره دادن به متن ها به مصحح ها داده شد تا نمرات یکسانی بین دو مصحح داشته بدست آید. نتایج تحقیق ثابت کرد تلگرام در فرآیند تدریس کارآمد و سودمند بوده است و برای طراحان برنامه های آموزشی، موسسه ها دانشگاه ها، معلمان یا حتی افرادی که به هر دلیلی نمیتوانند در کلاس حضور داشته باشند میتواند مورد استفاده قرار گیرد. این کلاس های آنلاین جهت جبران کمبود زمان و دریافت بازخورد خوب از سمت همکلاسی ها و معلمان میتوانند مورد استفاده قرار بگیرند.

کلیدواژه: تلگرام، ،پاراگراف نویسی ، MALL ، شبکه های اجتماعی

 

نام و نام خانوادگی:عفت سعیدی مرغملکی
عنوان پایان نامه: The Interrelationships between Anxiety, Enjoyment, and Willingness to Communicate Among Iranian EFL Learners: Focusing on the Role of Age, Gender, Proficiency, and Achievement Variables
رشته تحصیلی: آموزش زبان انگلیسی
مقطع تحصیلی: کارشناسی ارشد ناپیوسته
استاد راهنما اول: دکتر علیرضا نجفی
چکیده:

This research aimed at discovering: (a) the differences between foreign language enjoyment (FLE) and foreign language classroom anxiety (FLCA) levels among foreign language learners generally, and across different gender, proficiency level, age, and achievement groups; (b) the influences of gender, age, proficiency level, and success on FLCA, FLE, and willingness to communicate (WTC); (c) the links between FLE and FLCA, FLE and WTC, and between FLCA and WTC; (d) the differences in the strengths of the correlations between FLE, FLCA, and WTC across different gender, proficiency level, age, and achievement groups; (e) the influential role of FLE and FLCA in WTC, generally and for different gender, proficiency level, age, and achievement groups. For this purpose, 327 Iranian EFL learners participated in this research. The participants were divided into females and males, three different proficiency levels, two age groups, and three achievement groups. A quantitative method applying questionnaires was used to collect the data. A measure of FLE consisting of 21 items, a measure of FLCA including 8 items which were extracted from the FLCAS, and a measure of WTC including 28 items from IWTC Scale were used. Statistical analyses using SPSS and MedCalc softwares revealed that (a) students experienced more enjoyment than anxiety in their foreign language classes in general and also across different gender, proficiency, age, achievement groups; (b) age and proficiency level did not significantly influence students‟ WTC, FLE, and FLCA; (c) success didn‟t affect students‟ FLE while it could influence the language learners‟ WTC and FLCA; (d) while gender influenced the students‟ FLE, it did not influence the language learners‟ FLCA and WTC; (e) WTC and FLE were positively and significantly, WTC and FLCA were negatively and significantly, and FLE and FLCA were negatively and significantly related; (f) the overlapping of FLE and FLCA was significantly higher in girls compared to boys; (g) there was a stronger link between FLE and WTC among the least proficient language learners compared to the most proficient students; (h) both FLE and FLCA significantly predicted WTC generally and across different gender, proficiency level groups and for adolescents and the medium achievers, additionally, for these models, it was seen that FLE had stronger influence on increasing WTC than decreasing impact of FLCA on WTC; (k) FLCA could not significantly predict WTC for models obtained among young adults, the least successful and the most successful students. The findings of this research can be used to enhance language learners‟ willingness to communicate in an effective way.

کلیدواژه: Achievement; Age; Foreign Language Classroom Anxiety; Foreign Language Enjoyment; Gender; Iranian EFL learners; Proficiency Level; Willingness to Communicate

 

نام و نام خانوادگی:حدیث خیبری
عنوان پایان نامه: بررسی دلایل تاثیر بازی واژگان (Word Link) بر افزایش اعتماد به نفس و کاهش اضطراب در زبان آموزان سطح متوسط ایرانی
رشته تحصیلی: آموزش زبان انگلیسی
مقطع تحصیلی: کارشناسی ارشد ناپیوسته
استاد راهنما اول: دکتر علیرضا نجفی
چکیده:

In recent years, the use of mobile devices to learn English as a foreign language has received considerable attention. This study was an attempt to investigate the effect of Word Link as a mobile application on improving self-confidence and reducing anxiety among Iranian EFL learners. To this end, 20 pre-intermediate EFL learners (12 female and 8 male) completed a questionnaire encompassing 2 highly reliable measurement scales which were intended to assess the participant’s self-confidence and anxiety. The participants of the study were a group of females and males aged 14 to 20 years old. They were randomly assigned into two groups: experimental (MALL group) (n=10) and control group (traditional group) (n=10). The experimental group received treatment through a mobile application named Word Link which was a word puzzle game whereas the control group received no treatment. Quick Oxford Placement Test (QOPT) was used to homogenize the participants. First, a pre-questionnaire for anxiety and self-confidence was administered for the control and experimental groups. Three weeks later, after applying treatment and using Word Link as a vocabulary game in the experimental group, the post-questionnaire for anxiety and self-confidence was administered for each group. The results showed that there was a significant difference in the experimental group in terms of reducing anxiety after the treatment in comparison to the control group who received traditional method. Moreover, the result of self-confidence showed significant difference between experimental and control group before and after treatment. The analysis of the interview data showed that the majority of the learners had a positive attitude to adopt and continue to use mobile games such as Word Links during the English course. The findings can be useful for the teachers, researchers, and learners who are learning English as a second or foreign language.

کلیدواژه: Anxiety, English as a Foreign Language, Puzzle Game, Self-Confidence, Vocabulary Learning, Word Link

 

نام و نام خانوادگی:نرگس خاکسار
عنوان پایان نامه: A Thesis Submitted in partial fulfillment of the requirements For the degree of Master of Art
رشته تحصیلی: آموزش زبان انگلیسی
مقطع تحصیلی: کارشناسی ارشد ناپیوسته
استاد راهنما اول: دکتر علیرضا نجفی
چکیده:

آموزش مبتنی بر مجازی زمینه ای از آموزش است که بر فناوری تاکید دارد و در ارائه آموزش به دانش آموزانی که از نظر فیزیکی در محل تحصیل نیستند. مورد استفاده قرار می گیرد. مطالعه کنونی تلاشی برای بررسی ادراکات متخصصان ، معلمان و دانش آموزان ایرانی از نظر یادگیری مجازی و ویژگیهای آن میباشد. بدین منظور 30 معلم EFL 100 دانش اموز EFL و 10 متخصص ELT بر اساس نمونه های در دسترس از یک موسسه مجهز به برنامه های رایانه ای و مجازی و سخت افزارها (جهاد دانشگاهی ،) در اصفهان، ایران انتخاب شدند. همه معلمان در آموزش دوره های مختلف زبان انگلیسی مشارکت داشتند .پس از اجرای پرسشنامه و اجرای مصاحبه برای مرحله کمی مطالعه ، پرسشنامه ها از طریق SPSS24 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. اعتبار ابزارها بر اساس مطالعات مربوطه و داوران متخصص برآورد شد. در مورد مرحله کیفی ، اطلاعات جمع آوری شده از مصاحبه ها رونویسی شد و موضوعات و زیر موضوعات توسط محقق شناسایی و مدون شد. این فرآیند بر اساس رویکرد مبتنی بر موضوع انجام شد. یافته ها نشان داد که سه گروه بیشتر برنامه های یادگیری مجازی را ترجیح می دهند. با این حال ، برخی تفاوت ها وجود داشت. آنها عمدتا معتقد بودند که یادگیری مجازی به ترتیب برای بهبود واژگان ، مهارتهای شنیداری و خواندن مفید است. در نهایت ، مفاهیم نظری و آموزشی نیز ارائه شده است.

کلیدواژه: آموزش مجازی، ویژگی های یادگیری مجازی، یادگیری زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی،یادگیری تلفیقی

 

نام و نام خانوادگی:فاطمه صادقیان
عنوان پایان نامه: A Thesis Submitted in partial fulfillment of the requirements For the degree of Master of Art
رشته تحصیلی:آموزش زبان انگلیسی
مقطع تحصیلی: کارشناسی ارشد ناپیوسته
استاد راهنما : دکتر علیرضا نجفی
چکیده:

این مطالعه به بررسی تاثیر استفاده از نرم افزار پاپلت بروی مهارت خواندن دانشجویان زبان خارجی و همچنین با استفاده از یک پرسشنامه ارزیابی دیدگاه اساتید زبان خارجی در مورد این نرم افزار می پردازد. شرکت کنندگان در مطالعه حاضر به طور تصادفی از دانشجویان موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی واحد استان اصفهان که در کلاس زبان انگلیسی عمومی شرکت داشتند انجام شد. در ابتدا از 100 نفر از دانشجویان این دانشگاه آزمون تعیین سطح آکسفورد گرفته شد و بر اساس نمرات بدست آمده دو گروه 25 نفری همگن که همگی درسطح مهارتی پیش از متوسط بودند انتخاب شدند. قبل از هرگونه آموزش در هر دوگروه پیش آزمون گرفته شد و سپس در گروه آزمایش هم از روش سنتی و هم از نرم افزار پاپلت استفاده شد و در گروه کنترل فقط از روش سنتی استفاده شد و در پایان در هر دو گروه پس آزمون گرفته شد و مشخص شد که نمرات و پیشرفت دانشجویان در گروه آزمایش نتیجه بهتر قابل توجهی نسبت به گروه کنترل دارد و همچنین از نتایج پاسخ هایی که اساتید به پرسشنامه ارزیابی نرم افزار داده بودند مشخص شد که اساتید نیز نظر موافقی نسبت به استفاده از این نرم افزار دارند

کلیدواژه: نرم افزارپاپلت – مهارت خواندن – پرسشنامه ارزیابی – دانشجویان – اساتید

 

نام و نام خانوادگی:پرستو آریا
عنوان پایان نامه: تاثير آموزش خلاق بر انگيزه و صلاحيت دستوري در زبان آموزان سطح متوسطه ايراني
رشته تحصیلی: آموزش زبان انگلیسی
مقطع تحصیلی: کارشناسی ارشد ناپیوسته
استاد راهنما : دکتر علیرضا نجفی
چکیده:

The present study explored the effect of creative teaching on promoting motivation and grammatical competence of Iranian pre-intermediate EFL learners. The study employed a pretest-posttest design with 20 EFL learners (12 females and 8 male) from ACECR language institute in Iran whose all of them are native Persian. To this end, the homogeneity of 20 EFL learners were checked through an QOPT test, 10 of whom were randomly assigned to the experimental group who received the creative way of teaching and 10 to control group who received the conventional way of teaching. The questionnaire (Attitude/Motivation test battery), originally developed by Gardner (1985) and Clement, Dornyei and Noel (1994), assessed the participant’s motivation towards learning English. The results of the prequestionnaire and pretest and post-questionnaire and posttest were analyzed through statistical test such as Mann-Whitney V Test and covariance test. The results indicated that creative teaching led to significant improvements of promoting motivation and grammatical competence among the participants in this study. These finding support the claim that creative teaching is one the important factors influencing learner’s motivation and grammatical competence. The findings of this study can be used by EFL teachers and learners, textbook designers and material developers in order to make learning process an easier and more efficient task.

کلیدواژه: Creative Teaching, Motivation, Grammatical Competence, English as a Foreign Language

 

نام و نام خانوادگی:راضیه دهقانی
عنوان پایان نامه: نیازسنجی ها و دیدگاه های استادان و دانشجویان زبان انگلیسی در رشته مدیریت گردشگری بر توسعه برنامه درسی
رشته تحصیلی:آموزش زبان انگلیسی
مقطع تحصیلی: کارشناسی ارشد ناپیوسته
استاد راهنما : دکتر احسان رضوانی
چکیده:

This study was an attempt to research needs analysis of tourism management curriculum in Iranian context university instructors ‘and students ‘ perspectives. first , 60 participants were selected randomly out of university tourism management EFL instructors and BA students .The participants of this study were five Iranian university EFL instructors and fifty –six BA students of tourism management selected .56 BA students were asked to responded to 20 questions and then five instructors were asked to participate in an interviewed and interviews were recorded and transcribed for later analysis .The results of this study revealed students and English instructors perspective and their curriculum .It was found that more students believed that university courses and existing curriculum are not effective in developing the skills needed for tourism students. Instructors and students stated that they need English language and other languages. The researcher has intended to do needs analysis on the needs of learners to develop an opportunity curriculum and syllabus. The tourism industry is one of the biggest and most important in the world and English is the main language of international communication. Students will also develop an understanding of the English necessary for working in restaurants in tourist areas or hotels .

کلیدواژه: Needs Analysis ,Tourism Management ,Curriculum development EFL Instructors Perspective, EFL Students Perspective

 

نام و نام خانوادگی:لیلا ملکی
عنوان پایان نامه: اعتبار سنجی ژن FNDC5 به عنوان ژن هدف miR-129-5p درگیر در بیماری دیابت نوع 2
رشته تحصیلی:زیست شناسی گرایش سلولی و مولکولی
مقطع تحصیلی: کارشناسی ارشد ناپیوسته
استاد راهنما اول: دکتر کامران قائدی
استاد راهنما دوم: دکتر مریم پیمانی فروشانی
چکیده:

دیابت یک اختلال متابولیک در بدن است که با افزایش سطح گلوکز خون همراه است. این بیماری نوعی بیماری مزمن است که بر توانایی بدن برای استفاده از انرژی موجود در غذاها، تأثیر می گذارد. سه گروه اصلی دیابت عبارت اند از : دیابت نوع 1، دیابت نوع 2 و دیابت بارداری. دیابت نوع 2 با بالا بودن گلوکز خون در شرایط مقاومت به انسولین و کمبود نسبی انسولین شناسایی می‌شود. در گذشته ارتباط افزایش بافت چربی که مشخصه‌ی اصلی چاقی است با بیماری های متابولیک نظیر دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی عروقی مشخص شده است. مطالعات نشان دادند که تغییر بیان miRNA ها با پاتولوژی بیماری دیابت در ارتباط می باشد. مجموعا مطالعات زیادی به اهمیت نقش miRNA ها در تنظیم مسیر سیگنالی انسولین در بافت چربی اشاره می کنند بر اساس مطالعات انجام شده یکی از ژن های تاثیر گذار در بیماری های متابولیک و هموستازی از جمله بیماری دیابت نوع 2 ژنFNDC5 می باشد. نشان داده شده است که این ژن در بافت چربی بیماران مبتلا به دیابت کاهش می یابد. همچنین پایگاه های داده ی مختلفی از جمله MiRWalk و Target Scanپیش بینی می کنند که این ژن یکی از اهداف miR-129-5p می باشد. همچنین مطالعه ای که در پژوهشکده رویان بر روی بافت چربی موش های چاق (مدل دیابت) انجام شده بود نشان داده است که افزایش بیان miR-129-5p ارتباط معناداری با کاهش بیان ژن FNDC5 دارد. در نتیجه هدف از این مطالعه، اعتبار سنجی ژن FNDC5 مورد هدف miR-129-5p است که در رده¬ ی HEK293T توسط تکنیک لوسیفراز انجام می شود.

کلیدواژه: دیابت نوع 2، ژن FNDC5، miR-129-5P

 

نام و نام خانوادگی:محیا شاهم آبادی
عنوان پایان نامه: ارزیابی تکوین قبل و بعد از لانه گزینی جنین های شبیه سازی تولید شده با روش بلوغ آزمایشگاهی دو مرحله ای درگونه بز
رشته تحصیلی:زیست شناسی گرایش سلولی و مولکولی
مقطع تحصیلی: کارشناسی ارشد ناپیوسته
استاد راهنما اول: دکتر مهدی حاجیان
استاد راهنما دوم: دکتر فرنوش جعفرپور
چکیده:

FSH در سلول های کومولوس تخمک های بدست آمده از فولیکول های کوچک منجر به کاهش صلاحیت رشد تخمک در شرایط آزمایشگاه می شوند. بنابراین احتملا حذف این دو هورمون و افزودن واسطه های مترشحه از سلول های گرانولازا یعنیNatriuretic peptide ، Prostaglandin E2 (PGE2) و Amphiregulin (AREG) به بهبود بلوغ آزمایشگاهی تخمک کمک خواهد کرد. هدف از مطالعه ی حاضر بررسی اثرNP و AREG و PGE2 در محیط کشت بلوغ دو مرحله ای بر بلوغ آزمایشگاهی تخمک و همچنین ارزیابی جنین قبل و بعد از لانه گزینی در گونه بز است.
در این مطالعه در مرحله ی IVM، COCها در محیط کشت دو مرحله ای کشت می شوند. بدین صورت که COC  ها ابتدا 8 ساعت در معرض NP با غلظت nM 1000 و سپس 18 ساعت در محیط دارای PGE2(1nM) + AREG(600nM) کشت شدند. سپس شاخص بلوغ میوزی هسته با رنگ آمیزیHoechst ، درصد تسهیم و بلاستوسیست جنین های شبیه سازی، تعداد بلاستومر بلاستوسیست ها با استفاده از رنگ آمیزی افتراقی، درصد برگشت-پذیری جنین ها پس از پروسه ی انجماد – ذوب و بیان ژن های مرتبط با تکوین جنین در بلاستوسیست های حاصل از پروسه ی شبیه سازی بررسی و با جنین های حاصل از دو گروه کنترل شامل Conventional IVM و (TCM) Tissue culture medium مقایسه شد. در نهایت درصد آبستنی جنین های حاصل از پروسه ی شبیه سازی و انجماد – ذوب در دو گروه Conventional IVM به عنوان گروه کنترل و گروه NP-> PGE2 + AREG به عنوان گروه تیماری، پس از انتقال جنین به منظور ارزیابی تکوین بعد از لانه گزینی نیز بررسی شد.
گروه NP -> PGE2 + AREG نسبت به گروه Conventional IVM درصد تخمک در فاز متافاز دو کمتر و فاز آنافاز – تلوفاز بیشتری را نشان داد. در ارزیابی درصد تسهیم و بلاستوسیست، هیچ تغییر معنی داری بین سه گروه آزمایشی دیده نشد. همچنین افزایش معنی دار تعداد سلول ICM و Total و نسبت ICM / TE در بلاستوسیست-های گروه NP-> PGE2 + AREG نسبت به دو گروه کنترل دیگر شاهد بودیم. در بررسی درصد وضعیت برگشت پذیری پس از انجماد – ذوب جنین ها، گروه NP -> PGE2 + AREG نسبت به گروه کنترل Conventional IVM تفاوت معنی دار نشان نداد اما نسبت به گروه کنترل TCM افزایش معنی داری را شاهد بودیم. همچنین افزایش بیان ژن NANOG در بلاستوسیست های گروه NP-> PGE2 + AREG نسبت به گروه کنترل دیده شد.
مطالعه ی حاضر به عنوان تاییدی بر مطالعات گذشته در این راستا، نشان داد که افزودن NP به محیط کشت بلوغ تخمک از طریق مهار ازسرگیری زود هنگام میوز تخمک و از طرف دیگر با فعال کردن مسیر لیپولیز منجر به کاهش قطرات لیپیدی می شود. لازم به ذکر است که در مطالعه ی حاضر برای اولین بار از هر دو فاکتور AREG و PGE2 در محیط بلوغ کشت دو مرحله ای در بز استفاده شد و همچنین برای اولین بار اثرات روش بلوغ دو مرحله ای بر تکوین قبل و بعد از لانه گزینی جنین های حاصل از روش شبیه سازی بررسی شد. در واقع در این مطالعه، حذف LH و FSH و جایگزینی واسطه های این دو هورمون (AREG و PGE2)، باعث بهبود کیفیت جنین حاصل از روش شبیه سازی، وضعیت برگشت پذیری پس از انجماد – ذوب و درصد آبستنی پس از انتقال شد.

کلیدواژه: بلوغ آزمایشگاهی، تکوین جنین، Natriuretic peptide،Prostaglandin E2 ، Amphiregulin

 

نام و نام خانوادگی:مهناز عباسی
عنوان پایان نامه: تعیین جایگاه یک یا چند گره چاهک به منظور کاهش مصرف انرژی در شبکه های حسگر بیسیم
رشته تحصیلی:مهندسی کامیپوتر -شبکه‌های کامیپوتری
مقطع تحصیلی: کارشناسی ارشد ناپیوسته
استاد راهنما: دکتر سیّد محمود دانشور فرزانگان
چکیده:

شبکههای حسگر بیسیم از تعداد زیادی گره حسگر، که به صورت تصادفی در نواحی غیرقابل دسترس پراکنده میشوند، تشکیل میشوند. محدودیت انرژی و تأخیر از جمله مهمترین چالشهای پیشرو در این شبکه ها هستند. علاوه بر این دو چالش، مسأله حفره انرژی نیز کاهش غیریکنواخت انرژی را در این شبکه ها به همراه دارد. تا به اکنون محققان روشهای بسیاری را برای غلبه بر این چالشها ارائه دادهاند، از جمله: استفاده از مسیریابی های بهینه در شبکه، استفاده از انواع الگوریتمهای
خوشه بندی ابتکاری و فراابتکاری، استفاده از گره های حسگر و یا گره چاهک متحرک و غیره. هدف این پایان نامه کاهش تأخیر و کاهش انرژی مصرفی در بین گره های حسگر می باشد. در این راستا، این پایان نامه به ارائه دو الگوریتم می پردازد. این الگوریتمها، با هدف بهبود انرژی مصرفی و کاهش تأخیر، به تعیین مکان قرارگیری دو گره چاهک در شبکه میپردازند. قرار دادن دو گره چاهک در شبکه باعث توزیع بهتر گره های حسگر در بین آنها شده و این مسأله میتواند اهداف موردنظر این پایان نامه را برآورده سازد. نتایج شبیه سازی نیز، برتری الگوریتمهای پیشنهادی را در مقایسه با کارهای موجود از نظر انرژی مصرفی و تأخیر در ارسال داده ها از گره های حسگر تا گره چاهک را نشان میدهند. برای کمترین تعداد گره های حسگر، الگوریتمهای SPA و SCA ، به ترتیب 25 % و 23.75 % نسبت به الگوریتم Centroid انرژی مصرفی را بهبود بخشیده اند. همچنین، این دو الگوریتم، به میزان 26.36 % و 16.66 % تأخیر را نسبت الگوریتم بهبود داده اند.

کلیدواژه: شبکه های حسگر بی سیم، جایگاه گره چاهک، ناحیه خالی، الگوریتم بهینه سازی ذرات، انرژی مصرفی گرههای حسگر، تأخیر ارسال داده

 

43864